کد خبر: 14555 A

گشتی در چمن و سفر به دنیایی غریب / نگاهی به 4 نمایشگاه

گشتی در چمن و سفر به دنیایی غریب / نگاهی به 4 نمایشگاه

این هفته نمایشگاه‌‌ گالری‌های طراحان آزاد، هما، دلگشا و خانه نگار 14 سوژه گالری گردی ما هستند.

ایران آرت: نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با عنوان "نگهبانان" در گالری هما، نمایشگاه داریوش قره‌زاد با عنوان "لطفا وارد چمن شوید" در خانه نگار 14، نمایش آثار ابراهیم محمدیان با عنوان "سکوت" در گالری طراحان آزاد و نمایش آثار مهدی نعمتی (م. اسمارت) با عنوان "مار آقای نعمتی" در گالری دلگشا، سوژه‌های این هفته گالری گردی هستند.

 

نگهبانان فراموش شده

نقاشی‌های امیرناصر اخلاقی با عنوان "نگهبانان" در گالری هما به نمایش درآمده است. اخلاقی در این مجموعه به نمایش فرشته‌های نگهبان به کار رفته در معماری پرداخته است. در دوره‌ای از تاریخ معماری غرب و تاثیرات آن بر معماری ایران، فرشته‌هایی در اطراف ساختمان‌ها و میادین شهری قرار می‌گرفتند که نگهبانی از خانه‌ها و خیابان‌ها را بر عهده داشتند، اما امروزه دیگر نشانی از آنها و کارکرد قبلی آنها وجود ندارد.

حالا این هنرمند نقاش با جوهر، ماژیک و اکریلیک روی پارچه به نقش‌پردازی از این فرشته‌ها پرداخته، اما به جای مجسمه‌های سنگی، تصاویری از زنان را جایگزین آنها کرده است و این زنان نقش محافظ و نگهبان را پیدا کرده‌اند. زمینه‌های خالی که با لکه‌های رنگ، بافت پیدا کرده‌اند، محل قرارگیری و رخ نمایی پیکره‌هایی هستند که گاه سرخوشانه در برابر مخاطب قرار گرفته‌اند و گاه هیئت مجسمه‌وار پیدا کرده و در وضعیتی نامتعادل، منجمد شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی های امیرناصر اخلاقی در گالری هما

این تصاویر با شباهت‌هایی به پاپ آرت، نگهبانانِ تنها را نمایش می‌دهند که حتی در حضور دیگران نیز فردیت خود را حفظ کرده و جدا از بستر و زمینه حضور خود را به رخ می‌کشند.

نمایشگاه " نگهبانان" تا 12 دی در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک ادامه دارد.

بزک‌های سبز شهری

نقاشی‌های داریوش قره‌زاد با عنوان "لطفا وارد چمن شوید" در خانه نگار 14 به نمایش درآمده است. قره‌زاد حدود ده سال است که در آثار خود به موضوع زنان و فضای اجتماعی آنان در شهر تهران می‌پردازد و تضاد فرهنگی بین سنت و مدرنیته شهری در آثار او پررنگ است. گرافیتی‌های شهری در کنار تیپ‌سازی زنان، سوژه اصلی آثار او در سال‌های گذشته بود اما قره‌زاد در نمایشگاه جدید خود موضوعی را انتخاب کرده که تغییری شدید در آثار او ایجاد می‌کند.

طبیعت، سوژه مجموعه جدید اوست، اما آنچه می‌بینیم با طبیعت به مفهوم رایج آن تفاوت دارد. در واقع آنچه به نمایش درآمده فضای سبز شهری است که در قالب چمن و درختانِ فرم داده شده، نمایان می‌شود. درختانی که به فرم‌های منحنی و دایره درآمده‌اند، گیاهان فانتزی و دستکاری شده‌ای هستند که از اصالت خود دور افتاده و مسئولیت بزک کردن شهر را پیدا می‌کنند. آنها نه به عنوان جلوه‌ای از طبیعت، بلکه مانند بخشی از طراحی شهری و نشانه‌های گرافیکی شهر هستند که هویت واقعی خود را از دست داده و به عنصری تزیینی تبدیل شده‌اند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی داریوش قره زاده در گالری خانه نگار 14

"لطفا وارد چمن شوید" در تقابل با تابلوهای رایج در فضاهای سبز شهری، تماشاگر را به دورن تابلو فرا می‌خواند تا به مطالعه دقیق برگ‌ها و ساقه‌های علف بپردازد. همانند آثار قبلی قره‌زاد که بریده‌ای از شهر با پرداخت هایپررئالیستی نمایش داده می‌شد، این بار هم بریده‌ای از چمن یا تک درخت دیده می‌شود و خبری از دورنما و مناظر انبوه نیست. اگرچه در این آثار حضور انسان محسوس نیست اما نشانه‌هایی از او وجود دارد، بلوک‌های سیمانی یا اعداد و خطوط راهنما که با رنگ روی چمن‌ها رسم شده‌اند، آشکارترین نمادها از دخالت انسان در طبیعت و تحت سلطه درآوردن آن هستند.

نمایشگاه آثار داریوش قره زاد تا 27 دی در خانه نگار 14 به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک 14 برقرار است

این آدم‌های غریب

گالری طراحان آزاد میزبان آثار نقاشی و مجسمه ابراهیم محمدیان با عنوان "سکوت" است. محمدیان در این مجموعه بیننده را با دنیایی خیال‌انگیر و غریب مواجه می‌کند که با وجود ابعاد کوچک آثار، مخاطب را در خود شناور می‌کند. موجودات غیر واقعی که با ترکیبی از انسان و حیوان ترسیم شده‌اند بخشی از آثار این نمایشگاه هستند. محمدیان با رنگ و روغن قهوه‌ای بر روی مقوای نیمه گلاسه به نقاشی از پیکره‌هایی ورم کرده و مبهوت پرداخته و آنچه در نهایت ارائه شده است مانند قطعه عکسی است که در گذر زمان تغییر رنگ داده است.

ابعاد در آثار محمدیان اهمیت زیادی دارد و بیشترین نمود آن را می‌توان در بخشی یافت که 140 قاب کوچک و یک شکل نقاشی‌هایی را دربر گرفته‌اند که ابعادی کوچک‌تر از 2 سانتیمتر دارند. اما این کوچک بودن باعث نشده که ذره‌ای از ظرافت آثار کاسته شود. ذره‌بین‌هایی که در کنار تابلوها قرار گرفته به مخاطب کمک می‌کند چهره‌های دفرمه شده این موجودات ناشناس را تشخیص دهد.

 ابراهیم محمدیان

بخشی از آثار این مجموعه شناسنامه‌ها یا گواهی تولدهایی هستند که با کاغذهایی رنگ‌پردازی شده ساخته شده‌اند و تصویری از چهره صاحب شناسنامه را بر خود دارند، موجوداتی مسخ شده و ناشناخته که مخاطب را به کشف هویت آنها ترغیب می‌کنند.

در تمام این آثار تکنیک چشمگیر و مهارت هنرمند در استفاده از ابزار مشهود است. نقاشی‌های مینیاتوری که با ظرافت تمام شکل گرفته‌اند یا مجسمه‌های برنزی یک سانتیمتری که درون شناسنامه‌های عجیب و غریب قرار گرفته‌اند، دنیایی ناشناخته را برای مخاطب می‌سازد که می‌تواند مدتها در سکوت آن وقت بگذراند و به دنبال کشف رموز و خصایص آن باشد.

نمایشگاه "سکوت" تا 12 دی‌ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 ادامه دارد

قصه‌گویی در جهان پریشان

نمایشگاه نقاشی مهدی نعمتی در گالری دلگشا برپاست. نعمتی در تابلوهای رنگارنگ و پر نشاط خود، جهانی هیجان زده و پر اغتشاش را به نمایش گذاشته است که انواع موجودات واقعی و خیالی در آن زیست می کنند. درهم فشردگی تصاویر و گره خوردگی جزییات آنها در یکدیگر، هرج و مرجی تصویری به وجود آورده است که با زندگی اجتماعی این روزگار قرابت دارد.

هر کدام ازاین تابلوهای قصه‌پرداز می‌تواند به یک جهان بزرگ تبدیل شود و در این دنیای پراغتشاش دیگر مشخص نیست چه کسی مشغول تفریح و شادمانی است، چه کسی در حال ارتکاب جرم است یا چه کسی در حال نابودی است. خط و فرم و رنگ آن چیزی است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد تا خشونت پنهان در لایه‌های این تصاویر را کشف کند.

مهدی نعمتی

نعمتی دراین تابلوها با نمادهای زندگی مصرفی، بیننده را به یاد تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات محیطی و تصاویر کارتونی می‌اندازد که زندگی او را احاطه کرده و راهی برای فرار از آنها وجود ندارد.

این نمایشگاه تا ۱۲ دی ماه در گالری دلگشا به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه‌ مهاجر، پلاک ۳۰، طبقه‌ همکف ادامه دارد.

گالری هما داریوش قره‌زاد گالری دلگشا گالری طراحان آزاد خانه نگار 14 امیرناصر اخلاقی ابراهیم محمدیان مهدی نعمتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین