کد خبر: 19634 A

تقدیر از دروازه گیلان در جایزه جهانی طراحی ایتالیا / عکس

تقدیر از دروازه گیلان در جایزه جهانی طراحی ایتالیا / عکس

معماری دروازه ورودی گیلان مورد تقدیر ویژه هیات داوران جایزه جهانی طراحی در کشور ایتالیا قرار گرفت.

ایران آرت: نیما و سینا کیوانی که در  دو سال گذشته با پروژه های «ارسی خانه» و «مهرخانه» موفق به کسب مدال برنز و نقره بزرگترین جایزه جهانی طراحی شده بودند، امسال هم با پروژه «دروازه گیلان»،  این افتخار جهانی را از آن خود کردند.

این دو با الهام از فرهنگ ایرانی و طبیعت منطقه گیلان، پروژه‌ای را تحت عنوان «دروازه گیلان» طراحی و اجرا کردند که موفق به کسب تقدیر ویژه هیات داوران مسابقه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا شد.

نیما کیوانی در گفتگو با خبرگزاری مهر به ویژگی‌های «دروازه گیلان» اشاره و بیان کرد: توجه به المان های منطقه در طراحی این بنا اهمیت ویژه ای داشته. به طور مثال فرم کلی خانه های بومی منطقه که به شکل سقف شیبدار هستند، یکی از مواردی است که در طراحی این دروازه به کار رفته؛ علاوه بر این به المان های طبیعی منطقه  چون دریا و گردنه های پر پیچ و خم و جنگل هم توجه شده است.

کیوانی با اشاره به این که پروژه «دروازه گیلان»،  نخستین دروازه ورودی یک شهر یا استان با هویت منحصر به خود در یک قرن اخیر است، گفت:در قدیم شهرها دروازه ورودی داشتند که نشان دهنده هویت آن شهر بود  امادر قرن اخیر، ما شاهد یکسان سازی معماری بوده ایم طوری که امروز، شهرها هویت خود را از دست داده و شبیه یکدیگر شده اند. اما این دروازه مشخص می کند که شما وارد منطقه گیلان می شوید.

به گفته کیوانی، برای طراحی این بنا از مواد مقاوم استفاده شده. سازه کلی و حجم پیرامون آن از بتن اکسپوز و بخش منحنی آن از هسته بتنی است که روی آن را کاشی لعابدار سنتی با پترن پوشانده است.  

2764183

نیما و سینا کیوانی پیش از این هم با طراحی و اجرای پروژه های معماری «ارسی خانه»، «مهرخانه» و «خانه تبدیل شونده» توانسته اندجوایز مختلف معتبر بین المللی را از آن خود کنند. آثار آنان در بسیار از مجلات و کتاب های معتبر معماری جهان به چاپ رسیده است.

جایزه «آ دیزاین (A’ Design Award)» به عنوان بزرگ ترین و مطرح‌ترین جایزه بین‌المللی طراحی دنیا شناخته می شود. این جایزه یکی از بزرگ‌ترین جوایز بین‌المللی طراحی دنیاست که هر ساله، طراحان خلاق بسیاری از کشورهای جهان را گرد هم می‌آورد تا برای کسب مقام در رشته‌های مختلف این چالش جهانی با هم رقابت کنند. آنچه اعتبار این مسابقه را از سایر مسابقات بین‌المللی طراحی و معماری متمایز می‌کند، پروسه داوری آثار است.

معماری طراحی نیما کیوانی سینا کیوانی دروازه گیلان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین