کد خبر: 6477 A

بهروز غریب‌پور: شبانه‌روز از رسانه موسیقی پخش می‌شود اما هنوز برخی آن را حرام می‌دانند!

بهروز غریب‌پور: شبانه‌روز از رسانه موسیقی پخش می‌شود اما هنوز برخی آن را حرام می‌دانند!

در انتخابات معلوم شد سلیقه رقیب آقای روحانی، خواننده‌های بی‌اصل و نسب و هنرمندانی هستند که اساسا دغدغه ملی و فرهنگی ندارند.

 ایران‌آرتبهروز غریب‌پور از لزوم یکسان‌سازی جریان تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ سخن گفت و آن را مهمترین مطالبه حوزه فرهنگ و هنر از دولت آینده دانست. این کارگردان و نمایشنامه‌نویس خاطرنشان کرد: افراد یا نهادهای غیرمرتبطی طی این سال‌ها توانسته‌اند مجوز و کنسرت لغو کنند و جلوی اجرای نمایش‌ها را بگیرند یا نمایش فیلمی را که ارشاد به آن مجوز داده؛ متوقف کنند. دولت باید به این رشته دخالت‌ها در فرهنگ و هنر پایان دهد و بایستی یک کاسه بودن تصمیم‌گیری در این حوزه اعمال شود.

غریب-پور

غریب‌پور تصریح کرد: نکته مهم این است که بازار کار هنرمندان اگر مصون از این دخالت‌ها باشد بسیاری از مسائل صنفی هم به تبع آن می‌تواند شکل درست‌تری بگیرد. وقتی بازار کار یک صنف و گروه را متزلزل کنند عملا هستی و موجودیت آنها و هرچه که مرتبط با این موارد است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین اولین مساله همین یک کاسه کردن نوع تصمیم‌گیری برای فضای فرهنگی و هنری است که من فکر می‌کنم در راس مسئولیت‌های آقای روحانی در دولت جدید است.

کارگردان اپرای عروسکی حافظ، در گفت‌وگو با ایلنا، ادامه داد: هنگام انتخابات معلوم شد سلیقه رقیب آقای روحانی، خواننده‌های بی‌اصل و نسب و هنرمندانی هستند که اساسا دغدغه ملی و فرهنگی ندارند. اما در مقابل، این سو، سلیقه‌ها متمایل به فرهنگ فاخر و ارزشمند است. معتقدم تعریف هنرهای مختلف باید تبیین شود. اما از چه راهی؟ معتقدم باید مقامات دولتی با مراجع درباره هنری مانند موسیقی صحبت کنند تا به این فضای آشفته پایان دهند؛ فضای آشفته یعنی اینکه به‌صورت شبانه‌روزی از رادیو و تلویزیون موسیقی پخش می‌شود اما عده‌ای هنوز می‌گویند موسیقی حرام است.

غریب‌پور ادامه داد: می‌بینیم که شهرداری تهران برای ساختن تندیس‌های بی‌قواره هزینه‌های بی‌ربطی کرده و درنهایت شهر را دچار یک زیبایی‌شناسی سطح پایین و بی‌اصل و نصب کرده است. باید هنرهای تجسمی، موسیقی و دیگر هنرها به خوبی تعریف و تبیین شوند که اثبات شود که این هنرها به نفع جامعه است و برای پیش بردن یک فضای فرهنگی درست باید مردم از آنها آگاه شوند. آگاه کردن مردم اکنون باید در اولویت قرار بگیرد؛ اینکه چرا بایستی کنسرت‌ها و خواننده‌ها باشند؟ چرا باید موسیقی در سبد کالای فرهنگی مردم بیاید؟ و چرا در دورترین نقاط کشور امنیت برای هنرمندان وجود داشته باشد؟

غریب‌پور تاکید کرد: در مورد موسیقی هم همین‌طور است؛ هویت یک ملت در گرو شناخت بزرگانش است. شعر و موسیقی ما ریشه‌دار است و اگر این را بشناسیم شاخص هویت ما بالا می‌رود. اینطور نیست که من وقتی به عنوان یک هنرمند حرف می‌زنم نگاهی به اقتصاد و مسائل سیاسی نداشته باشم. من مطمئنم که این نوع فضای درست فرهنگی در مولفه‌های دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت

 

بهروز غریب پور اپرای عروسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین