کد خبر: 71718 A

فرح اصولی Farah Ossouli | گالری باوان | تکین آغداشلو

رونمایی کتاب فرح اصولی Farah Ossouli در فاندری دبی/ اسکیرا منتشر کرد دستان و باوان رونمایی کردند

رونمایی کتاب فرح اصولی Farah Ossouli در فاندری دبی/ اسکیرا منتشر کرد دستان و باوان رونمایی کردند

کتاب فرح اصولی بال های سوزان Farah Ossouli Burning Wings: Last Four Decades کتاب نفیسی ست که توسط اسکیرا Skira ، یکی از شاخص ترین انتشارت دنیای هنر منتشر شده ، در عصر زمستانی دلپذیر در فاندری دبی Foundry by EMAAR رونمایی شد.

ایران آرت : کتاب فرح اصولی بال های سوزان Farah Ossouli Burning Wings: Last Four Decades کتاب نفیسی ست که توسط انتشارات اسکیرا Skira ، یکی از شاخص ترین انتشارت دنیای هنر منتشر شده ، در عصر زمستانی دلپذیر در فاندری دبی Foundry by EMAAR رونمایی شد.

خانم فرح اصولی نقاش شناخته شده ایرانی ست که با روایت معاصر از مینیاتور شهرت بین المللی دارد و آثارش در موزه های مهمی مانند متروپولیتن نیویورک و ... نگهداری می شود.

آیین رونمایی این کتاب توسط گالری های دستان و باوان در نمایشگاه “Present Illuminations” برگزار شد که سه اثر از فرح اصولی به تماشا دارد.

تکین آغداشلو کیوریتور نمایشگاه مزبور ، گرداننده جلسه رونمایی کتاب هم بود.

آوا ایوبی، مدیر گالری باوان، نخستین سخنران این نشست بود او انتشار این کتاب توسط اسکیرا را نشانه بخشی از توانایی های بزرگ زنان هنرمند ایران خواند.

تکین آغداشلو متنی شامل زندگی نامه فرح اصولی خواند و حضور او را فراتر از نقاشی در صحنه های نمایش و سینما و گرافیک برشمرد.

سپس گفته های کارشناس هنری انتشارات اسکیرا، Necmi Sönmez از طریق ویدئو پخش شد؛ او ضمن تحلیل دوره های مختلف کاری فرح اصولی به ستایش او پرداخت و روایت معاصر او از یک سبک هنری کلاسیک را یک انقلاب خلاقانه توصیف کرد.

سام رکنی وند Sam Roknivand ، نماینده گالری دستان نیز یک عمر آفرینش هنری فرح اصولی را ستایش کرد.

فرح اصولی نیز در سخنانی کوتاه به اتفاقات اجتماعی اشاره کرد که زندگی هنری اش را با تغییرات اساسی روبرو کرد؛ او گفت ریشه هایش در ایران است و این عشق به ایران و جوانان امروز ایران او را در سرزمین مادری اش نگه داشته است.

در انتهای مراسم جشن امضای کتاب فرح اصولی برگزار شد.

کتاب فرح اصولی Farah Ossouli در فاندری دبی Foundry by EMAAR

در این مراسم چهره هایی مانند علیرضا سمیع آذر، جوزپه موسکاتلو Giuseppe Moscatello ، مریم مسعودی، یاسمین سینایی، الهام پورخانی و ... حضور داشتند.

بخشی از صحبت های تکین آغداشلو در مراسم رونمایی از کتاب فرح اصولی

 فرح اصولی فعالیت هنری خود را با تحصیل در رشته طراحی گرافیک در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد. او در آغاز فعالیت هنری خود علاقه‌ای به مینیاتورهای ایرانی نداشت و این هنر را کهنه و گاهی خام می‌دانست، اما بعدترها اهمیت و جایگاه مینیاتورهای ایرانی را کشف کرد؛ با تشویق دوستش گیزلا وارگا سینایی تصمیم گرفت این سبک سنتی نقاشی را برای روایت مفاهیم معاصر تطبیق دهد. 

فرح اصولی از معدود هنرمندان نسل خود است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ماند و به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای، در دوره‌ای که برای نزدیک به 10 سال از دانشگاه ها گرفته تا گالری ها و موزه ها به طور تعطیل کامل بودند به فعالیت خود ادامه داد. برای درک اینکه چقدر صحنه هنر در این دوره محدود بود، شگفت آور است که دو نمایشگاه انفرادی اول او به ترتیب در خانه او و سپس در اقامتگاه سفیر آلمان در تهران برگزار شد تا اینکه در سال 1989 گالری ها توانستند دوباره شروع به کار کنند و فرح اولین نمایشگاه انفرادی عمومی خود را در گالری سیحون برگزار کرد.

خانم اصولی در سال 1984 مجموعه‌ای از نقاشی‌های مینیاتوری را برای همسر فقیدش، فیلم‌ساز برجسته ایرانی خسرو سینایی در فیلم نیشابور انجام داد و همه چیز از آنجا شروع شد. 

از آن زمان به بعد، او مینیاتورهای ایرانی را دگرگون کرد و سبک و زیبایی شناسی آن را با موفقیت تطبیق داد و در عین حال از طیف وسیعی از منابع، از شعر کلاسیک و مدرن فارسی مانند حافظ و فروغ فرخزاد الهام گرفت و یا بازخوانی هایی از استادان بزرگ نقاشی اروپایی مانند لئوناردو داوینچی و فرانسیسکو گویا الهام گرفت.

کتاب فرح اصولی Farah Ossouli در فاندری دبی Foundry by EMAAR

 امروزه پس از چهار دهه، او را پیشگام در آمیختن مینیاتورهای ایرانی با مضامین و مفاهیم معاصر می‌دانند و او را یکی از نخستین هنرمندانی می‌دانند که هنر سنتی را احیا کرد.

 تأثیر فرح اصولی بر بازنمایی زن در هنرهای تجسمی ایران به هنر خودش محدود نمی شود. از دیگر دستاوردهای پیشگامی که باید به آن اشاره کنم می توان به تأسیس اولین مجموعه هنری زنان ایران با عنوان دنا در سال 2001 و تبدیل شدن به اولین زن کیوریتور بینال نقاشی تهران در سال 2003 اشاره کرد. 

 آثار فرح اصولی در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در ایران و عرصه های بین‌المللی ارائه شده است و در گنجینه های موزه ها و نهادهای هنری بزرگ از جمله موزه هنر لس‌آنجلس، موزه هنر متروپولیتن نیویورک، بنیاد هنری دیوی در دهلی نو، موزه تروپن در آمستردام، موزه لودویگ در کوبلنتس آلمان و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود.

فرح اصولی تکین آغداشلو آوا ایوبی گالری باوان Bavan گالری باوان Bavan فاندری دبی Foundry by EMAAR انتشارات اسکیرا Skira مریم مسعودی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین