کد خبر: 3687 A

واکنش محسن تنابنده به انتقادهای ورود موسسه سپاه به ساخت «پایتخت 5» و ضعف‌های «علی‌البدل»

واکنش محسن تنابنده به انتقادهای ورود موسسه سپاه به ساخت «پایتخت 5» و ضعف‌های «علی‌البدل»

تازه‌ترین همکاری گروه سیروس مقدم در سریال «علی‌البدل»، در ایام نوروز روی آنتن رفت؛ سریالی که در همان مراحل پیش‌تولید زمان دقیقی برای پخش نداشت و با تصمیم مدیران تلویزیون به آنتن نوروزی سیما رسید و این‌بار نیز سیروس مقدم سریال مناسبتی دیگری را روی آنتن داشت.

ایران‌آرت: تازه‌ترین همکاری گروه سیروس مقدم در سریال «علی‌البدل»، در ایام نوروز روی آنتن رفت؛  سریالی که در همان مراحل پیش‌تولید زمان دقیقی برای پخش نداشت و با تصمیم مدیران تلویزیون به آنتن نوروزی سیما رسید و این‌بار نیز سیروس مقدم سریال مناسبتی دیگری را روی آنتن داشت. سیروس مقدم در سال‌های اخیر با مجموعه «پایتخت» توانست در رقابت نوروزی سیما، موفق‌تر ظاهر شده و برهمین‌اساس بسیاری از ساخته‌هایش با «پایتخت» قیاس شود. ازهمین‌رو قیاس سریال «علی‌البدل» با مجموعه پرمخاطب «پایتخت» با مختصاتی که برای ساختش در نظر گرفته شده، ممکن نیست. این‌بار نیز این گروه در یک شهرستان داستانشان را روایت کردند و بازیگرانی که شاید در نگاه اول دور از انتخاب‌های سیروس مقدم و محسن تنابنده به نظر می‌رسیدند در این مجموعه ایفای نقش کردند، اما شاید خبر خوب برای طرفداران سریال «پایتخت» این است که سیروس مقدم و گروهش در تدارک ساخت فصل پنجم این سریال هستند و باید منتظر ماند و دید حاصل تلاش این گروه در فصل جدید چه خواهد بود و چه داستانی روایت خواهد شد. به همین بهانه بهناز شیربانی در روزنامه شرق با محسن تنابنده درباره چگونگی نگارش سریال «علی‌البدل» و همراه‌شدنش در فصل جدید «پایتخت» صحبت کرده است.

 

  خاطرم هست زمان پیش‌تولید سریال «علی‌البدل» ناهماهنگی‌ها و به‌نوعی عدم برنامه‌ریزی‌های مشخص باعث شد تا زمان پخش دقیق سریال مشخص نباشد و عکس‌العمل شما در آن زمان که عطای تلویزیون را به لقایش بخشیدید جالب بود، با توجه به اینکه زمان مناسبی برای تصویر‌برداری داشتید، اما باز هم گله‌مندی از شیوه کار با تلویزیون هست. درباره این موضوع صحبت کنیم که آیا طرح مشخص و آماده‌ای برای ساخت این سریال بود یا خیر؟

بله، طرح آماده بود، اما مشکل عمده آمدورفت مسئولان تلویزیون بود و طرح ما هم مشمول همان زمان و تغییرات جدید مدیریتی بود. به‌همین‌دلیل و حضور آدم‌های بی‌مسئولیت که واژه درستی نیست، به‌نوعی حضور آدم‌های نحیف و لاغری در پست‌های مدیریتی که آنها هم تصمیم‌گیرنده نبودند و همین موضوع معضلاتی را برای ما به وجود آورد.

 

  در همه این سال‌ها شما راه سخت‌تر را انتخاب کردید. قطعا ساخت سریال طنز کار ساده‌ای نیست، با توجه به اینکه هربار خطوط قرمز بیشتری متوجه موضوعات مطرح‌شده در سریال‌های تلویزیون، خصوصا مجموعه‌های طنز می‌شود اصلا مشخص نیست بالاخره درباره چه موضوع یا چه کسانی می‌توان نوشت که انتقادی به‌همراه نداشته باشد، گویا سریال «علی‌البدل» یک‌بار با لهجه نوشته شده و در نهایت تصمیم به حذف آن گرفته شده است. دلیل منصرف‌شدن این موضع، رهایی از انتقادهای مرسوم به استفاده از لهجه بود؟

یکی از مهم‌ترین ماجراها در زمانی که سریالی به این شکل کار می‌کنید این است که وقتی تعداد بازیگر زیاد می‌شود و به‌لحاظ زمانی فرصت مناسب در اختیار ندارید، طبیعی است که سراغ لهجه نروید، چراکه هماهنگ‌کردن تعداد زیادی از آدم‌ها و یکدست‌کردن لهجه آنها که اساسا متعلق به آن خطه نیستند، سخت و دشوار است و دلیل دوم حساسیت‌های بی‌موردی است که سال‌هاست وجود دارد و این باعث می‌شود نتوانید به موضوع لهجه فکر کنید، به‌خصوص وقتی سریال طنز می‌سازید و شوخی می‌کنید، سوءتفاهمی وجود دارد که مشخص نیست به چه دلیلی بخشی فکر می‌کنند طرف ماجرا آنها هستند و احیانا آنها را مسخره می‌کنید.

 

  «پایتخت٥» بالاخره به مرحله ساخت رسید و در این مدت درخواست‌های بسیاری از طرف مردم برای ساخت سری جدید سریال وجود داشت، اما ماجرای همکاری شما با سازمان اوج [که منتسب به سپاه است] برای ساخت این سریال حواشی بسیاری به وجود آورد. چگونگی همکاری شما با این سازمان کمی سؤال‌برانگیز بود. آیا فیلم‌نامه با قبول شرط‌وشروطی خاص نوشته می‌شود یا خیر؟

به‌هیچ‌وجه. شرط ما با همه‌جا این است که سادگی آدم‌های قصه و مسئله آنها که خانواده است تحت هیچ شرایطی زیر سؤال نرود. بنابراین ما هیچ توصیه و سفارشی را قبول نمی‌کنیم و تنها قصه‌ای را کار می‌کنیم که از پیش درباره‌اش اطلاع داریم. قطعا «پایتخت ٥» سفارشی نخواهد بود. به‌هر‌حال این جزو رندی‌های سازمان اوج است که پشت چنین قصه‌ای می‌ایستد و امتیاز مثبتی برای ما و آنها محسوب می‌شود. در شرایط بد اقتصادی سازمان صداوسیما حداقل می‌دانیم که با سازمان کوچک‌تری نسبت به سازمان صداوسیما طرف هستیم و راحت‌تر می‌توانیم مراحل ساخت سریال را پیش ببریم.

 

به‌هرحال خط مشی‌های خاصی از سمت سازمان اوج وجود دارد.

به‌هیچ‌وجه خط مشی خاصی وجود ندارد. فقط ما یکسری تجهیزات نیاز داریم که تسهیل آنها ازسوی سازمان اوج راحت‌تر اتفاق می‌افتد و از این طریق کارکردن با آنها برای ما معقول‌تر و مناسب‌تر است.

 

با وجود محبوبیتی که سریال «پایتخت» در میان مردم دارد، از طرفی انتقادهایی نیز مبنی‌بر اینکه این سریال شاید کشش لازم برای جذب مخاطب را نداشته باشد مطرح است. به‌عنوان طراح و نویسنده سریال چقدر این نقد را می‌پذیرید؟

با این نقد موافق نیستم. به نظرم تا وقتی از آدم‌هایی حرف می‌زنید که خیلی واقعی هستند و به‌اصطلاح پایشان روی زمین و مسئله آنها انسانیت است، تا ابد می‌توان درباره آنها نوشت و حرف زد.

 

بعد از ساخت «گینس» خیلی درباره ساخت فیلمی دیگر در سینما صحبت نکردید. طرح خاصی را مدنظر دارید؟

بله، بعد از «پایتخت» قصد ساخت فیلم دیگری را دارم.

 

باز هم در ژانر کمدی؟

شاید اگر بگویم فیلم شیرین تعریف بدی نیست. فیلم لحن نسبتا شیرینی دارد، اما نمی‌توان خیلی اسم طنز را برایش انتخاب کرد. خیلی به این موضوع فکر نمی‌کنم که صرفا فیلمی طنز یا فیلمی جدی بسازم. این‌طور مرزبندی‌ها خیلی مسئله من نیست. داشتن یک قصه مناسب برایم اولویت بیشتری دارد. حالا اگر در یک فضای شیرین یا درام روایت شود خیلی تفاوتی برای من ندارد.

 

 

محسن تنابنده سریال پایتخت سریال علی البدل
نظرات خوانندگان
  • سام
    پاسخ

    <b>فسمتهای ابتدایی این سریال به شدت خسته کننده شده.
    بقول برخی در این سریال آب بسته شده و ببننده را جذب نمیکتد .
    از دیگر مشکلات این سریال امسال نفشهای اضافی و بی اثر است. آقای خمسه از بازیگران بزرگ است ولی در این سریال یک نقش بی اهمبت به او داده شده و بودن و نبودنش هیچ تاثیری در ادامه داستان ندارد و گاها تماشاچی را عصبی میکند. همچنبن چند نقش دیگر
    این سریال پرطرفدار است که خود من از طرفداران این مجموعه هستم ولی اخرین سریال مجموعه تا بخشهای میانی نتوانسته مانند سریالهای سالهای گذشته انتظار تماشاگرانش دا برآورده کند.اتفاقهای غیر معمول و باور ، کش دادن موضوع های بی اهمیت و دیالوگهای طولانی و بی مزه بین بازیگران و چندین مشکل دیگر از جذابیتهای سابق این سریال به شدت کاسته .
    البته نباید از بازی بسیار خوب بازیگر جوان تازه اضافه شده خانواده فریبا تمجید نکرد اسم این جوان را نمیدانم ولی بسیار بازیگر خوب و با تمرکز بالایی بازی میکند. ولی در کل ظاهرا چند بازیگر اضافه به این سریال تحمیل شده که بودن نبودنشان هیچ تاثیری در ادامه این سریال ندارد و سریال بسیار شلوغ و مر جمعیت بیننده را کمی آزار میدهد.
    چون برای هر دقیقه از این فیلم میلیونها تومان پول هزینه شده و همچنین برای پخشش انتظار بیشتری میرفت. قسمتهای مثل بخشهای قبل در سالهای گذشته بسیار روانتر و جذابتر بود.بدای مثال یکی از بخشهای واقعا خیسته کننده و تزاردهنده است بخش فرودگاه و ابتدای سوار شدن به هواپیما تا بلند شدنش را یکساعت طول دادند. کلا سالهای گذشته بهتر بود.</b>

  • علی
    پاسخ

    <b> مردم مازندران اینگونه نیستند</b>

  • صمدی
    پاسخ

    در کل پایتخت 5 نتوانسته انتظارات را برآورده کند. سریالهی قبلی خیلی بهتر بودند ولی این سری هیچ طنزی ندارد و فقط به انید بهتر شدن دنبال میکنیم

  • ناشناس
    پاسخ

    فیلم سرتاسر سوتی است.
    جند ماه منتظر بودیم یک سریال بیمزه دیدیم.
    آقایان زحمت بکشند قبل از پخش یکبار فیلم را چک کنند و اشتباهات کلامی و تصویری را اصلاح کنند .قبلی ها خیلی بهتر بود.
    چه اسراری به سفر بود؟ آندفعه که تمام صحنه های مالزی و چین و هندوستان که با خرج بیتاالمال رفتید و حذف شد ولی باز مردم پسندیدند ولی اینبار خراب کردید

  • فهیمی
    پاسخ

    <b>با انتقادات کیهان و بودن سازمان اوج کاری ندارم.
    اما دست اندر کاران این سریال برای پوشاندن ضعف سریال 5 نسبت به سریالهای پیشین این است چرا قبلا مردم همه راضی بودند ؟
    کمی واقع بین باشیم ، همه میدانیم آقای طنابنده که از بهترین بازیگران کشور است همه کاره این مجموعه هستند ، ولی کمی فکر کنید.
    بیشتر مردم از افت کلی این سریال ناراحت هستند از اینکه یک سریال طنز و خانوادگی تبدیل به یک سریال بدون داستان که انتهای داستانش را هر بجه ای میداند. نقی منجی خواهد شد نگران هیچ چیز نباشید او اینجاست !
    بلی در فیلمهای کمدی کسی نمیمیرد و آسیب زیادی نمیبیند ولی این یک سریال طنز است ؟ چرا مثل قبلی ها نشده ؟ چون در قسمت‌های پیش اجازه طنازی به همه بازیگران داده میشد .چقدر هزینه ساخت این فیلم شده ؟ چرا هیچ لیخندی بر روی لبان هیچکس ننداخته ؟
    همه فیلم به مانند پشت صحنه بر محور نقی ( آقای طنابنده ) میچرخد و به شما قول میدهم در آخر هم نقی با شجاعت و دلاوری داعش و داعشیان را نابود کرده و فامیل دا از چنگ آنان نجات میدهد.
    آقای طنابنده بنده هم از طرفداران این سریال هستم و چون دوست دارم قسمتهای بعدی هم ساخته شود چشمم را روی پایتخت 5 میبندم و اگر جلوی دوربین از من سوال شود از این بخش هم حمایت میکنم چون خاطرات خوشی با قسمتهای قبل دارم از پایتخت 5 هم تعریف خواهم کرد. اما شما هم
    کمی به جوانترها بها دهید، سارا و نیکا از ابتدا تا انتهای هر قسمت جمعا 30 ثانیه صحبت میکنند ؟ از استاد خمسه بهتر نمیشد استفاده کرد ؟ ایشان فقط به نحو زشتی راه میروند و اگر هم چیزی بگویند شما را صدا میزنند !! برادران دوقلو فقط هنر آواز خواندن دارند و دیالوگ نمیگویند ؟
    در عوض
    شما و چند بازیگر دیگر آنقدر پر حرفی میکنید تا به خودمان بیائیم تیتراژ پایانی آمده و یک قسمت دیگر هم بدون هیچ نکته طنز و با نمکی تمام شد. بدون اینکه داستان پیش برود.
    گاهی احساس میشود دنباله داستان فیلم را نمیدانید چطور ادامه دهید ، چون کل این چهارده پانزده قسمت را میشد مثل قبل در هفت یا هشت قسمت بصورت روان و گیرا تحویل پخش داد تا مردم که ماههاست منتظر دیدنش هستند در منزل ببینند. کمی از خود گذشتگی نشان دهید . نقی در اینجا تقی در آنجا نقی در همه جا و در نهایت نقی رامبو قهرمان کشتی میشود و نقی رامبو پدر داعش را درمیآورد و اصلا نقی داعش را در سوریه شکست داد به کمک چند بازیگر که همیشه در کنارش بودند و مابقی در حاشیه منتظر لطف نقی .ا</b>

  • ناشناس
    پاسخ

    دیگه راهی براشون نمونده بود که خودشونو نشون بدن دیدن تنها مجموعه ای که مخاطب داره ازش استفاده کنن پایتخت هستش بعد اومدن با پول سریالو خریدن و به کارگردان نظرشان را اعمال کردن و گند زدن تو روح و روان مردم

  • شیرین
    پاسخ

    این سریال پایتخت نیست. اصلا شبیه ساخته های قبل نیست و ترسناک شده.
    خوب شد دیر پخش میشود. . مواد مخدر و قتل و کشتار و تیراندازی و گم شدن و طوفان و افتادن درآب و ...این کجایش شبیه پایتختهای قبل بود که برای دیدنش لحظه شماری میکردیم.
    خسته کننده شده و با رفتن یکی دو نفر به کل فیلم خیلی ضربه خورده. . هنوز پر طرفدار است ولی همه طرفداران منتظریم بهتر شود که ظوهرا هر بار بدتر میشود.
    اگر یک آمار واقعی بگیرید متوجه میشوید این سریال بخشی از طرفدارانش را از دست داده.

  • محمد
    پاسخ

    پیش بینی دوستمان درست از آب درآمد و قهرنان نقی که تا چند دقیق قبل از ترس داعش به غش و ضعف و رعشه افتاده بود ناگهان یکتنه مدر داعش را درآورده و مثل رامبو از آتش سالم بیرون میآید. این فیلم نه شیرینی داشت و نه طنز و نه حرمت مدافعان حرم را نگه داشت. آنها با یک مشت داعشی دیت و پا چلفتی و خنگ و ضعیف نمیجنگند بلکه با یک مشت وحشی سازمان دهی شده می جنگند که با یک وانت به جنگ یک زره پوش نمیروند.
    فیلم جنگی هم ساختنش بلد میخواهد.
    خدا را شکر تمام شد و بدانید اگر کسی تعریف میکند از ته دل نیست و به خاطر پاینختهای زیبای قبلی هست و میخواهند دوباره آن طور ساخته شود. ضعفها را برطرف کنید و یک داستان ساده ولی گرم و صمیمی و طنز بسازید نه یک فیلم که اول و آخرش را هر بچه ای میتواند حدس بزند. صحنه های جنگی هیچ هیجان نداشت چون همه میدانستیم هیچ آسیبی به هیچ کدام از بازیگران نخواهد رسید.
    در ضمن نقی قهرمان آنجا بود.

  • امیر
    پاسخ

    بنظرم سریال ضعیفی بود ازهمه جهات البته جلوه های ویژه اش بمراتب بهترازسریالهای قبلی بود ولی یکی ازآن چند موردی که آنها سوار بالون میشوند ودست آخرمسئول بالون دراثر مثلا" نوشیدن الکل میمیره این سوال وجود داره چرا باید حتما" دراثر الکل باید بمیره مگه این آقا عادت نداره که همیشه الکل بنوشه باید مسافرانش ایرانی باشن که حتما"بمیره؟

  • ناشناس
    پاسخ

    آیا آقای تنابنده و دیگر عوامل فیلم این انتقادات را میبینند و برای درست کردن آنها اقدامی میکنند یا باز هم این سریال رو به افت خواهد بود. مردم پایتخت را دوست دارند ولی پایتخت پنج در هنگامی که هبچ شبکه ای سریال قابل رقابت نداشت بدترین سریال را به نسبت سالهای قبل پخش کرد.

  • فهیمی
    پاسخ

    آقای مقدم میخواهید برای درآمد بیشتر فیلم سینمایی مایتخت را بسازید تا مردم بروند و در سینما فیلم را ببینند !؟ خودتان میدانید که بیشترین طرفداران سریال روستائیان عزیز و اهالی شهرهای کوچک هستند.
    ساخت فیلم سینمایی پایتخت برای پخش و اکران در سینما برای درآمد بیشتر توهینی است به این عزیزان که به سینما دسترسی ندارند و باید چندین ناه صبر کنند که نسخه ویدئوی را بخرند ! که خوب میدانید روستائیان ما اکثزا دستگاه پخش DVD ندارند و باز باید صبر کنند تا از تلوزیون پخش شود.
    خوب جواب طرفداران خود را دادید

  • قنبری
    پاسخ

    ین هم پاسخ عوامل و سازندگان سریال پایتخت به هوادارانش '
    پایتخت قرار است به صورت فیلم سینمایی و اکران در سینماهای تهران و شهرهای بزرگ ساخته شود !
    ظاهرا کسب درآمد بیشتر برایشان اولویت دارد، مگر نه اینکه بیشترین تعداد دوستداران این سریال در روستاها و شهرهای کوچک زندگی میکنند و دسترسی به سینما ندارند تا با اهل خوانواده به دیدن این فیلم بروند و در منزل خیلی هایشان دستگاه پخشDVD وجوو ندارد تا پس از اکران به صورت ویدئو روی DVD ببینند ! با وجود اینکه پایتخت 5 در مقایسه با سریالهای پبش ضعف و افت زیادی داشت ولب باز هم در تمام نظر سنجی ها از این فیلم تعریف کردیم تا پایتخت 6 ساخته شود و بتوانیم در منزل به همراه خانواده این فیلم را ببینیم ولی انگار تنها چیزی که برای سازندگانش مهم نیست نظر مردم است

  • ناشناس
    پاسخ

    از یکی ازبازیگران که نقش رحمت را بازی میکند شنیدیم که پایتخت به سینما خواهد رفت و پس از اکران نسخه ویدئویی آن بفروش خواهد رسید.
    اگر حقیقت دارد اکثر مردم و طرفدارانش موفق به دیدن مایتخت که در سینما اکران میشود را نخواهند دید. مگر درآند کنونی جوابگوی شما نیست که میخواهید عیلم سینمایی بسازید ؟
    من از طرفدارت این سریال هستم ولی برای دیدنش به همراه خانواده به سینما نخواهم رفت چون نه وقتش را دادم و نه پول برای خرید بلیط و تنقلات و غیره برای این فیلم نمیتوانم بدهم چون تا اولین شهر که فقط یک سینما دارد 340 کیلومتر فاصله دادم .
    این یک سریال تلوزیونی است و برای قشر متوسط و ضعیف یک سرگرمی کم خرج و زیبا بود که آنهم به پول فروختید.

  • ناشناس
    پاسخ

    نقش پنجعلی چیست ؟ واقعا از آقای خمسه بعید بود. پنج سریال یعنی بالای صد بخش فقط وظیفه داشت گاهی بگوید ناهار نخوردم ! نقش او را حذف کنید و یا کمی تغییر دهید خیلی بیمزه است.

  • فومنی
    پاسخ

    چرا سالهای قبل اینهمه انتقاد نمیشد ؟ پایتخت پنج خوب نبود. خیلی ساده.
    ماجرای این باباپنجعلی چیست ؟ وقتی هیچ طنزی ندارد و یک نقش اضافی هست چه اصراری به بودنش است ؟

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین