کد خبر: 32024 A

معرفی 6 نامزد نهایی بوکر عربی / جایزه 50 هزار دلاری به کدام نویسنده می‌رسد

معرفی 6 نامزد نهایی بوکر عربی / جایزه 50 هزار دلاری به کدام نویسنده می‌رسد

هیئت داوارن جایزه بوکر عربی که از معتبرترین جوایز ادبیات داستانی جهان عرب به شمار می‌رود نامزدهای نهایی این جایزه را معرفی کردند.

ایران آرت: بنیاد جایزه بوکر عربی شامگاه سه‌شنبه 5 فوریه در کنفرانسی مطبوعاتی که در سالن تئاتر ملی فلسطینی در شهر قدس برگزار شد فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2019 را معرفی کردند.

به گزارش ایبنا، در فهرست نخست این جایزه 16 رمان از بین 134 اثری که برای دریافت این جایزه در سال جاری میلادی وارد رقابت شده بودند قرار داشتند که در فهرست دوم و و نهایی آن 6 نامزد انتخاب و معرفی شدند.

اسامی 6 نامزد نهایی جایزه بوکر عربی عبارتند از:

"پست شبانه" نوشته هدی برکات از انتشارات دارالآداب- لبنان

"آفتاب سپید سرد" نوشته کفی الزعبی از انتشارات دارآلاداب- اردن

"تابستانی با دشمن" نوشته شهلا العجیلی از انتشارات منشورات ضفاف- سوریه

"وصیت‌ها" نوشته عادل عصمت از انتشارات الکتب خان- مصر

"دختر مطرود" نوشته انعام کجه‌‌جی از انتشارات دارالجدید- عراق

"به کدامین گناه رفت" نوشته محمد المعزوز از انتشارات المرکز الثقافی للکتاب- مراکش

رئیس هیئت داوران این جایزه درباره آثار راه یافته به مرحله نهایی گفت "شش رمان برگزیده در موضوع‌، اسلوب‌ و روش‌های زیبایی‌‌شناسی تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند و مضامین مختلفی را اعم از رمان خانوادگی، خاطره‌نگاری و موضوعاتی در باب ناامیدی‌ها، مهاجرت و تبعید را در بر می‌گیرد. این داستان‌ها گرچه هر کدام متعلق به سرزمین‌های دور عربی هستند و فضاها و جریان‌های محلی مختلف و متنوعی را به نمایش می‌گذارند اما همگی با بیان واقعیت موجود دنیای عرب و با کاربرد شیوه‌های روائی بدیع، پاسخ‌گوی طیف وسیعی از خوانندگان با سلیقه‌های مختلف هستند."

اعضای هیئت داوران این جایزه به ریاست شرف‌الدین ماجدولین، منتقد مراکشی، اشخاصی را چون فوزیه ابوخالد، شاعر و نویسنده سعودی، زلیخه ابوریشه، شاعر و نویسنده اردنی و لطیف زیتونی، منتقد ادبی لبنانی شامل می‌شود.

برگزیده نهایی این جایزه روز 23 ام ماه آوریل سال جاری میلادی و در شب افتتاحیه بیست‌و‌نهمین نمایشگاه کتاب ابوظبی معرفی خواهد شد.

جایزه بوکر عربی از مهم‌ترین جوایز داستانی جهان عرب به شمار می‌رود که در سال 2007 به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با حمایت و پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه‌گذاری شد. این جایزه صرفا در حوزه رمان برگزار می‌شود.

 به هریک از شش نامزد راه یافته به مرحله نهایی مبلغ ده هزار دلار و برنده نهایی مبلغ 50 هزار دلار تعلق می‌گیرد؛ علاوه بر این‌که رمان برگزیده نهایی به انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد.

سال گذشته میلادی ابراهیم نصرالله، نویسنده فلسطینی موفق شد برای رمان "جنگ دوم سگ" جایزه بوکر عربی در سال 2018 را از آن خود کند که اخیرا با ترجمه ستار جلیل‌زاده و از سوی انتشارات گل‌آذین وارد بازار نشر ایران شده است. 

 

جایزه بوکر بوکر بوکر عربی بوکر عربی 2019
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین