کد خبر: 10232 A

پخش صدای منتشرنشده جلال آل احمد برای نخستین بار/ سیمین دانشور می‌گفت دست از سر جلال بردارید

پخش صدای منتشرنشده جلال آل احمد برای نخستین بار/ سیمین دانشور  می‌گفت دست از سر جلال بردارید

در بزرگداشت جلال آل‌احمد برای اولین‌بار فایل صوتی منتشر نشده از این نویسنده رونمایی شد.

ایران آرت: مراسم بزرگداشت جلال آل‌احمد با یادی از سیمین دانشور و شمس  آل‌احمد عصر روز گذشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این مراسم مستندی که به کوشش عشقی برای جلال آل‌احمد ساخته شده بود، پخش شد. در این مستند محمد صنعتی، رضا سیدحسینی و بهمن شعله‌ور پیرامون این نویسنده سخنانی ایراد کردند.

محسن دانایی فر گفت: خانم دانشور بارها با صراحت می‌گفت دست از سر جلال بردارید و به آثار و افکار او بپردازید. ولی باید بگویم برای داوری در مورد این سه باید توجه شود که جلال، سیمین و شمس نه فرشته بودند و نه دیو، بلکه انسان بودند و مجموعه‌ای از نقاط ضعف و قوت داشتند.

دانایی‌فر در پایان سخنان خود اینگونه گفت که این بزرگان کالای انحصاری نیستند که در پستو مخفی شوند و یا مصادره به نفع گردند اینها باید بدون پرده‌پوشی و ظاهرسازی به جوانان معرفی شوند.

حسین ایمانی جامعه‌شناس نیز در این مراسم گفت: آل‌احمد در این مؤسسه چیزی منتشر نکرد ولی گروه تک‌نگاری را به راه انداخت. جلال غرور و فروتنی خاصی داشت و در برابر زورمندان مغرور بود اما در برابر ضعفا فروتن بود.

سیمین پناهی از جمله پژوهشگرانی بود که در این مراسم به ماجرای ازدواج سیمین دانشور و جلال آل‌احمد اشاره کرد و در پایان سخنان خود گفت: شاید این دو اکنون در کنار ما نباشند اما امیدوارم خانه آنها مرمت شود تا یک بار دیگر دور هم جمع شویم.

جمیله موسوی در سخنانی کوتاه گفت: پیرنگ گره‌افکنی و کشمکش دارد. رها شدن بچه در این داستان اشاره به اوضاع نابسامانه ایران در دوره محمدرضا شاه پهلوی را دارد.

در این مراسم قطعه از داستان «نون والقلم» فایل صوتی که در سال 1336 در اولین سفری که آل‌احمد به همراه دانشور در دهم تیرماه 1336 تا دوم مهر 36 داشتند و توسط اشتراسد ضبط شده بود برای اولین بار پخش شد. اشتراسد فردی بود که جلال دو بار از وی برای سفر به ایران دعوت کرد. تفنن این پزشک اتریشی ضبط و صوت همراهی بود که همواره از آن برای ضبط صدا استفاده می‌کرد و صحبت‌های جلال در ضبط و صوت او یک یاز آثار با ارزش برجای مانده است که خانواده‌های وی پس از درگذشتش فایل‌ها را به سفارت ایران در وین تحویل می‌دهد.

 

منبع: فارس

جایزه جلال آل احمد سیمین دانشور شمس آل احمد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین