کد خبر: 1092 A

یک ناکجا زدایی دیگر در شهر/ پل صدر بعد از شهر کتاب فرشته

یک ناکجا زدایی دیگر در شهر/ پل صدر بعد از شهر کتاب فرشته

بهشتی: شهرها بزرگترین ثروت‌شان همین "جا" ها هستند. اگر شهری داشته باشیم که همه کاربری‌ها را داشته باشد ولی جا نداشته باشد در واقع آن شهر خودش ناکجاست و شهر نیست.

آیین گشایش شهر کتاب فرشته که به خیابان شریعتی بالاتر از پل صدر منتقل شده است در محل جدید این فروشگاه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مهدی فروزان مدیرعامل شهر کتاب برگزار شدند چهره‌هایی همچون مهندس مرتضی کاظمی،  دکتر علیرضا سمیع آذر  وابراهیم حقیقی حضور داشتند.

شهرکتاب فرشته نیاز به آدرس ندارد

سیدمحمد بهشتی در آیین افتتاحیه شهر کتاب فرشته گفت: ناکجا مختصات جغرافیایی دارد و باید آدرس آن را داد. اما یک سری از مکان‌ها "جا" هستند و ضرورت ندارد که آدرس بدهید، مثلا ساختمان پلاسکو یک جا شده بود. این ساختمان امروز شاید وجود نداشته باشد اما هم چنان یک "جا" است و ما را یاد حماسه و از خودگذشتگی می‌اندازد.

وی ادامه داد: دیگر هرجا که آتش‌نشانی می‌بینیم رفتارمان با این پرسنل تغییر می‌کند به اعتبار ساختمان پلاسکو. در طول عمرمان ما شنیده‌ایم ساختمان‌هایی که آتش گرفته‌اند اما این حادثه باعث شد که ما دیگر رفتار متفاوتی داشته باشیم و این حادثه باعث شد که این یک جای جدیدی شود. "جا" شدن یعنی آن مکان باید ما را یاد چیزی بیاندازد؛ در واقع یک وجه معنایی دارد فقط خاصیت کارکردی ندارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گفت: شهرها بزرگترین ثروت‌شان همین "جا" ها هستند. اگر شهری داشته باشیم که همه کاربری‌ها را داشته باشد ولی جا نداشته باشد در واقع آن شهر خودش ناکجاست و شهر نیست.

 

آیین گشایش شهر کتاب فرشته

بهشتی اظهار داشت: "جا" در عین حال حکایت از زندگی می‌گوید و ناکجا از زنده بودن حرف می‌زند. در شهر تهران با دو جریان فعال مواجه هستیم. جریانی که "جا" ها را ناکجا می‌کند و بالعکس. اما "جا" پدید آوردن کار آسانی نیست. کسانی که جا را به ناکجا بدل می‌کنند ناکس هستند و هنر ناکسان تبدیل کردن جا به ناکجا است.

وی افزود: کسان کارشان مثل یک باغبان است و باید شکیبا و متواضع باشند. شهر کتابی که قبلا بود حالا ناکجا شده و دیگر یک ساختمان است. برای همین است معتقدم آقای فیروزان به تنهایی نمی‌تواند تبدیل به یک جایی کنند و اهل شهر کتاب نقش بیشتری دارند که ناکجایی را تبدیل به جایی کنند.

رییس اسبق بنیاد سینمایی فارابی گفت: ما در تجربه تاریخی خودمان بنایی داریم که برای به یاد شاه افتادن ساخته شد. اما مردم ایران آن را به نماد آزادی بدل کردند. این دو طرف باید دست به دست هم بدهند آن که باغبانی می‌کند و اهل این باغ تا این ناکجایی را، جایی بکنند. نکته آخر جاها در شهر مثل چراغ می‌مانند و روشنایی ایجاد می‌کنند.

بهشتی گفت: باید تشکر کنیم از کسانی که چراغ در شهر روشن می‌کنند و تاریکی را از شهر دور می‌کند. اتفاقی که در خیابان شریعتی افتاد این است که چراغی روشن شد و بعد از این آدرس نمی‌دهند، شریعتی بعد از پل صدر ؛ می‌گویند پل صدر بعد از شهر کتاب.

 

مجبور به ترک محل سابق شهر کتاب شدیم

مهدی فروزان مدیر عامل شهر کتاب نیز در ادامه این نشست گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی مالی که با صاحبان محل سابق شهر کتاب فرشته به آن بر خوردیم مجبور به ترک آن مکان شدیم و امروز در این مکان گردهم آمده‌ایم تا فعالیت‌های خودمان را در این مکان جدید که به نظر قابل دسترس‌تر از مکان قبلی است ادامه دهیم.

وی ادامه داد: نکته مهمی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم آن است که این مکان به واقع با حضور شماست که معنا پیدا کرده است و اگر قرار بود من به تنهایی برای به وجود آوردن این مکان تلاش کنم قطعا تلاش‌های من بی‌فایده  و بی‌ثمر می‌ماند.

مدیرعامل شهر کتاب گفت: خوشبختانه این جریان به واسطه و پشتوانه دوستداران کتاب و هنر به گونه‌ای پیش می‌رود که ما ناچار به گسترش فعالیت‌های‌مان هستیم و امروز حضور در این مکان به واقع برای من و برای جامعه فرهنگی و هنری مایه خرسندی و فرهت است و امیدوارم این راه آن گونه که تا امروز ادامه داشته به مسیر خود ادامه دهد.

شهر کتاب مطالبه عمومی ست

ابراهیم حقیقی نیز در حاشیه این مراسم گفت: هر چند اتفاق‌هایی که در مورد شهر کتاب رخ داد اندکی تلخ بود، ولی مهم استمرار این اتفاق است وگرنه مکان اهمیت چندانی ندارد.

وی ادامه داد: شهر کتاب امروز تبدیل به یک مطالبه مردمی شده است و جای خالی آن در مکان‌های مختلف شهر احساس می‌شود. شهر کتاب در حقیقت ویترینی است از آن چه که می‌تواند خوراک فرهنگ یک جامعه باشد و خوشبختانه فضایی که در این مکان طراحی شده به گونه‌ای است که ظرفیت مناسبی برای ارائه آثار متنوع در آن وجود دارد.

لازم به یادآوری است شهر کتاب فرشته به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر، پلاک 1671 انتقال پیدا کرده است.

 

سید محمد بهشتی شهر کتاب فرشته مهدی فروزان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین