کد خبر: 7951 A

گزارش تصویری گروه ترجمه ایران‌آرت از نمایشگاهِ آثار هنری سیاهان معترض در آمریکای معاصر؛

«روح یک ملت» در تیت مدرن لندن/ برای اولین بار صدای لوتر کینگ شنیده می‌شود

«روح یک ملت» در تیت مدرن لندن/ برای اولین بار صدای لوتر کینگ شنیده می‌شود

«روح یک ملت» عنوان نمایشگاهی است در موزه تیت مدرن لندن، که به نمایش آثار هنرمندان سیاه پوست آمریکایی اختصاص دارد.

ایران آرت: در نمایشگاه «روح یک ملت» که در موزه تیت مدرن لندن برگزار می‌شود آثاری از هنرمندان سیاه پوست در دوره نزاع و کشمکش آن‌ها در آمریکای معاصر، به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه که تا 22 اکتبر سال جاری برپا خواهد بود آثاری از  دهه 60 و هفتاد قرن بیستم آمریکا که در برگیرنده نزاع داخلی سیاهان در آمریکاست قابل مشاهده است.

به گزارش ایران آرت، به نقل از گاردین، در این نمایشگاه برای اولین بار صدای دکتر مارتین لوتر کینگ در سخنرانی مشهور سال 1963 قابل شنیدن است.

مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار مرد شماره یک  مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکای معاصر به حساب می‌آید. درپی بازداشت رزا پارکس، زن سیاهپوستی که با بلند نشدن از روی صندلی یک اتوبوس عمومی برای یک سفیدپوست زندانی شد، کینگ جوان رهبری جنبش تحریم سیاهپوستان را برعهده گرفت و به‌عنوان یک فعال مبارزه با تبعیض نژادی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا شهرت یافت. در سال ۱۹۵۷ به‌همراه ۶۰ رهبر سیاهپوست دیگر سازمانی را بنیان گذاشت که بعدها به کنفرانس رهبران مسیحی جنوب شناخته شد. وی در مبارزه علیه نژادپرستی از تعالیم مسیح، آبراهام لینکلن و مهاتما گاندی پیروی می‌کرد.

مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ به‌عنوان مرد سال ازسوی مجله تایم برگزیده شد و در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. اوج فعالیت‌های مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دهه ۱۹۶۰ و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. او در سال ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشینگتن دی‌سی برگزار شد، معروفترین سخنرانی خود را به‌نام «رؤیایی دارم» انجام داد که از مهم‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌آید. دکتر لوتر کینگ در این سخنرانی، که در آن عبارت «رؤیایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

موزه تیت مدرن لندن برای نخستین بار صدای لوتر کینگ در سخنرانی مشهورش را برای مخاطبان خود حاضر کرده است.

همچنین در این موزه آثار هنری دیگری از جمله نقاشی و هنرهای تجسمیِ مربوط به دوره درگیری‌های سیاسی-اجتماعی سیاهان در آمریکای دهه 60 به نمایش گذاشته می‌شود.

عکس‌هایی که خواهید دید برگرفته از سایت موزه تیت مدرن لندن است:

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

تیت مدرن موزه تیت مدرن لندن مارتین لوتر کینگ نمایشگاه روح یک ملت هنر سیاهان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین