کد خبر: 18008 A

مشهد فوتبالی آری، مشهد هنری خیر!

مشهد فوتبالی آری، مشهد هنری خیر!

حسین هاشم‌پور

ایران آرت:

وزیر ارشاد گفته ترجیح می دهد به نظرات امام جمعه مشهد پاسخی ندهد، اهالی هنر از جمله اهالی موسیقی هم ترجیح بر سکوت داده اند!

البته اگر سکوت وزیر ارشاد به سبب گفتگو و رایزنی در فضای آرام و دور شدن از التهابات رسانه ای باشد و بعدتر خبرهای خوب از گشایش فضای هنری به گوش رسد، قابل درک است؛ اما انفعال نهادها و انجمن های هنری را کجای دل باید گذاشت، پرسش دردآلودی ست.

یک- اگر ایران نتواند موسیقی حلال، کنسرت حلال به دنیا معرفی کند پس چه فرهنگ و چه کشوری می تواند؟ الگودهی فرهنگی هنری برای جهان اسلام با حذف صورت مسئله ممکن است؟

دو - موسیقی نیاز بشر است، تعابیری مانند "مشکل مردم کنسرت نیست" سبب شده موسیقی غربی به ذهن شرقی جوان ایرانی شبیخون بزند و نسل امروز یک یک موزیسین های اروپایی آمریکایی را بشناسد اما نداند نوای نی، زخمه تار و تمنای کمانچه چیست؛ اگر این نیاز را موزیسین مسلمان پاسخ ندهد حتما دیگران بر این میل خواهند تاخت که تاخت اند.

سه- در کنسرت ها چه خبر می تواند باشد؟ به یقین سلامت فضای کنسرت از سلامت هر مسابقه فوتبالی بیشتر است؛ خود فوتبالیست ها از فضای استادیوم های ورزشی به ستوه آمده اند، اما هیچ یک از علما تاکنون در این باره لب به شکواییه نگشودند اما چنان از فضای کنسرت ها می گویند گویا نمی دانند آنجا همه قوانین جمهوری اسلامی جاری ست.

چهار- کسی با برپایی کنسرت در پی مقصود شومی نیست، کنسرت، تنها محل رزق و روزی اهالی موسیقی ست؛ از آلبوم های موسیقی سودی عاید نمی شود و درب کنسرت ها بسته شود اهالی موسیقی از رزق حلال می افتند؛ این میان البته نشاط جامعه ، تسری آرامش هنر به جان مردم ملول از دشواری های زندگی، تجربه با هم نیوشیدن موسیقی، تقویت موسیقی ایرانی و کمک به اشاعه آن در گستره بین الملل... دیگر فواید آشکار فراگیری کنسرت هاست که برای یک کشور هشتاد میلیونی چونان نان شب ضروری ست.

پنج - به قول یکی از فرهیختگان مشهدی، آقا رضا کیانیان، "مشهد شایسته بهترین هاست، از جمله بهترین سالن موسیقی... ما که نباید از روی دست عربستان تقلب بنویسیم." به گمانم اندکی اعتماد به جامعه هنری و نیز یادآوری آفرینش های هنری که آدمی را یک قدم به فطرت خود نزدیک تر می کنند چاره این سوتفاهمات ناخوشایند است. هر چه هست الان وقت جا خالی دادن نیست، سکوت سبب تسری تحدید کنسرت از مشهد به سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه... می شود؛ کمااینکه از تبریز و اصفهان هم خبر می رسد به نوازندگان زن اجازه اجرا روی صحنه داده نمی شود در حالی که در این دو شهر، هنرستان موسیقی فعال است و ذیل نظام آموزشی همین کشور بچه ها مدرک تحصیلی شان را موسیقی دریافت می کنند.

-این یادداشت امروز سه شنبه 26 مرداد در روزنامه شرق ص 14 به چاپ رسیده است.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین