کد خبر: 25205 A

عکس‌هایی که با الهام از فروغ خلق شدند / روایت مهدی شادی زاده از نمایشگاه «فتح باغ» در گالری سایه

عکس‌هایی که با الهام از فروغ خلق شدند / روایت مهدی شادی زاده از  نمایشگاه «فتح باغ» در گالری سایه

نمایشگاه عکاسی مهدی شادی‌زاده در گالری سایه برپاست. این هنرمند گفت که این آثار را با الهام از اشعار فروغ فرخزاد و نگاه منحصربه‌فرد او به کلاغ‌ها خلق کرده است.

ایران آرت: نمایشگاه عکس مهدی شادی‌زاده با عنوان «فتح باغ» در گالری سایه برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: حدود یک سال است که در ذهنم هست کانسپتی با استفاده از حس شاعران معاصر طراحی کنم. برای این کار برای اولین بار به سراغ فروغ فرخزاد رفتم زیرا اشعار این هنرمند بسیار تصویری است. همچنین تم کلاغ که از سوژه‌های مورد علاقه‌ام است در آثار او به زیبایی وجود دارد.

وی افزود: آثار فروغ بسیار اکسپرسیونیستی است. کلاغ‌ها بهانه‌ای هستند برای نشان دادن فریاد و سیاهی و تنهایی در کارها و اندیشه شاعر. به همین دلیل از آنها تاثیر گرفتم زیرا کلاغ‌ها مورد توجه من هم هستند. علاقه‌ام به مینیمالیست یک علاقه قدیمی است که در نمایشگاه‌های قبلی هم نمود داشت. به همین دلیل برای گرفتن این عکس‌ها هم در طبیعت به دنبال خلق آثار مینیمال بودم.

2

این هنرمند که نمایشگاه پیشینش با نگاهی به آثار عباس کیارستمی خلق شده بود توضیح داد: کیارستمی در عکاسی آدم مهمی است و نگاهی نو آورده است. سعی کردم از جریان فکری کیارستمی در آثارم استفاده کنم. او کسی بود که عکاسی را به نقاشی نزدیک کرد. بافت عکس‌های بنده نیز به نقاشی نزدیک است و نمی‌دانم چرا. بسیار پیش می‌آید که مخاطب وقتی وارد نمایشگاهم می‌شود در نگاه اول فکر می‌کند که نقاشی کشیده‌ام. درواقع نگاه کیارستمی به عکاسی بسیار مفهومی بود. او از مفاهیم و حالات شاعران هم در آثار سینمایی‌اش استفاده کرد.

شادی‌زاده توضیح داد: فروغ هم مثل سهراب سپهری و اخوان ثالث شاعر مهمی است و تصویر در اشعارش بسیار قوی است. هرکس از این تصاویر مفهوم تازه‌ای می‌گیرد. این نگاه در غرب بسیار شایع است و هنرمندان تجسمی تحت تاثیر اشعار شاعران بزرگ آثاری خلق می‌کنند. ولی در کشور ما معمولا نمی‌آیند مثلا از یک بیت یا یک کلمه شاعر برای خلق اثر هنری استفاده کنند. این موضوع همیشه دغدغه من است.

او تصریح کرد: در این زمینه هیچ فن و تکنیکی وجود ندارد و همه چیز فقط آن غلیان احساساتی است که با خواندن یک شعر به انسان دست می‌دهد و دلش می‌خواهد آن را در اثر خودش بیان کند. مینیمال بودن فروغ فرخزاد مرا جذب می‌کند. رنگ‌های او را دوست دارم و با اینکه او زن است و من مرد هستم، به او و حسش احساس نزدیکی می‌کنم. برای استفاده از این حس و این مینیمالیسم یک شبه به نتجیه نرسیدم و حدود یک سال در فضاهای زمستانی‌تر به دنبال کلاغ‌ها روی سیم برق بودم.

1

او درباره تصویرسازی کلاغ و سیم برق در آثارش توضیح داد: به نظرم این یک عنصر مهم و یک بافت زیبا است. کلاغ در زمستان روی سیم برق می‌نشیند و مثل یک متفکر به دوردست خیره می‌شود. این برایم بسیار جالب است.

این هنرمند درباره تصویر کلاغ در آثار فروغ فرخزاد گفت: به نظرم بهترین شکل کلاغ را در جهان، در آثار فروغ می‌توان دید. حتی ویرجینیا ولف نتوانسته به این خوبی تصویرسازی کند. اما شعر فتح باغ نگاهی زیبا و منحصر به فرد از کلاغ ارائه می‌دهد.

او درباره نمایشگاه فتح باغ گفت: از یک خانم آهنگساز خواستم که بدون دیدن آثارم برای این شعر آهنگی بسازد. این آهنگ در حین تماشای آثار برای مخاطبان پخش می‌شود. روی هم ۱۴ اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده که بسیاری از آنها بسیار بزرگ هستند. مطابق روال کاری همیشگی‌ام، چند اثر هم از نمایشگاه قبلی به دیوار آویخته‌ام تا مخاطب با روند کارم آشنا شود.

نمایشگاه عکاسی «فتح باغ» فردا 7 شهریورماه با اجرای یک رسیتال به کار خود پایان می‌دهد.  گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ٢١ قرار دارد.     

 

گالری سایه مهدی شادی زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین