کد خبر: 70801 A

عربستان سعودی| هنر در عربستان| جشنواره هنر خیابانی در ریاض

ریاض و نخستین جشنواره هنر خیابانی / از رقص و گرافیتی تا موسیقی، مد تا اسکیت پارک

ریاض و نخستین جشنواره هنر خیابانی / از رقص و گرافیتی تا موسیقی، مد تا اسکیت پارک

رقص، موسیقی زنده، هنرهای نمایشی ،نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌سازی ، اسکیت پارک و ... بخش های متنوع این رویداد است که با حضور 30 هنرمند داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود.

ایران آرت : رسانه ArtDayMe خبر داده است: هنر خیابانی در ریاض با هنرمندان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، پایتخت عربستان را به «مکانی برای شادی» تبدیل می کند.

افتتاحیه جشنواره هنر خیابانی ریاض از 15 نوامبر خواهد بود که توسط سدار لویسون Cedar Lewisohn

و هنرمند سعودی بسمه فلمبان Saudi artist Basmah Felemban مدیریت و کیوریتوری می شود.

این رویداد توسط کمیسیون هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ عربستان سعودی، برگزار می شود و به دنبال جشن نور ریاض، اتفاق سالانه ای است که در سه سال گذشته پایتخت عربستان سعودی را با چیدمان های نورانی روشن کرده است.

لویسون به عرب نیوز گفت: «ما از هنر خیابانی به عنوان یک ژانر و آوردن آن به ریاض هیجان زده هستیم. ما می بینیم که هنر خیابانی با جوامع مختلف محلی، منطقه ای و بین المللی صحبت می کند.

لویسون در سال 2008 نمایشگاه هنر خیابانی برجسته ای را در تیت مدرن لندن مدیریت کرد و همچنین کتاب هایی را در این زمینه ویرایش کرده و چندین مقاله را خود منتشر کرده است.

او گفت در ریاض فعالیت های هنری متنوعی مانند رقص، هنرهای نمایشی و اسکیت بورد جایگاه ویژه خواهد داشت.

نخستین جشنواره هنر خیابانی در ریاض

او افزود: "این ایده برای استفاده از شهر به عنوان مکانی برای بازی یک موضوع قوی است."

نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌سازی و رویدادهایی که توسط هنرمندان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود که شامل بحث‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌هایی برای کاوش در تاریخ هنر خیابانی می‌شود.

موسیقی زنده، رقصنده ها، پارک اسکیت، مد هنر خیابانی و فضاهای خلاقانه مناسب خانواده به این جاذبه ها می افزایند.

برگزارکنندگان می گویند که این جشنواره همچنین هنرمندان زن و هنرمندان جوان و مشتاق خیابانی در عربستان را مورد توجه قرار خواهد داد.

فلمبان که در چندین نمایشگاه در کشور از جمله "21،39" در جده شرکت داشته است، گفت که صحنه رو به رشد هنری در سراسر عربستان مورد توجه قرار گرفته است.

او گفته است : «وقتی صحبت از هنر در عربستان سعودی می شود که مورد توجه همه طبقات و جوامع قرار می گیرد، پیشرفت های زیادی وجود دارد. ما فقط جشنواره‌های هنری نداریم، بلکه پلتفرم‌های ویژه‌ای نیز داریم که هنرمندان می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند، مانند دوسالانه‌ها و جشنواره‌های تجاری، و همچنین فرصت‌های هنری مبتنی بر پژوهش. همچنین مدرسه های هنری به زودی افتتاح می شوند. به نظر می رسد در هر شهر پروژه ای برای یک مدرسه هنری یا یک آکادمی وجود دارد.

فلمبان، طراح گرافیک و هنرمند خودآموخته، در سال 2017 مدرک کارشناسی ارشد در هنرهای اسلامی و سنتی را از مدرسه هنرهای سنتی بنیاد شاهزاده لندن دریافت کرد.

حمایت از رشد صحنه هنری عربستان برای فلمبان یک اولویت بوده است. او گفت :« هنر خیابانی در حال حاضر یک هنر محبوب در عربستان سعودی است و جشنواره ریاض به همه این امکان را می دهد که بهترین راه برای برخورد با این ژانر را درک کنند. حمایت از هنرمندان جدید و علاقه‌مند به این ژانر و حمایت از فروشگاه‌های گرافیتی و اسکیت‌فروشی‌ها (در پادشاهی) مهم است تا بتوانند رشد کنند و زنده بمانند.»

نخستین جشنواره خیابانی ریاض تا 6 دسامبر دایر خواهد بود.

 

عربستان سعودی هنر در عربستان سعودی جشنواره هنر خیابانی در ریاض
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین