کد خبر: 14616 A

خالق دیرین دیرین از کاریکاتور فراری است

خالق دیرین دیرین از کاریکاتور فراری است

علی درخشی: کاریکاتور در مطبوعات جنبه تزئینی داشت و اگر آگهی خارج از نوبت می‌رسید اولین چیزی که حذف می‌شد، کاریکاتور بود!

ایران‌آرت: علی درخشی گفت: من از کاریکاتور فرار کردم؛ در این حوزه فضا برای کار کم است و درآمد وجود ندارد؛ کسی که درگیر کاریکاتور است نمی‌تواند در این وضعیت زندگیش را بگذارند.

خالق انیمیشن‌های «دیرین دیرین» درباره دلیل کنار گذاشتن کاریکاتور، بیان کرد: مخاطب مطبوعات ریزش کرده است؛ کاریکاتور به جای اینکه ژورنالیستی باشد، نقد کند و به‌روز باشد به سمت نمایشگاهی شدن رفت و این فضا برای من جالب نبود. دغدغه اصلی من انیمیشن است و سعی می‌کنم ایده‌هایم را در این بخش اجرایی کنم.

درخشی ادامه داد: ضمن احترام به تمام افرادی که در این روزها با کیفیت و متعهدانه کار می‌کنند اما وقتی به سی‌سال پیش نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در آن دوران کاریکاتور پررونق‌تر بود و کارهای کیفی‌تری ارایه می‌شد. در آن دوران وقتی نشریه‌ای را ورق می‌زدیم شگفت‌زده می‌شدیم اما الان خیلی در کاریکاتور پس‌رفت کردیم.

این کاریکاتوریست در ادامه اظهار کرد: در کل دنیا به همین شکل است و هرچیزی اوجی دارد؛ هر هنری با توجه به پیشرفت تکنولوژی باید خودش را به‌روز کند؛ الان وقتی شبکه‌های اجتماعی امکان حرکت و صدا را به تصویر اضافه کردند و آدم به سادگی می‌تواند به آن‌ها دست پیدا کند؛ کاریکاتور چالش بزرگی دارد که بتواند خود را به عنوان یک تک‌فریم عرضه کند و مخاطب آن را ببیند. کاریکاتوریست‌ها باید خودشان را به‌روز کنند، ذائقه مخاطب را بشناسند، نیازهای آن را بدانند و بر اساس دغدغه‌های آن‌ها کار کنند. شاید باید سبک‌ها وتکنیک‌های جدیدی ایجاد شود.

درخشی افزود: من به واسطه جواد علیزاده وارد حوزه کاریکاتور شدم و از او بسیار یاد گرفتم. او در زمان جنگ به شکل خلاقانه همه چیز را دستمایه قرار داد و کتابچه‌هایی منتشر می‌کرد که می‌توان از آن به عنوان کاری خلاقانه نام برد. مشابه اکثر کارهایی که الان می‌بینم، در سی سال گذشته وجود داشته است؛ این یعنی ما در بهترین حالت درجا زده‌ایم که به نظر من پسرفت نیز کرده‌ایم.

او با اشاره به فعالیتش در مطبوعات اظهار کرد: تا زمانی که من فعالیت می‌کردم، کاریکاتور در مطبوعات جنبه تزئینی داشت و اگر آگهی خارج از نوبت یا مطلب به‌روزی می‌رسید اولین چیزی که حذف می‌شد، کاریکاتور بود!

به گزارش ایسنا، او با انتقاد از «خانه کاریکاتور» بیان کرد: خانه کاریکاتور در طول فعالیت‌هایش، این هنر را به سمت نمایشگاهی، تبلیغاتی و تزئینی شدن پیش برد. شاید این کار ناآگاهانه و بر اساس سلیقه مدیر آن انجام شد. شاید تمام جوان‌هایی که از طریق «خانه کاریکاتور» جذب این هنر شدند به این سو رفتند که کار نمایشگاهی و شیک انجام بدهند؛ درحالی‌که اصلا قرار نیست کاریکاتور کار شیکی باشد بلکه یک کار روزنامه‌نگاری است که جنبه‌های هنری هم دارد.

او با بیان اینکه دوست داشتم فضایی وجود داشت تا آن‌طور که می‌خواهم کاریکاتور بکشم، اظهار کرد: در حوزه انیمیشن چالش‌ها خیلی زیاد است و تا ایده‌ای که وجود دارد، به مرحله اجرا درآورید زیاد دست به دست می‌شود؛ کار سخت است. من هنوز حسرت کاریکاتورهایی را می‌خورم که در «طنز و کاریکاتور» می‌کشیدم؛ زیرا خیلی دستم باز بود.

درخشی اضافه کرد: من الان در حوزه انیمیشن درگیر سفارش‌دهنده و اسپانسر هستم و نمی‌توانم نفس بکشم؛ زیرا خلاقیت من را می‌گیرند. خیلی دوست دارم دوباره کاریکاتور کار کنم اما به شرط اینکه دغدغه مخاطب و فناوری جدید لحاظ شود و کار نویی انجام شود.

 

جواد علیزاده دیرین دیرین علی درخشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین