کد خبر: 13840 A

گزارش تصویری ایران آرت از جشنواره نور در لیون فرانسه

"پاپ آرت" برای تجلیل مذهبی/ این شب ها لیون درخشان تر از پاریس است

"پاپ آرت" برای تجلیل مذهبی/ این شب ها لیون درخشان تر از پاریس است

فستیوال نور در شهر لیون فرانسه 8-7 دسامبر هر سال به مدت چهار روز و با مشارکت هنرمندان رشته های مختلف هنری درتجلیل از مریم مقدس، مادر عیسی مسیح (ع)، برگزار می شود

ایران آرت: شهر لیون فرانسه امسال هم به سنت هر سال میزبان نمایش دیدنی و جذاب جشن نور است. این رویداد از هفتم ماه دسامبر، ساعت هشت شب به وقت محلی آغاز و تا پایان دهم دسامبر ادامه دارد.

در این جشنواره نور و زیبایی که امسال تاکنون بیش از سه میلیون بازدیدکننده داشته است؛ بیش از ۵۰ چیدمان با نور، توسط معماران، طراحان نور، گرافیست ها، و هنرمندان سایر شاخه های هنری در یک مشارکت همگانی تدارک دیده شده است؛ تا طی چهار شب به خیابان‌ها، ساختمان ها، کلیساها، میدان های اصلی شهر و... جلوه ای شگفت انگیز و فروزان دهند.

فستیوال نور در لیون فرانسه

فستیوال نور در شهر لیون فرانسه 8-7 دسامبر هر سال و به مدت چهار روز در تجلیل از مریم مقدس، مادر عیسی مسیح (ع)،  برگزار می شود. این سنت منحصر به فرد که با آیین "لیونی" نیز خطاب می شود؛ اقشار مختلف شهر را بر آن می دارد تا در آرایش و زیباسازی شهر به وسیله دکوراسیون های کریسمس و یا حتی با روشن نمودن یک شمع در بیرون از پنجره خانه خود، مشارکت داشته باشند.

فستیوال نور در لیون فرانسه

ریشه این سنت دیرینه به سال 1643 میلادی بازمی گردد. بدینگونه که تاریخ نگاران نیز تاییدش می کنند؛ 8 سپتامبر 1643 شیوع طاعون، شهر لیون را به مرز نابودی و تباهی می کشاند. در آن زمان حکام بی دفاع شهر،  مردم را به پناه جستن به ایمان عمیق خود نسبت به مریم مقدس می شورانند؛ تا دعای شفابخشی و معجزه سردهند. از این رو این روز همواره (به طور ویژه از قرن نوزهم) پاس داشته شده است.

شایان ذکر است که این تلاش برای درخشندگی شهر که امروزه هم در ستون های مردمی و هم به صورت حرفه ای و مدون توسط شهرداری لیون و هنرمندان شکل می گیرد؛ از  گذشته در دو مرکز به عنوان کانون نورپردازی ها تمرکز دارد. کلیسای Fourviere که در رنگ های مختلف نورانی می شود. و میدان Terreaux که به نمایش نور با ایده های خلاقانه و جذاب اختصاص دارد.

تصاویر بیشتری از این جشن سالانه ببیند:

فستیوال نور در لیون فرانسه

فستیوال نور در لیون فرانسه

فستیوال نور در لیون فرانسه

 

فستیوال نور در لیون فرانسه

 

 

 

 

 

جشنواره نور لیون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین