کد خبر: 36007 A

نویسنده‌های رکورددار کسب جایزه/ از فیلیپ راث تا ویلیام فاکنر

نویسنده‌های رکورددار کسب جایزه/ از فیلیپ راث تا ویلیام فاکنر

فیلیپ راث با کسب ۹ جایزه معتبر ادبی از این حیث در میان تمامی نویسندگان رکورددار است.

ایران آرت: در دنیای ادبیات به نظر می‌رسد که همیشه فصل جایزه است. اما واقعا چه کسی همه این جوایز ادبی را گرفته؟ این‌طور به نظر می‌رسد که بعضی نویسنده‌ها تمام جوایز دنیا را برده‌اند، و بعضی‌ها که همان‌قدر شایسته بودند، هیچ جایزه‌ای را از آن خود نکردند.

به گزارش ایبنا به نقل از لیت‌هاب، شاید نتوان رد تک‌تک جوایز موجود برای نویسنده‌ها را گرفت اما با بررسی بزرگ‌ترین و معتبرترین جوایز داستانی و کنار هم گذاشتن اطلاعات متوجه می‌شویم که بعضی نویسندگان چندین بار موفق به کسب یک جایزه مشخص شده‌اند و برخی دیگر کارنامه متنوع‌تری دارند. بنابراین نتیجه نهایی به دو گروه تقسیم شده: کسانی که بیشترین جوایز شمرده‌شده را برده‌اند و کسانی که جوایز متفاوت بیشتری برده‌اند. همچنین نگاهی انداخته‌ایم به بیشترین جوایز تعلق‌گرفته به یک کتاب مشخص.

نویسندگانی که بیشترین جوایز مهم را برده‌اند:

۹ جایزه

فیلیپ راث

جایزه کتاب ملی برای خداحافظ کلومبوس (۱۹۶۰)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای ضدِ زندگی (۱۹۸۷)، جایزه پن/فاکنر برای عملیات شایلاک (۱۹۹۴)، جایزه کتاب ملی برای تئاتر سبث (۱۹۹۵)، جایزه پولیتزر برای نغمه امریکایی(۱۹۹۸)، جایزه پن/فاکنر برای ننگ بشری (۲۰۰۱)، مدال طلای آکادمی امریکایی هنر و ادبیات (۲۰۰۱)، جایزه پن/فاکنر برای یکی مثل همه (۲۰۰۷)، جایزه بین‌الملی من‌بوکر (۲۰۱۱).

۸ جایزه

جان آپدایک

جایزه کتاب ملی برای سانتور (۱۹۶۴)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای خرگوش پولدار است (۱۹۸۱)، جایزه پولیتزر برای خرگوش پولدار است (۱۹۸۲)، جایزه کتاب ملی برای خرگوش پولدار است (۱۹۸۲)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای خرگوش در آرامش (۱۹۹۰)، جایزه پولیتزر برای خرگوش در آرامش (۱۹۹۱)، جایزه پن/فاکنر برای داستان‌های اولیه ۱۹۵۳-۱۹۷۵ (۲۰۰۴)، مدال طلای آکادمی امریکایی هنر و ادبیات (۲۰۰۷).

۷ جایزه

ئی. ال. دکتروف

جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای رگتایم (۱۹۷۵)، جایزه کتاب ملی برای نمایشگاه جهانی (۱۹۸۶)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای بیلی باتگیت (۱۹۸۹)، جایزه پن/فاکنر برای بیلی باتگیت (۱۹۹۰)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای پیش‌روی (۲۰۰۵)، جایزه پن/فاکنر برای پیش‌روی‌ (۲۰۰۶)، مدال طلای آکادمی امریکایی هنر و ادبیات (۲۰۱۳).

کلسن وایتهد

جایزه وایتینگ (۲۰۰۰)، جایزه نابغه گرانت فستیوال مک‌آرتور (۲۰۰۲)، جایزه دوس پاسوس (۲۰۱۲)، جایزه کتاب ملی برای راه‌آهن زیرزمینی (۲۰۱۶)، جایزه پولیتزر برای راه‌آهن زیرزمینی (۲۰۱۷)، مدال کارنگی برای راه‌آهن زیرزمینی (۲۰۱۷)، جایزه آرتور سی. کلارک برای راه‌آهن زیرزمینی (۲۰۱۷).

۶ جایزه

سال بلو

جایزه کتاب ملی برای ماجراهای اوگی مارچ (۱۹۵۴)، جایزه کتاب ملی برای هرتزوگ (۱۹۶۵)، جایزه کتاب ملی برای سیاره آقای زاملر (۱۹۷۱)، جایزه پولیتزر برای هدیه هومبولت (۱۹۷۶)، جایزه نوبل (۱۹۷۶)، مدال طلای آکادمی امریکایی هنر و ادبیات (۱۹۷۷).

لوئیس مک‌مستر بوژولد

جایزه نبولا برای سقوط آزاد (۱۹۸۹)، جایزه هوگو برای بازی وُر (۱۹۹۱)، جایزه هوگو برای بریار (۱۹۹۲)، جایزه هوگو برای رقص آینه (۱۹۹۵)، جایزه هوگو برای جنگجوی روح (۲۰۰۴)، جایزه نبولا برای جنگجوی روح (۲۰۰۴).

ویلیام فاکنر

جایزه نوبل (۱۹۴۹)، جایزه کتاب ملی برای مجموعه داستان‌ها (۱۹۵۱)، جایزه پولیتزر برای یک افسانه (۱۹۵۵)، مدال طلای آکادمی امریکایی هنر و ادبیات (۱۹۶۲)، جایزه پولیتزر برای چپاول‌گران (۱۹۶۳).

اورسولا کی. لو گویین

جایزه نبولا برای دست چپ تاریکی (۱۹۷۰)، جایزه هوگو برای دست چپ تاریکی (۱۹۷۰)، جایزه نبولا برای محروم‌شدگان (۱۹۷۵)، جایزه هوگو برای محروم‌شدگان (۱۹۷۵)، جایزه نبولا برای تهانو: آخرین کتاب دریازمین (۱۹۹۱)، جایزه نبولا برای نیروها (۲۰۰۹).

مریلین رابینسون

جایزه پن/همینگوی برای خانه‌داری (۱۹۸۲)، جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی برای گیلیاد (۲۰۰۴)، جایزه پولیتزر برای گیلیاد (۲۰۰۵)، جایزه کتاب ال.اِی تایمز برای خانه (۲۰۰۸)، جایزه داستان زنان برای خانه (۲۰۰۹)، جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب برای لیلا (۲۰۱۴).

نویسندگانی که بیشترین جوایز متمایز را برده‌اند

کلسن وایتهد ۵۰ ساله با هفت جایزه مختلف در صدر این فهرست جای دارد. پس از آن فیلیپ راث با شش جایزه، جان آپدایک پنج جایزه و ئی. ال. دکتروف با چهار جایزه قرار گرفته‌اند.

بیشترین جوایز برای یک کتاب مشخص

کلسن وایتهد برای راه‌آهن زیرزمینی چهار جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی، جایزه آرتور سی. کلارک و مدال کارنگی را از آن خود کرده است.

ویلیام فاکنر فیلیپ راث اورسولا کی. لو گویین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین