کد خبر: 29903 A

دیدار چند هزار نفری از "دستخط"/خوشنویسی هنر یک‌پارچگی ملی

دیدار چند هزار نفری از "دستخط"/خوشنویسی هنر یک‌پارچگی ملی

این روزها فرهنگسرای نیاوران غرق در جمعیت می شود، برپایی نمایشگاه سه بزرگ خوشنویسی ایران شیفتگان خط و ربط را از سراسر کشور به "دستخط" می کشاند.

ایران آرت : در کنار هنرمندان چهره های فراوانی در سه روز نخست دستخط از آن دیدار کردند؛ عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی یکی از این دیدارکنندگان بود؛ او در متنی درباره این نمایشگاه نوشت:

" بازدید از نمایشگاه دستخط؛ هنر خردورزی و شاعرانگی ایرانیان و دیدار استادان بزرگ و در عین حال مهربان و درویش‌صفت در یک بعد از ظهر آدینه بسیار خاطره‌انگیز بود.

فشردن دست‌های پاک و باصفای هنرمند دردانه‌ای چون امیرخانیِ عزیز که خط به دستانش به نهایت قِوام و کمال رسیده و چشم از دیدن آثار زیبا و کم‌نظیرش یارای پِلک زدن ندارد از هر هدیه‌ای گرانقدرتر است. همراهی با استادِ بزرگی چون علی شیرازی که خط استوار و پیوسته‌اش بر صفحه روزگار ماندگار است، حسِّ نظم و استواری به آدم می‌دهد. استادی که قلم در دستش رام و به هرسو و به هر شکل که بخواهد می‌غلطد و آثاری می‌آفریند که طعنه بر زیبایی‌ها افق می‌زند.

نمایشگاه خوشنویسی

خطِّ شکسته استاد ملک زاده بسیار بیش از اثرِ حرکت قلم بر صفحه‌کاغذ است. باید به همراه دیدنِ این خط‌های زیبای شکسته، آوای موسیقی یزدان را بشنوی و شیدا شوی و صحنه‌های رقصِ سماع صوفیان ببینی و به‌چرخ درآیی و همه‌جا نشان او ببینی که زیباست. زیبایی را آفریده و آن را دوست دارد. همراهی وهم‌گامی با این استاد عزیز و دیدنِ نوشتارِ کلام خدا و اسمای حسنای الهی به خطِّ تسبیح‌گوی شکسته‌ی موزون لذتی فراتر از تصور و بیان دارد.

حضور انبوه بازدیدکنندگان راس ساعت ۴ نشان از زنده‌بودن حسِّ هنردوستی در میان ایرانیان دارد. یکی  می‌گفت که از سنندج آمده‌ام و دیگری می‌گفت که ۱۴ ساعت است که برای حضور در لحظه‌ی افتتاح و دیدار هنرمندان درراه هستم. شور و اشتیاق بازدیدکنندگان باور به زنده‌بودن تمدن ایران‌شهری و پویایی آن را بیش از هر زمان در ذهن و روان من تثبیت کرد و نشان از وجود عنصرهای پیوند اجتماعی و یکپارچگی ملی داشت. 

به همگان سفارش می کنم که از این نمایشگاه بازدید داشته باشند."

نمایشگاه خوشنویسی

شایان ذکر است نمایشگاه "دستخط"، که خوشنویسی اصیل ایرانی سه بزرگ خط را روایت می کند تا سی ام آذرماه در فرهنگسرای نیاوران به تماشاست و برگزیده ای از آثار اساتید غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک زاده به همت موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی به نمایش درآمده است. 

در این نمایشگاه از هر استاد 20 تا 25 کار ارائه شده، آثار استاد امیرخانی گزیده ای از کارهای بیست سال اخیر اوست اما آثار شیرازی و ملک زاده در دو سه سال اخیر خلق شده اند. 

در این میان از مجتبی ملک زاده دو مرقع خاص رونمایی شده که به جهت فراموش شدن این گونه خوشنویسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نمایشگاه "دستخط" تا سی ام آذر در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران دایر است.

عباس آخوندی غلامحسین امیرخانی علی شیرازی نمایشگاه دستخط موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی مجتبی ملک زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین