کد خبر: 13870 A

یک نقل قول لنگرودی کار دست وزیر فرهنگ داد

یک نقل قول لنگرودی کار دست وزیر فرهنگ داد

فضای مجازی دیروز این گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :" در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده است." را دستمایه طنز و نقد قرار دادند حال آنکه ممکن است ماجرا جور دیگری باشد

ایران آرت : این جمله که " در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده است." جمله ای نیست که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خود در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده باشد،  بلکه خبری ست که نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفته است؛ 

اصل خبر را به نقل از ایسنا بخوانید : 

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر ارشاد در جلسه این فراکسیون عنوان کرده در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده است.

مهرداد لاهوتی با اشاره به جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این جلسه درباره برخی موازی‌کاری‌ها در حوزه فرهنگ مباحثی صورت گرفت. با توجه به اینکه وزارت ارشاد تولیت عرصه فرهنگ را دارد اما در عین حال دستگاه‌های فرهنگی زیادی هستند یا نقطه مقابل این وزارتخانه‌اند یا با آن موازی‌کاری می‌کنند.

وی افزود: آقای وزیر در جلسه مطرح کردند که اگر بودجه 97 را نگاه کنید تولیت مسائل فرهنگی با وزارت ارشاد است و آثار آن در بودجه مشهود است. در واقع وزارت ارشاد تولیت مسائل فرهنگی را دارد و دستگاه‌های دیگر حذف یا کم ‌رنگ شده‌اند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این جلسه درباره لغو برخی کنسرت‌ها و تئاترهای مجوزدار از سوی دستگاه‌های نظارتی سوال شد که وزیر ارشاد گفت در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری لغو نشده و در این زمینه با سردار اشتری وزیر اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی جلساتی برگزار شده است.

نماینده مردم لنگرود در پایان گفت: وزیر ارشاد در این جلسه گفت که سیاست این وزارتخانه این است که بدون حاشیه به دنبال اهداف خود پیش برود و وزارت ارشاد را به جایگاه اصلی خود که متولی اصلی فرهنگ است، برگرداند.

 

کدام سه ماه را می فرمایین آقای وزیر؟! 

بلافاصله اهل فرهنگ و هنر که از پیشرفت امور در این وادی گلایه دارند و فکر می کردند دولت آن سان که باید برای تحقق مطالبات جامعه هنری تلاش نمی کند در فضای مجازی گفته وزیر فرهنگ را با طنز و شوخی به نقد کشیدند. 

حجم این مطالب چنان شد که روزنامه اعتماد، امروز در صفحه آخر خود بخشی از آنها را بازتاب داده است. 

اما این روزنامه هم در این مطلب، اشاره نکرد جمله مورد نظر، نقل قولی از وزیر است و شاید سید عباس صالحی، دقیقا این جمله را نگفته باشد؛ مثلا در پاسخ به سوال نمایندگان گفته این سه ماه که من آمده ام کنسرت و تئاتری لغو نشده... جالب اینجاست که این روزنامه محل برگزاری نشست وزیر را هم به اشتباه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نوشته است؛ این مطلب را بخوانید :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که در سه ماه گذشته هیچ کنسرت و تئاتری توقیف نشده و این آمار را به عنوان یک اتفاق نادر و البته خوب به کمیسیون فرهنگی مجلس ارایه داده است.
در نگاه اول و بدون حساب کتاب سه ماه گذشته‌ و اتفاقاتی که در جریان بوده، این آمار واقعا هم خوش‌بینانه و خوشایند و خوب است. اما وقتی کمی دقیق‌تر شویم و آمار را با توجه به شرایط این سه ماه بررسی کنیم و بدانیم که در ایام محرم و صفر در ایران اساسا کنسرتی برگزار نمی‌شود، این آمار قابل اعتنا نیست و مساله «حل بحران توقیف کنسرت‌ها» هم نادرست است.


نکته بسیار مهمی که روز گذشته و در هیاهوی خبرهای «بودجه سال 97»، از چشم کاربران توییتر دور نماند و به آن توجه کردند.

کاربر روزنامه‌نگاری نوشت: «آقای وزیر، دو ماه که محرم و صفر بود و کنسرتی نبود، بعد هم که زلزله کرمانشاه شد و حالی نبود. از کدوم سه ماه جنابعالی صحبت می‌فرمایید و منت برسرخلق خدا می‌گذارید؟!»

کاربری دیگر با اشاره به صحبت‌های وزیر پرسیده: «انتظار دارند که تشکر کنیم؟!»

یک‌نفر از اهالی تئاتر هم به نمایشی که همین چند روز پیش توقیف شد اشاره و یادآوری کرده: «اگر تعطیلی تئاتر «عشاق سینه‌چاک» و چند نمونه دیگر را هم به یاد کسی نیاوریم»

و در نهایت «وظیفه» ای که تبدیل به یک «خبر» و «اتفاق خوب» شده، سوژه توییتی است که با اشاره به صحبت‌های وزیر می‌گوید: «وقتی برگزاری کنسرت و تئاتر مایه افتخار می‌شود.»

 

لغو کنسرت ها سید عباس صالحی مهرداد لاهوتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین