کد خبر: 40474 A

از نگاه خاص کنرو تا روایت بصری هنرمندان از خیابان شریعتی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

از نگاه خاص کنرو تا روایت بصری هنرمندان از خیابان شریعتی / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه‌های گالری مرکز نبشی، آریا، سیحون و اعتماد سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه عکس­‌های کنرو ایزو در گالری مرکز نبشی، نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان با عنوان «شریعتی؛ پوشه دوم» در گالری آریا، نمایشگاه نقاشی­‌های علی قهرمانی با عنوان «باد صبا» در گالری سیحون و نمایشگاه آثار کیمیا رهگذر با عنوان «نگاتیو» در گالری اعتماد، سوژه­‌های این هفته گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

هنرمندی از شرق دور

کنرو ایزو هنرمند معاصر و برجسته ژاپنی، متفکری است که با عناصر بصری می­‌اندیشد. حسین فرمانی به عنوان کیوریتور این نمایشگاه، بخشی از آثار ایزو که متعلق به گنجینه نگارخانه کاشان است در گالری مرکز نبشی به نمایش درآورده است.

در این نمایشگاه سه مجموعه با عنوان­‌های «مکان­‌های مقدس»، «طبیعت بی­‌جان» و «آبی» به نمایش درآمده است. او در مجموعه اول با محوریت انسان و معنویتِ پرستش به مکان­‌های مقدس همچون اهرام ثلاثه مصر سفر کرده است و معنویت را فارغ از انسان‌محوری به تصویر کشیده است و نقاط مادی این بناها و مکان­‌های مقدس را بیشتر نمایان کرده است.

در مجموعه دیگر با عنوان «طبیعت بی­‌جان»، کنرو ایزو به تجسم طبیعت بی­‌جان با رنگ­‌های ساده و سیاه و سفید پرداخته است. او در این مجموعه با توجه و تأکید بر نور و تاریکی، این تضاد را با شوریدگی و شگفت­‌انگیزی ویژه­‌ای به نمایش درآورده است. طبیعت بی­‌جان سیاه و سفید، تصاویری تجسمی از گل­‌ها هستند که به همراه جزئیات بیشتر به کلیاتی کمتر می‌­رسد. در این عکس­‌ها ترکیب و پیوند نقاط روشن و نقاط تاریک تحت عنوان کنتراست، بسیار متعادل و مناسب پرداخت شده است.

نمایشگاه عکس کنرو ایزو در مرکز نبشی

مجموعه سوم که در این نمایشگاه به نمایش درآمده مجموعه «آبی» کنرو ایزو است که از قضا باز هم طبیعت بی­‌جان سوژه عکس­‌های او شده است؛ اما در اینجا به ترکیباتی از عناصر بی­‌جان در حوالی انسان در روزمرگی­‌هایش پرداخته است؛ ترکیبی از وسایلی ساده در اطراف‌مان و میوه­‌هایی که بر روی سطحی چیدمان شده­‌اند و در کنار هم به نمایشی از فضای سرد و سیال با رنگ آبی می­‌پردازد.

زمانی­‌که آثاری هنری از هنرمندان شرق دور می‌بینیم یا می­‌شنویم باید انتظار ترکیب منحصربه­‌فرد فضای مثبت و منفی و خلأ فضایی این آثار را داشته باشیم. آثار ایزو نیز از محدوده این نگاه بصری خارج نیست و او مخاطب را همچون خود هنرمند به بصری اندیشیدن دعوت می­‌کند.

نمایشگاه آثار کنرو ایزو تا 10 آبان در گالری مرکز نبشی ادامه دارد. گالری مرکز نبشی در خیابان نجات الهی (ویلا)، نبش کوچه خسرو قرار دارد.

 

جاده جنوب به شمال طهران قدیم

«شریعتی؛ پوشه دوم» عنوان نمایشگاهی گروهی است که دومین پوشه از پروژه بلند مدت و سه­‌گانه شهری پس از ولیعصر است. پوشه دوم محصول یک سال فعالیت یک گروه 35 نفره است که شامل آثار 24 عکاس جوان می­‌شود. رامیار منوچهرزاده، کیوریتور و هدایت­‌کننده این پروژه بر این باور است که این پروژه در هر دوره علاوه بر معرفی نسل جدیدی از هنرمندان جوان کشور به ثبت وقایع شهری می­‌پردازد.

نمایشگاه «شریعتی؛ پوشه دوم» در دو گالری آریا و دیلمان به نمایش در­آمده است. در این مجموعه آثار هنرمندان از نمایش صرفا تصویری خودداری شده است و تلاش شده که با به کارگیری عناصری بینارشته­‌ای به نمایش فضاهای چیدمانی مختلف پرداخته شود.

خیابان شریعتی همچون خیابان ولیعصر از شاهراه­‌های اصلی تهران است که در این سال­‌ها شاهد رخدادهای مختلف در درون خود بوده است. اهمیت این خیابان موجب شده است هنرمندان این مجموعه به روایت­‌های مختلفی از این اتفاقات دست بزنند.

نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان با عنوان «شریعتی؛ پوشه دوم» در گالری آریا

مخاطب در مواجهه با این آثار به درک دیگری از یک خیابان که پیش از این تنها به عنوان معبری برای عبور تلقی می­‌شده است، می‌رسد. این آثار به حوادث تاریخی، برخوردهای شهروندی، عناصر زیبایی­‌شناختی و آثار مخرب شهرنشینی می­‌پردازند و با ارائه فضاهای چیدمانی، صدا و تصویر برخوردی تازه­‌تر و متفاوت­‌تر نسبت به نمایشگاه پیشین این پروژه که خیابان ولیعصر بود، دارد.

نمایشگاه گروهی با عنوان «شریعتی؛ پوشه دوم» تا 26 مهر در گالری­‌های آریا و دیلمان ادامه دارد. گاری آریا در خیابان ولیعصر، تقاطع سه راه بهشتی، کوچه زرین، شماره 10 و گالری دیلمان در خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکاتی، شماره 50 قرار دارد.

 

اشعاری عاشقانه در تهران

علی قهرمانی در مجموعه جدیدش با عنوان «باد صبا» به روایتی رمانتیک و عاشقانه از دلدادگی­‌های نهفته در تاریخ و ادبیات ایران پرداخته است. این مجموعه که در گالری سیحون به نمایش در آمده است با تکنیک ترکیب مواد، پرداخته شده­ است. این آثار ترکیبی از نقاشی و خط‌نقاشی هستند؛ قهرمانی با تصاویری شماتیک از جوانان عاشق با فیگورهایی خاص و در پوششی برگرفته از آثار نگارگری ایران به روایت­‌هایی عاشقانه پرداخته است.

عناصر تصویری علی قهرمانی با بیانی از عبارت­‌های گزیده عاشقانه در ادبیات کهن ترکیب شده­‌اند تا روایت­‌گر ذهن و دل افسارگسیخته نقاشی­‌های او باشند. عبارت‌هایی چون؛ اوقات خوش آن بود، زکوی یار، آتشی در سینه دارم، شهر باران بود و خاک مهربان و... این عناوین همان مضامین خط‌نقاشی­‌های قهرمانی در آثارش هستند. دو رنگ اصلی در این آثار محوریت دارد، رنگ قرمز و سبز-آبی (فیروزه­‌ای) که بخشی از رنگ­‌های اصلی در هنر تصویری و تجسمی ایران همچون نگارگری­‌ها و معماری است.

نمایشگاه نقاشی‌های علی قهرمانی در گالری سیحون

آثار نمایشگاه «باد صبا» در ابعاد مختلف و متنوع پرداخته شده­‌اند و بازگشتی به هنر و ادبیات ایران در قرون گذشته است اما فارغ از محتوا، فرم آثار با پرداختی متفاوت و جدید صورت پذیرفته است و این رفت و برگشت در آثار قهرمانی جزو ویژگی­‌های بارز این مجموعه آثار است.

شاید قهرمانی با آثارش تلاش کرده بخشی از گذشته هنر ایران را با نگاهی قریب به هنر امروز باز تولید کند با هدف جلب مخاطب امروز نسبت به محتوای گذشته.

نمایشگاه آثار علی قهرمانی با عنوان «باد صبا» تا 17 مهر در گالری سیحون ادامه دارد. گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 قرار دارد.

 

پرسشی درباره اساس یک عکس

عکس به عنوان یک اثر هنری ابزار محور در طول تاریخ زیست خود، بارها مورد پرسش قرار گرفته است. این ابزار تا حدودی پیچیده و شگفت­‌انگیز هر قدر هم که نوین و دیجیتالی می­‌شود باز از حیث اساس ابزار چه مکانیکی و چه دیجیتالی پرسش­‌هایی را برای هنرمند مطرح می­‌کند.

«نگاتیو»، عنوان مجموعه اخیر کیمیا رهگذر در گالری اعتماد است که بازپرسشی حول محور اساس ثبت تصویر در دوربین­‌های نگاتیو مطرح می­‌کند. او نگاتیو را که حاصل آن تصویری منفی است، یک اساس شفاف می­‌داند که ظاهر و باطن و پشت و رو آن یکی است و درون آن همان است که در بیرون آن نمایان می­‌شود.

رهگذر در این نمایشگاه به نمایش نگاتیو آثار عکاسی شده­‌اش پرداخته است، در این آثار چاپ عکس­‌ها و نمایش وضعیت پوزیتیو (مثبت) عکس­‌ها بر روی کاغذ عکاسی مهم نبوده است بلکه او تلاش کرده در پی پرسشی عکاسانه در مواجه با متریال عکاسی مرز میان مثبت، منفی را از بین ببرد و واژه­‌هایی متضاد همچون، درون و بیرون، خوب و بد، زشتی و زیبایی و غیره را با هم بیامیزد و آنها را یگانه ببیند. او معتقد است برخورد با نگاتیوهای عکاسی شده مخاطب را با مسئله عکاسی مواجه می­‌کند.

نمایشگاه آثار کیمیا رهگذر با عنوان «نگاتیو» در گالری اعتماد

عکس­‌های او که از طریق این نگاتیو­ها قابل مشاهده است، به ثبت لحظه­‌هایی آنی از واقعیت پرداخته است، سوژه­‌های رهگذر، برداشتی گذرا از واقعیت بیرون است، او در این مجموعه به دنبال طرح پیچیدگی­‌های موجود در اطراف‌مان نیست بلکه تلاش می­‌کند با طرح ایده­‌هایی ساده و پیرامونی مخاطب را گذشته از موضوع و محتوا به گامی فراتر از بیان متن فراخواند و او را به اصل و اساس ماده­‌ای متوجه کند که تصویر توان ثبت شدن بر آن را دارد.

این نگاه پرسش‌گر کیمیا رهگذر بار دیگر هنر عکاسی را در مقابل صنعت عکاسی قرار می­‌دهد و ابزار عکاسی را مورد سؤال قرار می­‌دهد.

نمایشگاه آثار کیمیا رهگذر با عنوان «نگاتیو» تا 16 مهر در گالری اعتماد ادامه دارد. گالری اعتماد در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن­‌بست شیرودی، شماره 25 قرار دارد.  

 

گالری آریا گالری سیحون مرکز نبشی گالری اعتماد حسین فرمانی کنرو ایزو نگارخانه کاشان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین