کد خبر: 32564 A

حذف فیلم‌های پخش آنلاین از جشنواره‌های جهانی

حذف فیلم‌های پخش آنلاین از جشنواره‌های جهانی

اتحادیه بین‌المللی سینماها "UNIC" با صدور بیانیه‌ای از مسئولان رویدادهای مهم سینمایی درخواست کرد تا آثاری را که قصد اکران در سالن سینما ندارند ازگردونه رقابت حذف شوند.

ایران آرت: در روزهایی که جشنواره برلین به پایان رسیده و جشنواره کن به سرعت در حال پیش آمدن است، اتحادیه بین‌المللی سینماها "UNIC" از برنامه‌ریزان جشنواره‌های پیشرو و مهم سینمای جهان درخواست کرد تا با تنظیم مقرراتی، تنها به فیلم‌هایی اجازه رقابت در جشنواره دهند که اکران کامل سینمایی دارند.

این اتحادیه که نهادی متشکل از سالن‌داران و نمایش‌دهندگان فیلم‌های سینمایی از ۳۷ کشور عمدتا اروپایی است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از فستیوال‌های پیشرو جهان انتظار می‌رود مطمئن شوند فیلم‌های انتخاب شده در این رویدادها از تمامی نرم‌های معمول صنعت سینما، شامل اکران کامل داخل سالن پیروی می‌کنند. 

این نهاد همچنین اضافه کرد: نمی‌توان تصور کرد که فستیوال‌های سینمایی آثاری را عرضه و تبلیغ کنند که تنها گروه محدودی از مشترکان سایت‌های پخش آنلاین قادر به تماشای آنها هستند.

به گزارش صبا، اتحادیه بین‌المللی سینماها "UNIC" در بیانیه خود نامی از غول‌های پخش آنلاین همچون نتفلیکس و آمازون نیاورده است، اما صدور آن در میانه روزهای برگزاری جشنواره برلین واکنشی است به عصبانیت و اعتراض سینماداران آلمانی نسبت به تصمیم مسئولان این جشنواره به گنجاندن فیلم "الیسا و مارسلا" در بخش رقابتی این فستیوال؛ اثری که تهیه‌کننده آن نتفلیکس است و اولین فیلم این کمپانی لقب گرفته که در بخش رقابتی جشنواره برلین پذیرفته شده است.

"UNIC" در بیانیه خود تاکید کرده است که این نهاد ضمن حمایت از همکاران خود در آلمان، از رویدادهای سینمایی درخواست دارد تنها آثاری را به بخش رقابتی خود راه دهند که برنامه کاملی برای اکران در سالن‌های سینما دارند.

لازم به توضیح است که پیش‌نیاز اکران سینمایی برای ورود به برلیناله پیش از این در قوانین این جشنواره وجود داشته است اما سینماگران آلمانی تصریح کرده‌اند این قانون به طور مشخص درباره مکان اکران این آثار صحبتی نمی‌کند و بنابراین اثری همچون "الیسا و مارسلا" که برنامه‌ای برای اکران در کشور آلمان ندارد، به صرف پخش و اکران در سالن‌های سینمای اسپانیا، موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره برلین شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن، اولین رویداد مهم سینمایی بود که قانون مشخصی برای اجباری بودن اکران سینمایی فیلم‌های منتخب خود را وضع کرد. در چند ماه گذشته نتفلیکس سر و کله بسیاری با مسئولان این جشنواره زده است تا به راه حلی مشترک برای بازگشت این ابررسانه آنلاین جهان به بلوار کروآزت بیابند و خاطره تلخ بازماندن "رما" از رقابت در این رویداد همچون سال گذشته تکرار نشود.

جشنواره فیلم برلین جشنواره فیلم کن اتحادیه بین المللی سینماها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین