کد خبر: 13162 A

اگر خرج دو سه موشک‌ را خرج فیلم کنیم توجه دنیا را جلب می کنیم

اگر خرج دو سه موشک‌ را خرج فیلم کنیم توجه دنیا را جلب می کنیم

جمال شورجه :... اگر کشور خرج 2 تا 3 تا از این موشک‌ها را به حوزه فرهنگی و دفاع مقدس اختصاص دهد؛ می‌توانیم آثار فرهنگی را شلیک کنیم...

ایران آرت : اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» بامداد پنجشنبه، میزبان جمال شورجه نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون بود و درباره سینمای دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداخت.

 

حقیقتاً حال سینمای دفاع مقدس خوب نیست

شورجه گفت: حقیقتاً حال سینمای دفاع مقدس خوب نیست...

این فیلمساز با اشاره به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه زمان ساختن فیلم و آثار فرهنگی درباره داعش است، افزود: «ما در این زمینه افراد متخصص کم نداریم و کافی است آن‌ها دعوت به کار شوند و کارهایی سفارش داده شوند.»

شورجه در پاسخ به این سوال نبوی که در کنار سازمان سینمای فعلی و معاونت سینمایی گذشته نهادهای فرهنگی دیگری چون بنیاد روایت فتح، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و موسسه شهید آوینی داشتیم، چرا آن‌ها کاری نمی‌کنند، اظهار کرد: «باید مسئولان فرهنگی، دغدغه‌شان مباحث انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت باشد و اگر در سال 5 کار تولید می‌کنند 3 تا آن‌ها حداقل مربوط به این مضامین باشد.»

 

رهبر به نهاد فرهنگی سپاه گفتند سالی 20 فیلم سینمایی باید تولید کنید

شورجه گفت: «سایر نهادهای دیگر هم که ذی نقش در تولید فیلم هستند در این خصوص که تولید سینمای دفاع مقدس کم شده است، قطعاً مقصر هستند. سال گذشته دوستان ما از نهاد فرهنگی سپاه پاسداران خدمت مقام رهبری رسیدند و گزارشی از تولیدات خود را که شامل 3 اثر بود به ایشان ارائه دادند و مقام معظم رهبری فرمودند: شما به این 2-3 کار بسنده نکنید و خیلی خودتان را راضی نشان ندهید و حداقل سالی 20 فیلم سینمایی باید تولید کنید.»

نویسنده «عملیات کرکوک» تصریح کرد: «نگاه مقام رهبری بسیار بلند است و از من شورجه بهتر می‌دانند که چه موضوعات و مضامینی در 8 ساله دفاع مقدس است که مانند گهرهایی باید آن‌ها را پیدا کنیم.»

او تأکید کرد: «نهادها در این زمینه باید بیشتر فعال باشند و در بودجه‌بندی سالیانه دولت یا کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلابی فرهنگی و... باید بودجه‌ای ویژه و خاص برای تولیدات سینمای دفاع مقدس و مقاومت اختصاص دهند.»

باید موشک بسازیم و اینها ضمانت امنیت کشور ما است

کارگردان «لبه تیغ» در بخش دیگری از صحبت‌هایش با مثالی عنوان کرد: «به‌حق موشک‌هایی می‌سازیم و آزمایش می‌کنیم تا چشم هرکسی که نمی‌تواند ببیند کور شود. باید هم موشک درست کنیم و این‌ها ضمانت امنیت کشور ما است. دلیل سوختن دشمن همین است که نمی تواند موشک‌های ما را ناکارآمد کند. ما این ها را می‌سازیم، نمایش هم می‌دهیم و آزمایشی شلیک هم می‌کنیم و به رخ آمریکا و اروپا، اسرائیل می‌کشیم، به‌موقع هم استفاده می‌کنیم و بخش عمده آن‌ها را ناچار هستیم در زیرزمین‌ها دپو می‌کنیم.»

شورجه ادامه داد: «اگر کشور خرج 2 تا 3 تا از این موشک‌ها را به حوزه فرهنگی و دفاع مقدس اختصاص دهد؛ می‌توانیم آثار فرهنگی را شلیک کنیم و به پرواز درآوریم و توجه دنیا را به این فیلم‌ها جلب کنیم. البته فیلمهایی که در این حوزه باشد.»

شورجه تأکید کرد: «نمی‌توان سینمای دفاع مقدس را با آثار خارجی مقایسه کرد و همین حدی که سینمای دفاع مقدس ما کارکرده هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت قابل‌اعتنا است، البته به لحاظ کمیت به نظر من کم است و کمیت را باید بالا ببریم و به فرموده رهبری جایی که از آتش به اختیار و کار خوب و شکیل و زیبا نام می برند، ما نیاز به سینمای دفاع مقدس شکیل و زیبایی داریم که در مرحله اول داستان خوبی باید داشته باشد.»

جمال شورجه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین