کد خبر: 11440 A

رفتار عجیب حوزه هنری در توقیف فیلم ایرانی و اکران فیلم خارجی

رفتار عجیب حوزه هنری در توقیف فیلم ایرانی و اکران فیلم خارجی

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری: طرح موضوع آزادی، کرامت هنرمندان و احترام به این قشر بیشتر سیاسی و انتخاباتی است.

ایران آرت : با این‌که با نگاهی به فهرست فیلم‌های منتظر اکران چنین به نظر می‌رسید که پرونده تحریم فیلم‌ها توسط حوزه هنری حداقل تا پایان ‌سال سینمایی جاری بسته می‌شود و حوزه هنری بدون ایجاد مشکل خاصی تن به اکران فیلم‌های سینمای ایران که پروژه حساسیت‌برانگیزی میانشان وجود نداشت، خواهد داد؛

اما رفع توقیف چند فیلم خاص همه این امیدواری‌ها را ناامید کرد؛ چنان که در همین نخستین ماه از اکران نیمه دوم‌ سال چشم‌مان به جمال نخستین تحریمی ٦ ماهه دوم ‌سال روشن شد: فیلمی به نام خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی که می‌شود گفت تحریم‌های جدید حوزه هنری را کلید زده است.


البته در حال حاضر که شهروند این مطلب را منتشر کرده است هنوز تحریم این فیلم به ‌طور رسمی اعلام نشده است؛ اما شواهد و قراین حاکی از ادامه روند نامیمون تحریم هستند. در واقع در شرایطی که تنها یک روز به آغاز اکران فیلم خانه دختر مانده، سینماهای وابسته به حوزه هنری ازجمله پردیس آزادی هنوز بلیت این فیلم رفع توقیف‌شده را که سه ‌سال بعد از تولید به نمایش درمی‌آید، برای خرید اینترنتی مخاطبان در دسترس قرار نداده‌اند تا شائبه تحریم این فیلم سینمایی در سینماهای وابسته به این نهاد ایجاد شود.
حوزه هنری که از ابتدای ‌سال به این سو فیلم‌های مادر قلب اتمی، اکسیدان، پا تو کفش من نکن و زادبوم را مورد تحریم نمایش قرار داده بود، با خانه دختر شمار فیلم‌های تحریمی‌اش را به عدد پنج رساند که آماری شگفت به نظر می‌رسد. تحریم پنج فیلم در حدود دویست روز حاکی از این است که این نهاد هر چهل روز یک‌بار به تحریم فیلم‌های دارای پروانه نمایش اقدام کرده است که یک دهن‌کجی آشکار در حق دولت و وزارت ارشادش می‌تواند باشد.
به هر شکل در شرایطی که حوزه هنری از نمایش فیلم خانه دختر که سه ‌سال پیش زمان نمایش جشنواره‌ای مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، خودداری کرده و به جای آن سینماهای وابسته به این نهاد پیش‌فروش فیلم حقه‌باز دم دراز را آغاز کرده‌اند،

جدیدترین گفته‌های محمد حمزه‌زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری مبنی بر علاقه‌مندی حوزه هنری به اکران فیلم خارجی می‌تواند عزم جزم این نهاد فرهنگی برای موضعگیری در مقابل سینمای داخل کشور را آشکارتر و برجسته‌تر عیان و عریان کند. انگار که این نهاد وظیفه آسیب‌رساندن اقتصادی به شماری از فیلم‌های ایرانی را یکی از کارویژه‌های خود می‌داند؛ حتی اگر این مدیر فرهنگی در ادامه همان جلسه گفته باشد: حمایت از تولید ملی اولویت اول، دوم و سوم ماست!
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری که در نشست سراسری مدیران امور سینمایی این نهاد حضور یافته بود، در سخنانش درباره مسائل اکران و سینماداری از علاقه‌مندی حوزه هنری به اکران فیلم خارجی سخن گفت.

حمزه‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که «هر کسب‌و‌کاری در اتاق بازرگانی یا مراکزی از این دست نماینده دارد، اما سینما از این امکان محروم است» ادامه داد: یکی از وظایف دولت این است که در کنار سایر برنامه‌هایش به موضوع صنعت و اقتصاد سینما توجه کند.
حوزه هنری که سختگیری‌هایش در قبال فیلم‌هایی که از مجرای اتفاقا تنگ وزارت ارشاد مجوز نمایش گرفته‌اند، شگفت‌انگیز و طعنه‌آمیز به نظر می‌رسد، اما در عین ‌حال در اشاره‌اش به نمایش فیلم خارجی فراموش نمی‌کند به این موضوع هم اشاره کند که «همان حساسیتی که برای نمایش فیلم ایرانی داریم برای انتخاب و نمایش فیلم خارجی هم داریم».

او که در چند وقت اخیر بابت فشارهای وارد‌شده به اقتصاد سینمای ایران مورد انتقادات وسیعی قرار گرفته است، اما درباره نقش تحریم‌ها در از بین رفتن آزادی و شکسته‌شدن کرامت سینماگران می‌گوید: به نظر می‌رسد طرح موضوع آزادی، کرامت هنرمندان و احترام به این قشر بیشتر سیاسی و انتخاباتی است. کرامت هنرمند زمانی محقق می‌شود که اثر او دیده شود و در مواجهه با مخاطب قرار بگیرد و نکته جالب این‌که یکی از نهادهایی که نمی‌گذارد اثر هنرمند دیده شود و در مواجهه با مخاطب قرار گیرد، حوزه هنری است!

 

حوزه هنری فیلم خانه دختر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین