کد خبر: 21417 A

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

سه رمان-اولی در فهرست کوتاه جایزه ادبیات داستانی زنان قرار گرفتند.

ایران آرت: نخستین رمان‌های ایموجن هرمس گوار، جسی گرین‌گرس و الیف بتومن در فهرست کوتاه جایزه ادبیات داستانی زنان جای گرفتند.

سه رمان دیگر متعلق به مینا کنداسامی، جسمین وارد و کاندیدای دوره‌های پیش، کامیلا شمسی است.

به گزارش ایبنا، سارا سندز، رئیس این بنیاد گفت فهرست کوتاه که شامل سه نویسنده بریتانیایی است بدون ترس یا جانبداری انتخاب شده است. او گفت: «در کمال تاسف برخی از اسامی بزرگ را از دست دادیم، اما لیست کتاب‌ها را به آن‌هایی که مستقیم و قاطعانه سخن گفته بودند محدود کردیم. مضمون این فهرست کوتاه بازتابی معاصر و ماندگار دارد که شامل تولد اینترنت، نژاد، خشونت جنسی، اندوه و پری‌های دریایی می‌شود. برخی از نویسندگان جوان هستند، نیمی انگلیسی و همگی شجاع و شدیدا خوب.»

نویسنده نیویورکر، بتومن به خاطر داستان عاشقانه‌اش که در دهه ۱۹۹۰ در محوطه دانشگاه هاروارد اتفاق می‌افتد، به نام «ابله» در فهرست کوتاه جایزه ادبیات داستانی زنان جای گرفت. با اینکه «ابله» نخستین رمان اوست، اولین اثر غیرداستانی‌اش «مالک» فینالیست جایزه حلقه منتقدین کتاب ملی شد.

هرمس گوار برای «پری دریایی و خانم هنکاک»، اثر تاریخی ادبی‌اش در این فهرست جای گرفت. این کتاب داستان دو آدم متفاوت از قرن هجدهم لندن است.

سومین و آخرین رمان-اول این فهرست «بینایی» جسی گرین‌گرس است. گرین گرس بیشتر به خاطر داستان‌های کوتاهش شهرت دارد. مجموعه «گزارشی از سقوط اوک بزرگ، به گفته کسی که آن را دید» از گرین‌گرس در جایزه داستان کوتاه اِج هیل و جایزه سامرست مایوگهام برنده شد.

در مقابل کامیلا شمسی برای هفتمین رمانش «آتش خانگی» در فهرست کوتاه قرار گرفته است. این رمان در سال ۲۰۱۷ در فهرست بلند من‌بوکر و فهرست کوتاه جایزه کاستا جای داشت.

«بخوان، مدفون‌نشده، بخوان» سومین رمان جسمین وارد و مثل «آتش خانگی» متعلق به انتشارات بلومزبری است که در فهرست کوتاه جای گرفته. داستانی که در می‌سی‌سی‌پی اتفاق می‌افتد و زندگی جوجوی ۱۳ ساله را دنبال می‌کند.

در خاتمه شاعر، مترجم و فعال هندی ساکن لندن، کنداسامی برای «وقتی می زنمت: یا چهره‌ای از نویسنده به عنوان یک همسر جوان» در فهرست کوتاه قرار گرفت. داستان زن جوانی که عاشق یک استاد دانشگاه می‌شود.

برنده جایزه ادبیات داستانی زنان که در تاریخ ششم ژوئن معرفی خواهد شد، ۳۰ هزار پوند را با خود به خانه خواهد برد.

از اسامی بزرگی که در مرحله آخر جا ماندند می‌توان به کیت ده وال با «نام من لئون است»، جوآنا کنون با «گرفتاری با بزها و گوسفندها» و اروندهاتی روی، برنده پیشین بوکر اشاره کرد.

جایزه ادبیات داستانی زنان که در گذشته با نام «جایزه اورنج» شناخته می‌شد، «برتری، اصیل بودن و قابلیت دسترسی» در نوشته‌های انگلیسی زنان سراسر جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این جایزه از سال ۱۹۹۶ در حال برگزاری است.

جسمین وارد هرمس گوار جسی گرین گرس سارا سندرز جایزه ادبیات داستانی زنان مینا کنداسامی کامیلا شمسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین