کد خبر: 26265 A

جایزه ویژه آمریکایی‌ها به نویسنده "خانه ارواح"

جایزه ویژه آمریکایی‌ها به نویسنده "خانه ارواح"

ایزابل آلنده نویسنده سرشناس جایزه یک عمر دستاورد ادبی را از بنیاد ملی کتاب آمریکا دریافت می‌کند.

ایران آرت: بنیاد ملی کتاب آمریکا اعلام کرد مدال مشارکت در ادبیات آمریکا در سال ۲۰۱۸ را به ایزابل آلنده اهدا می‌کند.

این نویسنده شیلیایی-آمریکایی که سال ۱۹۸۲ با نخستین رمانش با عنوان «خانه ارواح» به شهرت رسید، برای مجموعه غنی آثارش که شامل بیش از یک دوجین کار داستانی، خاطره و مقاله می‌شود، نقش موثرش در ادبیات آمریکای لاتین و نیز موفقیتش به عنوان نویسنده‌ای که آثار متعددش به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شده است، شایسته این افتخار خوانده شد.

به گزارش مهر، آلنده که آثارش را به زبان اسپانیایی می‌نویسد، شاهد ترجمه آثارش به بیش از ۳۵ زبان بوده است و تقریبا ۷۰ میلیون نسخه از آثارش در سراسر جهان به فروش رسیده است. این نویسنده جوایز متعددی کسب کرده که دریافت مدال آزادی در سال ۲۰۱۴ از دست باراک اوباما از جمله آنها بوده است.

این جایزه جدید را آلنده از دست نویسنده مشهور مکزیکی-آمریکایی لوییس آلبرتو اورئا دریافت می‌کند که با کتاب «بزرگراه شیطان» نامزد دریافت جایزه پولیتزر بوده است.

آلنده نخستین نویسنده اسپانیایی زبان است که این مدال را دریافت می‌کند و پس از سال بلو که سال ۱۹۹۰ این جایزه را دریافت کرد، دومین نویسنده‌ای است که خارج از آمریکا متولد شده و این جایزه را می‌گیرد.

دیوید اشتاینبرگر رییس هیات مدیران بنیاد کتاب ملی با اعلام این خبر از آلنده به عنوان نویسنده‌ای یاد کرد که قادر است رابطه‌ای عمیقا احساسی با خوانندگانش در سراسر جهان برقرار کند و با الهام از تجربیات خودش به مخاطبان جهانی‌اش این امکان را می‌دهد تا به داستان‌هایی از فرهنگ و جغرافیای خاص دسترسی یابند که در غیر این‌ صورت هرگز آنها را نمی‌یافتند.

وی پیش از این که وارد دنیای نویسندگی شود، به عنوان روزنامه‌نگار در شیلی کار می‌کرد اما پس از کودتای ۱۹۷۳ خانواده‌اش محبور شدند کشور را ترک کنند و راهی ونزوئلا شوند. دلیل این امر این بود که سالوادور آلنده رییس جمهوری آن زمان شیلی که کودتا علیه وی انجام شد پسرعموی پدر آلنده بود. این تجربه و نیز شناخت از آگوستو پینوشه به عنوان یک دیکتاتور، در نخستین رمان آلنده خود را نشان داده است.

ایزابل آلنده سی و یکمین دریافت کننده مدال مشارکت در ادبیات آمریکاست که از سوی بنیاد ملی کتاب اهدا می شود. این جایزه از سال ۱۹۸۸ ایجاد شده و به نویسندگانی چون آن پرو، رابرت ای.کارو، جان اشبری، جوان دیدیون، ای.ال.دکتروف، استیون کینگ، نورمن میلر، تونی موریسون، جان آپدایک و تام ولف اهدا شده است.

همراه با مدال این جایزه، یک چک ۱۰ هزاری دلاری نیز به برنده اهدا می‌شود.

نویسنده زن ایزابل آلنده بنیاد ملی کتاب آمریکا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین