کد خبر: 11020 A

خبرهای تازه از دیدار وزیر فرهنگ و کمیسیون فرهنگی مجلس/ممیزی ها،توقیفی ها و لغوها روی میز

خبرهای تازه از دیدار وزیر فرهنگ و کمیسیون فرهنگی مجلس/ممیزی ها،توقیفی ها و لغوها روی میز

هفته گذشته وزیر فرهنگ و کمیسیون فرهنگی مجلس دیداری داشتند که اکنون بخش هایی از مباحث طرح شده در آن روشن شده است.

ایران آرت : تعامل با وزارت ارشاد برای حل مشکلات حوزه فرهنگ و هنر. این برنامه‌ای است که کمیسیون فرهنگی مجلس در طول این ماه‌ها در دستور کار قرار داده تا بخشی از مشکلات این حوزه را حل کند. 

این برنامه‌ در چند ماه پایانی وزارت سیدرضا صالحی امیری کلید خورد تا بعد از معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم همچنان ادامه داشته باشد. 

در ادامه این روند به گزارش اعتماد،  هفته گذشته جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با سیدعباس صالحی برگزار شد تا وزیر ارشاد با حضور در آن برنامه‌های پیشنهادی‌اش را برای چهار سال آینده حوزه فرهنگ و هنر ارایه کند.

به گفته احد آزادی خواه، سخنگوی این کمیسیون و نماینده ملایر،  تعامل اعضای این کمیسیون با وزارت ارشاد همچنان در دستور کار است: " وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سکانداری وزیر جدید، تعامل جدیدی با کمیسیون فرهنگی ایجاد کرده و در دولت دوازدهم هیچ‌گونه شکاف و دوگانگی بین وزارت فرهنگ و کمیسیون ایجاد نشده است و امیدواریم نحوه تعامل وزارت فرهنگ با مجلس به همین شکل ادامه پیدا کند." 

اما بعد از گذشت چند روز از آن جلسه این‌بار نوبت به سیده فاطمه ذوالقدر، یکی از اعضاط هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس رسید تا در ادامه تلاش‌های این کمیسیون به اولویت‌های مشخص شده برای وزارت ارشاد اشاره کند. 

این نماینده مردم تهران در تازه‌ترین اظهارنظرش از این وزارتخانه خواسته تا در نخستین فرصت مشکلات صدور مجوز اکران فیلم‌ها و همچنین ممیزی در حوزه نشر را حل کند. 

ذوالقدر با اشاره به جلسه برگزار شده با وزیر ارشاد توضیح داد: «کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه‌ای که با وزیر ارشاد داشت برخی مطالبات فعالان حوزه فرهنگ و هنر را با ایشان در میان گذاشت از جمله این موارد مشکلات چاپ و نشر و ممیزی کتاب بود که مسائلی را برای نویسندگان و اهل قلم به وجود آورده است. همچنین در موضوع اکران فیلم و مجوز صادره برای فیلم‌ها درگیری‌هایی بین حوزه هنری، معاونت سینمایی و سینماگران وجود دارد که باید از طریق تعامل و گفت‌وگو حل شود."

خروجی کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی یکی دیگر از مواردی است که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در طول یکی دو ماه گذشته درباره آن زیاد صحبت کرده‌اند. صحبت‌هایی که با اعلام نام پنج فیلم رفع توقیف‌شده «خانه پدری»، «خانه دختر»، «عصبانی نیستم»، «پارادایس» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» وارد فاز جدیدی شد. 

محمدعلی پورمختار یکی دیگر از مجلسی‌هایی بود که بعد از اعلام نام این پنج فیلم در مورد آنها صحبت کرد. این عضو کمیسیون قضایی مجلس صدور مجوز اکران برای این فیلم‌ها را عبور از خط‌قرمزها دانسته بود.

 ذوالقدر در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع هم واکنش نشان داده است.

او به مجوزهایی اشاره کرده که برای نمایش فیلم‌ها صادر می شود و قانونی بودن آنها را برای حمایت از این فیلم‌ها در زمان اکران کافی می‌داند: ما معتقدیم اگر مجوزی برای یک فیلم صادر می‌شود، باید از آن فیلم حمایت شود که روی پرده برود و اگر مشکلی وجود دارد باید از ابتدا درباره صدور مجوز حساسیت‌های لازم اعمال شود تا تهیه‌کننده و کارگردان متحمل خسارت نشوند. همچنان که در مورد لغو کنسرت‌ها وزارت ارشاد باید حامی قانون باشد و نهاد دیگری نباید بتواند مجوز این وزارتخانه را لغو کند."

 حالا باید منتظر دیگر تصمیمات وزیر ارشاد در حوزه‌های فرهنگ و هنر به غیر از سینما بود، تصمیماتی که به نظر می‌رسد این‌بار برای اجرایی شدن، حمایت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را هم همراه خود داشته باشد.

 

 

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سید عباس صالحی فاطمه ذوالفدر احد آزادی خواه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین