کد خبر: 5799 A

«هفت» می‌آید یا مشکل فقط بهروز افخمی است؟

«هفت» می‌آید یا مشکل فقط بهروز افخمی است؟

الان قریب به سه ماه است که برنامه هفت در تلویزیون پخش نمی‌شود. در این گزارش حواشی این اتفاق بررسی می‌شود.

ایران آرت:  بیش از دو ماه و نیم است که برنامه سینمایی «هفت» پخش نمی‌شود، برنامه‌ای که در سری سوم با مجری‌گری بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما می‌رفت و در طول یک سال و نیمی که از پخش آن از مهرماه سال ٩٤ تا همین دو ماه پیش گذشت حاشیه‌های مختلفی را تجربه کرد. فروردین‌ماه امسال بود که سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های زیادی که در مورد تغییر مجری این برنامه و تیم تولیدی آن و جایگزینی افخمی با چهره دیگری انجام شد، ناصر کریمیان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما اعلام کرد برنامه سینمایی «هفت» تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ پخش نمی‌شود. علی مطلب‌زاده در گزارشش در اعتماد نوشته: او گفته بود قرار است سری جدید این برنامه پس از برگزاری انتخابات با تیم جدیدی تولید شود. هرچند کریمیان دلیل این تغییرات را اتمام قرارداد دومین سال اجرای این برنامه با سازمان صداوسیما می‌دانست اما به این هم اشاره کرده بود که در جلساتی که با گروه ساخت برنامه «هفت» جهت توافق مجدد برگزار شده و با طرح خواسته‌های صداوسیما همراه بود در نهایت تفاهم دوسویه این شد که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، تیم جدیدی در این برنامه استفاده شود.

از آن طرف هم بهروز افخمی ساخت فیلم جدیدش را دلیلی برای رفتن از برنامه هفت عنوان کرد و این‌طور که کریمیان می‌گفت او قرار بود به عنوان کارشناس در سری جدید هفت حضور داشته باشد. حالا چند روزی از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گذشته و درست در روزهایی که انتظار می‌رفت خبرهایی از معرفی تیم جدید برنامه «هفت» منتشر شود باز هم اعلام شد پخش آن دوباره عقب افتاده است. این‌بار هم ناصر کریمیان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما بود که در این باره صحبت می‌کرد. او اصلی‌ترین تغییر در برنامه «هفت» را تنوع کارشناسان این برنامه دانسته است. این چیزی بود که در سری سوم برنامه «هفت» که با حضور مسعود فراستی به عنوان کارشناس ثابت این برنامه روی آنتن می‌رفت باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی در بین اهالی سینما شد. ناصر کریمیان در گفت‌وگویی با «مهر» درباره ادامه برنامه «هفت» و روند تولید سری جدید آن توضیح داده که «این برنامه حتما بعد از ماه رمضان می‌آید. اما فعلا نمی‌توان درباره جزییات آن نکته‌ای اعلام کرد چرا که عده‌ای نسبت به این برنامه زاویه دارند و هر مساله‌ای می‌تواند به حاشیه‌ای برای آنها تبدیل شود.»

کریمیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بهروز افخمی (مجری) و مسعود فراستی (منتقد سابق برنامه هفت) و اینکه تا چه حد حاشیه‌سازی‌ها به آنها مربوط می‌شود هم اظهارنظر کرده است: «ما این انعطاف را داشتیم که مجری و کارشناس برنامه را از بدنه سینما انتخاب کردیم اما بخشی از بدنه سینمایی نشان داد که به دلیل مقاومت‌هایش نقد منصفانه را برنمی‌تابد.» کریمیان در حالی در صحبت‌هایش به عبارت «نقد منصفانه» و «مقاومت‌های بدنه سینما» اشاره می‌کند که بخش عمده‌ای از صحبت‌های مطرح‌شده در برنامه «هفت» فارغ از موضوعات روز سینما و نقد فیلم‌ها بود. کریمیان در مورد این صحبت‌ها هم این‌طور گفته است: «ما انتقادهایی را به سیاست‌ها در بخش خصوصی و دولتی در حوزه سینما مطرح کردیم که منطبق با سیاست‌های کلان بود که متاسفانه این سیاست‌های کلان هیچگاه تبیین نشد.» برنامه «هفت» که نخستین سری خود را با استقبال مخاطب تجربه کرد در طول این چند سال که از پخش آن می‌گذرد همواره در بخش اجرا مشکلات خاص خودش را داشته است. سری اول این برنامه با اجرای فریدون جیرانی، فصل جدیدی در برنامه‌های ترکیبی با محوریت پرداخت به مسائل و مشکلات سینما بود.

این برنامه با حضور جیرانی در مقام مجری باعث شد تا مخاطبان عادی هم به جمع بینندگان این برنامه سینمایی اضافه شوند. اما برنامه «هفت» در سری دوم خود با اجرای محمود گبرلو ریزش مخاطب را هم تجربه کرد. گبرلو در مدت اجرای این برنامه با انتقادهای بسیاری مواجه شد و خیلی‌ها دلیل ریزش مخاطبان این برنامه را اشتباهات زیاد او و عدم تسلطش بر سینما عنوان کردند. نکته مثبت سری دوم هفت دعوت از مهمانان شاخصی بود که بخش عمده‌ای از آن به واسطه ارتباطات گبرلو فراهم می‌شد و کار به جایی رسید که حتی مسعود کیمیایی هم به عنوان یکی از مهمانان در این برنامه حاضر شد. اینها اتفاقاتی بودند که در سری سوم برنامه «هفت» تکرار نشدند و علاوه بر اینکه مهمانان کمی ترجیح دادند با وجود حاشیه‌های زیاد این برنامه در آن حاضر شوند، مخاطبان سینمایی هم نسبت به موضوعاتی که در برنامه مطرح می‌شد و ادبیات آن، واکنش نشان دادند. این موضوعی است که به نظر می‌رسد در سری جدید برنامه «هفت» باید به آن توجه بیشتری کرد. کریمیان در این مورد هم نظر عجیبی داده و بخش عمده‌ای از این حاشیه‌ها را به مهمانان برنامه مرتبط دانسته است. او درباره اینکه در سری جدید چقدر از حاشیه‌سازی توسط مجری و کارشناس برنامه جلوگیری می‌شود، گفت: «هرکسی که در یک رسانه فعالیت دارد یک شخصیت حقیقی دارد و یک شخصیت حقوقی و ممکن است اظهارنظری داشته باشد که تا حدی شخصیت حقوقی او نیز آشکار شود.

البته در برنامه «هفت» که به صورت زنده روی آنتن می‌رفت ۸۰ درصد از مواضع و سخنان، مطالباتی بود که در قالب چارچوب‌ها در اتاق فکر برنامه مطرح می‌شد اما گاهی هم سخنان دیگری مطرح می‌شد به این دلیل بود که برخی مهمانان برنامه را به انحراف می‌کشاندند و از بحث اصلی دور می‌شدند.» او درباره تغییر در تیم منتقدان این برنامه هم نظر مشابهی دارد و از صحبت‌هایش این‌طور به نظر می‌رسد که منتقدان این برنامه قرار نیست تنها منتقدان سینمایی باشند: «سینما یک صنعت است و از حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، روانشناسی و... می‌توان به آن نگاه کرد. اتاق فکر این برنامه هم‌اکنون فعال است و ما سعی می‌کنیم این‌بار از منتقدان و کارشناسان حوزه‌های مختلف بهره بگیریم و تنوع حوزه کارشناسی بیشتر شود.» حالا باید منتظر ماند و دید سری جدید «هفت» آیا واقعا تغییرات عمده‌ای را تجربه خواهد کرد تا بعدتر نسبت به خوب یا بد بودن این برنامه در مقایسه با سه سری اول آن که روی آنتن رفته، صحبت کرد. فعلا مساله، زمان پخش این برنامه پرمخاطب سینمایی است که یک‌ماه‌ونیم دیگر باید برای آن صبر کرد.

 

برنامه هفت مسعود فراستی بهروز افخمی نصر کریمیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین