کد خبر: 10055 A

رنگ جدیدی در موسیقی/ کیهان کلهر و رامبرانت تریو به صحنه رفتند

رنگ جدیدی در موسیقی/ کیهان کلهر و رامبرانت تریو به صحنه رفتند

نوازندگان هلندی به همراه کمانچه نواز مطرح ایرانی، با بداهه نوازی خود لحظاتی جذاب را برای شنوندگان ایجاد کردند.

ایران‌آرت: اجرای کیهان کلهر و گروه رامبرانت قرار بود از ساعت 21 سه‌شنبه 14 شهریور در تالار وزارت کشور برگزار شود و همانطور که انتظار می‌رفت خیابان‌های منتهی به این تالار با ترافیک سنگین‌تری به دلیل اجرای همین برنامه برخوردار بود.

با اینکه تنظیم صدای سالن تالار وزارت کشور توسط اعضای گروه در ساعت 16 انجام شده بود ولی به دلیل تعویض پیانوی کنسرت، درهای سالن تا ساعت 21:45 باز نشد و پس از حضور مخاطبان برنامه راس ساعت 22 آغاز شد.

کیهان کلهر در همان ابتدای برنامه ضمن عذرخواهی از حاضران به خاطر تاخیر به وجود آمده، گفت: به خاطر این تاخیر از همه شما عزیزان عذرخواهی می‌کنم و دستت همه شما را می‌بوسم که صبوری کردید. دلیل این تاخیر تکنیکی بود؛ اشکالی در ساز پیانو وجود داشت که تصمیم گرفتیم آن را عوض کنیم. منتهی به دلیل ترافیک تهران؛ حمل و نقل پیانو جدید به اینجا با تاخیر اتفاق افتاد. به قول یکی از دوستان ما ملتی هستیم با سه هزار سال سابقه تاریخی و یک ساعت تاخیر. ممنون که این یک ساعت تاخیر را تحمل کردید.

سپس کلهر به معرفی اعضای گروه رامبرانت پرداخت؛ رامبرانت فرایش (پیانو)، تونی اورواتر (سازی شبیه به کنترباس به نام ویلان) و وینسنت پلژر (نوازنده سازهای کوبه‌ای) همنوازان کلهر در این برنامه بودند که بیش از 12 سال است در کنار یکدیگر ساز می‌زنند.

برنامه با هم نوازی اعضای گروه و تک نوازیهای متنوع آنها ادامه یافت. سازهای مختلف هر کدام با اجرای جملات پراکنده‌ای به رنگ آمیزی فضای در حال شکل گیری پرداختند و آرام آرام سعی در نزدیک شدن به یکدیگر کردند. با اینکه مدت‌هاست کلهر و اعضای گروه رامبرانت همکاری می‌کنند اما کاملا مشخص بود که اجرا به معنای واقعی کلمه به صورت بداهه در حال شکل‌گیری است. اعضای گروه در همان فضا کلهر را همراهی می‌کردند و فضای کار را رنگ‌آمیزی می‌کردند.

در بخش بعدی برنامه، کلهر ساز "شاه‌کمان" را که سال‌ها قبل با کمک خود او طراحی شده بود؛ دست گرفت و اجرا همچون قطعه اول با متر باز و در فضایی آرام آغاز شد. اما پس از لحظه‌تی بداهه‌نوازی در این آواز، گروه آرام‌آرام از این فضا فاصله گرفت تا در فضای جز به اجرای موسیقی بپردازد.

در این بخش گروه زمان زیادی به بداهه‌نوازی پرداخت تا دوباره کلهر در ادامه قدری در فضای موسیقی دستگاهی و فولک ایرانی بداهه‌نوازی کند و پس از محوشدن سازش، ادامهٔ پردازش فضا را به دست تریو بسپرد و در انتها به فضای اصفهان بازگشت کند که همان قطعه‌ی ریتمیک و فولک کردی بود.

به گزارش ایلنا، پس از پایان برنامه کلهر و اعضای گروه رامبرانت با تشویق‌های ممتدد حاضران در سالن روبرو شدند و یکبار دیگر به روی صحنه بازگشتند و این بار یک قطعه فولک از موسیقی کردی را با آواز خود کلهر برای مخاطبان اجرا کردند.

 

 

کیهان کلهر رامبرانت تریو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین