کد خبر: 17625 A

۷ پل معروف جهان به علاوه خواجو / تصاویر

 ۷ پل معروف جهان به علاوه خواجو / تصاویر

برخی پل‌ها به دلیل هنر معماری و مهندسی به یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرها تبدیل شده‌اند.

ایران آرت: به گزارش فلای تودی، در طول سنین مختلف، انسانها از پل برای پر کردن شکاف بین موانع فیزیکی و یک عبور آسان استفاده می‌کردند. بسیاری از این پل‌ها نیز به عنوان نشانه و یا بخش مهمی از زیرساخت‌های شهرها در سراسر جهان هستند و یا به دلیل هنر معماری و مهندسی به یکی از جاذبه‌های دیدنی آن شهر تبدیل شده اند.

در زیر به هفت پل معروف جهان اشاره می‌کنیم.

پل بندر سیدنی- سیدنی، استرالیا

بندر سیدنی

نام پل بندر سیدنی که در سال ۱۹۳۲ افتتاح گردید به دلیل طراحی و معماری آن و به واسطه مردم محلی سیدنی، به نام Coathanger نامگذاری شده است. این پل، بلندترین پل فولادی در جهان می‌باشد و به یک نماد بین‌المللی در شهر سیدنی تبدیل شده است. هر سال برای برگزاری جشن‌های شب سال نو میلادی و مراسم آتش بازی از پل بندر سیدنی به عنوان مرکز اصلی استفاده می‌شود.

پل بروکلین- نیویورک، ایالات متحده

بروکلین

پل بروکلین یکی از قدیمی‌ترین پل‌های معلق در ایالات متحده در سال ۱۸۸۳ تکمیل شده است. پل معلق بروکلین از آثار تاریخی و ملی و یکی از بهترین جاذبه‌های آزاد نیویورک می‌باشد که دارای یک پیاده روی گسترده برای عبور عابرین و دوچرخه سواران است که در مرکز آن و بالای خطوط اتومبیل قرار دارد.

پل نانپو- شانگهای، چین

نانپو

پل کابلی نانپو توسط شرکت طراحی مهندسی شهرداری شانگهای، کالج کالج ساخت و ساز شهرداری و موسسه طراحی ساخت و ساز شانگهای و با کمک هولگر اس. اِسوِنسون طراحی شده است و در سال ۱۹۹۱ برای استفاده عمومی مردم باز می گردد. پل نانپو ۵۷ متری طولانی ترین پل در جهان می‌باشد و دلیل جذابیت آن طراحی دایره‌ای شکل آن است.

پل خواجو- اصفهان، ایران

خواجو

پل خواجو یکی از بهترین نمونه‌های معماری و فرهنگی دوران صفویه در ایران می‌باشد که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شده است. این پل در استان اصفهان و بر روی رودخانه زاینده رود واقع شده است. در گوشه‌های ضلع شرقی پل خواجو دو شیر سنگی وجود دارد که به عنوان نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود هستند، همچنین دارای ۲۴ دهانه‌ از مکعب‌های به دقت تراش‌خورده، است و در بخش میانی، سدهای چوبی برای مسدود کردن آب رودخانه ساخته شده ‌است.

پل برج- لندن، انگلستان

پل برج

پل برج در لندن، در امتداد رودخانه تایمز  در ۳۰ ژوئن ۱۸۹۴ توسط شاهزاده ولز افتتاح گردید و یکی از نشانه‌های برجسته و نمادین در لندن است. همچنین پل برج دارای برج‌هایی با معماری گوتیک ویکتوریایی که در ابتدا و انتهای قسمتی از پل که قابلیت جمع شدن دارد و هنگام عبور کشتی ها بالا کشیده می‌شوند، قرار دارند.

پل لوپو- شانگهای، چین

پل لوپو

پل لوپو در شانگهای با ۳۹۰۰ متر یکی از طولانی‌ترین پل‌های قدیمی و فولادی در جهان است و در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۰۳ افتتاح شد و نام آن مختصری از دو ناحیه در شانگهای می‌باشد. پل لوپو توانست جایزه برترین سازه IABSE 2008 را به دست بیاورد، همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان مرکز و نشان نمایشگاه جهانی شانگهای شناخته شد.

پل واسکو دو گاما- لیسبون، پرتغال

واسکو دوگاما

پل واسکو دوگاما در شمال شهر لیسبون و در نزدیکی لیگ تگوس قرار دارد که برای کاهش ترافیک و دسترسی آسان‌تر به نمایشگاه جهانی سال ۱۹۹۸ در کنار تگزاس ساخته شده است. این پل دارای شش باند برای ماشین است و در برخی مواقع که ترافیک روزانه به میانگین ۵۲۰۰۰ می‌رسد تعداد خطوط آن نیز افزایش می‌یابد.

پل خواجو پل بندر سیدنی پل بروکلین پل نانپو پل واسکو دوگاما پل برج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین