کد خبر: 9410 A

گزارش ایران‌آرت از یک مناقشه جدید بیناژانری؛ کنسرت ــ‌ نمایش

تظاهرات تک‌نفره همای علیه همایون و رفقا!

تظاهرات تک‌نفره همای علیه همایون و رفقا!

کم‌تر در فضای رسمی کسی مقابل همایون شجریان و سهراب پورناظری که با همراهی سحر دولتشاهی، بهرام رادان، صابر ابر و مهدی پاکدل «سی» را روی صحنه برده‌اند، موضع گیری کرده است.

ایران‌آرت: مدتی است با پدیده کنسرت ــ نمایش‌ها مواجه هستیم و البته که این، می‌تواند به سنت پسندیده‌ای در نگاه بیناژانری به هنر تبدیل شود. در عین حال اما چند و چون و بحث بر سر مصادیق این ماجرا فراوان است و می‌دانید که اخیرا و از وقتی کنسرت ــ نمایش «سی» در کاخ سعدآباد روی صحنه رفته، دوباره بحث بر سر این شیوه از اجراها داغ شده است.

به گزارش ایران‌آرت، برخی معتقدند این شیوه از اجرای کنسرت‌ها و نمایش‌ها صرفا در پی کشاندن مخاطب به محل برگزاری این برنامه‌هاست و در این مسیر از استفاده از چهره‌ها و طراحی‌های صحنه پرزرق و برق و بزرگ‌کردن پروژه بهره می‌برد و عده‌ای نیز معتقدند علاوه بر این‌که فی نفسه کنسرت ـ نمایش پدیده پسندیده‌ای است، مشخصا پروژه «سی» از این لحاظ قابل دفاع است و اثری ارزشمند محسوب می‌شود.

با این حال تا کنون، کم‌تر در فضای رسمی کسی مقابل همایون شجریان و سهراب پورناظری که با همراهی سحر دولتشاهی، بهرام رادان، صابر ابر و مهدی پاکدل این اثر را روی صحنه برده‌اند، موضع گیری کرده است. پرواز همای شاید چراغ اول را در نشست خبری اپرای «عشق و عقل و آدمی» که ظهر دیروز برگزار شد، روشن کرده است. او در این باره، بدون این‌که اسمی از «سی» ببرد، گفته: باور ندارم که باید با ابزار نمایش و چهره، مخاطب را به کنسرت بکشانم، ترجیح می‌دهم مانند سینما که چند هنر گرد هم می‌آیند، یک اثر هنری را خلق کنم.

بنا بر این گزارش، پرواز همای - آهنگساز و خواننده – درباره اپرای «عشق و عقل و آدمی» اظهار کرده: این نخستین اپرای ایرانی است که با تکنیک واقعی «اپرا» روی صحنه می‌رود. بسیاری از اجراها در ایران، شبه‌اپرا بوده‌اند و فقط بخشی از اپرا در آن اجرا شده است.

حتی با این جمله که همای اپراهای ایرانی را شبه اپرا نامیده، او نشان می‌دهد که باوری به اپراهای عروسکی بهروز غریب‌پور هم نداشته است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برای اجرای این کار، از چهره‌های مشهور استفاده نکرده است؟ گفت: زیرا چهره‌ها معمولا متخصص این کار نیستند، حضورشان ممکن است روی بلیت‌فروشی تأثیر مثبت بگذارد، اما کیفیت کار را پایین می‌آورند.

البته این خواننده در پایان نشست وقتی با پرسشی درباره پروژه «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری، مواجه شده، کمی احتیاط و سعی کرده که پیکان انتقاداتش صرفا این اجرا را نشانه نرود. او در این باره گفته: در کشورهای دیگر، همراه با موسیقی چیزهای دیگری نیز ارائه می‌شود؛ اما در ایران، این موضوع کم بوده است. این‌که عده‌ای پیش‌قدم شده‌اند و از ابزارهای مختلف هنری استفاده کرده و به فرهنگ پرفورمنس کمک می‌کنند، موضوع خوبی است.

این نخستین باری نیست که پرواز همای پیش از شروع به کاری که مد نظر دارد، در رابطه با جزئیات آن بسیار پرمدعا ظاهر می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید «اپرای عشق و عقل و آدمی» که با کارگردانی امیر دژاکام و همکاری همای روی صحنه می‌رود و قصد دارد خلاف «سی» از چهره‌ها استفاده نکند، تا چه اندازه می‌تواند منتقدان و مردم را راضی کند.

 

 

همایون شجریان پرواز همای سحر دولتشاهی کنسرت نمایش سی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین