کد خبر: 37430 A

فیلم: شماره 70 اوج هیجان در حراج تهران/ اوس منیر، جای پای عمیق زنانه در مارکت مردانه

فیلم: شماره 70 اوج هیجان در حراج تهران/ اوس منیر، جای پای عمیق زنانه در مارکت مردانه

خیلی ها از هم اکنون منتظر قطعه دوم اثر شماره 70 هستند و برخی حتی مدعی اند نه تنها رکورددار شب یازدهم حراج تهران خواهد بود بلکه ممکن است رکورد پنج میلیاردی سهراب را نیز جا به جا کند!

ایران آرت : وقتی چکش حسین پاکدل به صدا درآمد و اعلام شد تابلوی منیر( شاهرودی) فرمانفرماییان چهار میلیارد تومان وجه رایج مملکت فروخته شد، و در شامگاه بیست و یکم دی ماه 1397 بانوی آیینه های ایرانی رکورددار نخست دهمین دوره حراج تهران لقب گرفت، خیلی ها گفتند حق "اوس منیر" است‌‌؛ آن شب، استاد منیر نود و شش ساله بود و لابد با شنیدن این خبر لبخند رضایتی بر لبانش نشست که دل خواسته زنان این سرزمین بود؛ او جای پای یک زن را در مارکت مردانه هنر ایران تثبیت کرده بود.جای پایی که پیداست هم ماندگار است هم به مرور زمان عمیق تر خواهد شد و چه بسا رد پاهای زنانه دیگری هم به این ساحت بکشاند.

شاید به همین سبب برخی بهانه آوردند کسب رتبه نخست خانم فرمانفرماییان در حراجی هنر معاصر و در غیاب  چهره‌های شاخص مارکت هنر ایران همچون سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی ،منوچهر یکتایی، آیدین آغداشلو و... رخ داده است، حال آنکه این غر و لندها آسمان ریسمان بافتنی بیش نبود، همان شب دی ماه طلایی اوس منیر، تابلوی دیگر از او ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و رکورد سوم شب را هم به نام منیر خانم ثبت کرد تا معلوم شود این چهره بین المللی هنر ایران در سرزمین مادری هم خواهان بسیار دارد و بسیار گرامی داشته می شود.

حالا در یازدهمین دوره حراج تهران، عصرگاه جمعه پیش رو دو تابلو از منیر فرمانفرماییان به روی میز حراجی می رود که خیلی ها از هم اکنون منتظر قطعه دوم اثر شماره 70 هستند و برخی حتی مدعی اند نه تنها رکورددار شب یازدهم حراج تهران خواهد بود بلکه ممکن است رکورد پنج میلیاردی سهراب را نیز جا به جا کند!

20190702_225254

کار منیر خانم در حراج تهران با ارائه اثر شماره 57  شروع می شود :تابلوی آسمان آبی از سری معروف آیینه کاری های او که با آن نظم آهنگین هندسی تجلی از کائنات را زمینی می کند؛ این اثر زیبای او دو تا سه میلیارد تومان برآورد قیمت شده است. اتفاقا خریدار چنین می تواند روی ابرها راه رود زیرا اثری خریده که باب میل حراجی هاست و هر جای دنیا پول نقد است.

اتفاقا این تابلوی خاص بیانگر ارزش افزوده آثار هنری و رونق روزافزون اقتصاد هنر در ایران است، زیرا همین کار دو سال پیش، تیر ماه 1396 در هفتمین حراج تهران به مبلغ 850 میلیون تومان فروخته شده بود و اکنون بیش از دو برابر قیمت گذاری شده است:دو تا سه میلیارد تومان.

و کیست که نداند این ارقام برای منیر خانم که متاسفانه دیگر اثری تازه نخواهد آفرید ارقام بالایی نیست.

اما اثر قطعه شماره 70 منیر فرمانفرماییان اوج هیجان را به سالن حراج خواهد آورد. اثری که خانواده هنرمند مستقیم به حراج تهران داده که خودش یک امتیاز بسیار بالاست. کاری بسیار زیبا و تأویل آفرین که از دو لایه رو و زیر تشکیل شده: نوارهای رنگی در رو و آیینه کاری، نقاشی پلکسی گلاس و گچ روی چوب هم در زیر. این کار منحصر به فرد سه تا چهار میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

20190702_225201

این بالاترین برآورد قیمت در حراج یازدهم تهران است که البته هم زمان به مجسمه «سر شاعر» پرویز تناولی هم تعلق گرفته است اما خیلی ها معتقدند شانس منیر برای سبقت گرفتن از برآورد بیشینه بسیار بالاتر از رقیب دیرینه است.

برخی مرگ بانوی آیینه های ایرانی در آخرین روز فروردین امسال را دلیل ادعای خود می دانند و برخی به رزومه عجیب غریب او و رکوردهای بین المللی اش انگشت اشاره دارند. برای مثال، فروش کلی آثار منیر شاهرودی فرمانفرماییان در حراج‌های سال ۲۰۱۷ نزدیک به یک میلیون دلار بود، چرا که ۵ اثر این هنرمند در حراج‌های کریستیز، ساتبیز و بونامز، ۹۲۵,۰۰۰  دلار به فروش رسیدند.

اما اهمیت هنری منیر شاهرودی فرمانفرماییان، تنها به موفقیت او در حراج‌ها محدود نمی‌شد؛ چرا که بسیاری از موزه‌ها و مراکز فرهنگی جهان خواستار نگهداری و نمایش آثار این هنرمند بودند و هنوز هم هستند.

اکنون آثار این هنرمند به طور گسترده‌ای در ایران، امریکا، اروپا و خاورمیانه به نمایش گذاشته شده است که از جمله آنها می‌توان به موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و موزه گوگنهایم در نیویورک اشاره کرد. در سال ۲۰۱۵، فرمانفرمائیان نخستین هنرمند ایرانی شد که آثارش در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم نیویورک به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان، کارشناسان و رسانه‌ها قرار گرفت.

با این مقدمه، شما را به تماشای ویدئوی کوتاهی که حراج تهران به همین مناسبت منتشر کرده است دعوت می کنیم:

 

حجم ویدئو: 41.47M | زمان ویدئو: 00:03:41
حراج تهران منیر فرمانفرماییان یازدهمین حراج تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین