کد خبر: 13919 A

دلقک‌های ترسان و لباس‌های آویزان / نگاهی به 4 نمایشگاه نقاشی

دلقک‌های ترسان و لباس‌های آویزان / نگاهی به 4 نمایشگاه نقاشی

در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌‌‌های گالری‌ گلستان، والی، اثر و مژده پرداخته‌ایم.

ایران آرت: مریم درویش؛ نمایشگاه آثار هنگامه عابدین، مجتبی تاجیک، رضا بیگناه و سعید عارف سوژه‌های این هفته گالری گردی ایران آرت هستند.

زندگی سرشار از پارادوکس

نمایشگاه نقاشی هنگامه عابدین با عنوان "جدی نگیر" در گالری گلستان برپاست. عابدین در این مجموعه آثاری فیگوراتیو را ارائه کرده است که انسان را در پارادوکس تراژدی و کمدی به نمایش می‌گذارد. این تابلوها ظاهری شاد دارند و در آنها آدم‌هایی لبخند به لب یا دلقک‌ها دیده می‌شوند، اما چندان طولی نمی‌کشد که چهره خشن یا درد کشیده آنها برای مخاطب آشکار می‌شود. انسانی رنجور که دستانی از دو طرف، دهان او را به خنده باز کرده‌اند یا پرتره‌ای که در یک طرف صورت خوشحال و طرف دیگر آن ناراحت است؛ نمونه‌هایی از این تضاد هستند که آشکارا نمایش داده‌ شده‌اند.

تنوع رنگ‌ها در این آثار اگرچه ظاهری پرنشاط به وجود آورده‌اند، اما ضرب قلم‌ها و تاش‌های رنگی که با قدرت روی بوم گذاشته شده‌اند حکایت از خشونتی درونی دارند که گرچه در لایه‌های زیرین پنهان شده، اما در جستجوی فرصتی برای بروز یافتن است. ‌

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های هنگامه عابدین در گالری گلستان

عابدین در این مجموعه تلاش کرده است به اشکال مختلف جهان درهم ریخته و انسان وامانده را نمایش دهد، انسانی که در مواجهه با پدیده‌های دنیای معاصر راه گریزی نمی‌یابد. پیرزنی شاد که سوزنی بزرگ را در دست خود فرو می‌کند، یا انسانی که از درون ماسک ضد شیمیایی او گازی رنگین خارج می‌شود، نمونه‌هایی از این دست هستند و از سوی دیگر شاهد شخصیت‌های درون قاب نقاشی هستیم که قصد خروج از فضای بسته را دارند اما با حیوانات عظیم‌الجثه در برابر خود مواجه می‌شوند و ناچار هستند میان ماندن در اسارت یا مواجهه با خطر یکی را انتخاب کنند.

 نمایشگاه نقاشی هنگامه عابدین تا 22 آذرماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ ادامه دارد.

لباسی خالی از انسان

این هفته در گالری اثر شاهد آثار نقاشی مجتبی تاجیک با عنوان "تن-ها" هستیم. تاجیک را چند سالی به عنوان نقاش جعبه‌ها و صندوق‌ها می‌شناختیم و در آثار او انبوه جعبه‌های مقوایی، صندوق‌های پستی فلزی، یا کفش‌های دورن جعبه‌ها، روایت‌گر زندگی شهری انسان معاصر بودند. در نمایشگاه جدید تاجیک با تغییری آشکار در انتخاب سوژه مواجه هستیم. این بار در قاب بوم‌ها فقط لباس‌هایی آویخته به نمایش گذاشته شده است که روی زمینه‌ای ساده و خالی خودنمایی می‌کنند.

سوژه نقاشی‌های تاجیک این بار از فشار درون جعبه خارج شده و آزاد و رها شده است، اما فضای جدید هم با سردی و سختی دیوارهای سیمانی و آجری، چندان نشانی از آسودگی ندارد. پیراهن، کت، مانتو و هرآنچه نشانی از رفتن به مراسم یا خروج از خلوت انسان را دارد، مرتب و منظم به چوب لباسی آویخته شده و انتظار می‌کشد تا مورد استفاده قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد بهانه‌ای برای جدا شدن از آویز و نشستن بر تن یک انسان وجود ندارد.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های مجتبی تاجیک در گالری اثر

این لباس‌های تنها و رها شده، در فضای آزاد و بی‌قید خود یادآور همان تنگنای جعبه‌ها هستند. بیننده‌ای که مقابل این تابلوها قرار می‌گیرد شاهد روایتی پنهان از تنهایی آدمی است و می‌تواند هر کدام از این لباس‌ها را به شکل انسانی تصور کند که در بلاتکلیفی و انتظار رها شده است.

نمایشگاه نقاشی مجتبی تاجیک تا 8 دی در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

حضورِ غایب

گالری مژده این هفته میزبان نقاشی‌های رضا بیگناه است که با عنوان "حضور" به نمایش درآمده‌اند. در این نمایشگاه آثاری از  دوره‌های مختلف کار این هنرمند به نمایش گذاشته شده است و در نتیجه شاهد آثاری هستیم که با تکنیک‌ها و در سبک‌های مختلف خلق شده‌اند.

بخشی از آثار بیگناه که در ابعاد کوچک با گواش روی مقوا کار شده‌اند نشانه‌هایی از نقاشی ایرانی در خود دارند و بدون نزدیک شدن به نگارگری، فضایی رنگین را به وجود آورده‌اند که مشخصات ایرانی دارد. سایر تابلوهای این مجموعه در ابعادی بزرگ‌تر و با تکنیک اکریلیک یا رنگ و روغن کار شده‌اند. بخشی از آنها آثار فیگوراتیوی هستند که چهره‌های ساده شده انسان را در میان فرم‌های گیاهی و حیوانی نشان می‌دهند و باز هم ویژگی‌هایی مانند ابرهای پیچان و درختان سرو که برگرفته از نقاشی ایرانی هستند در آنها دیده می‌شود. رنگ‌های درخشان و متنوع در کنار فرم‌های منحنی و لطیف، شوق زندگی را مقابل چشم مخاطب نمایان می‌کند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های رضا بیگناه در گالری مژده

سومین گروه از آثار بیگناه به آثار انتزاعی اختصاص دارد که با کنار هم قرار گرفتن خطوط یا سطوح رنگی در کنار یکدیگر، باز هم رنگ‌های پر انرژی را در مقابل چشم بیننده قرار داده است. بیگناه در این مجموعه آثار که با عنوان "حضور" به نمایش در آمده‌اند انسان و محیط پیرامونش را به تصویر کشیده است و حتی اگر حضور او در اثری دیده نشود، غیاب او همچنان بیانگر جایگاهی است که در جهان هستی دارد.

نمایشگاه "حضور" تا 21 آذرماه در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک 27 میزبان علاقمندان است

مناظری بی نیاز از رنگ

نمایشگاه نقاشی سعید عارف این روزها در گالری والی برپا است. او در این مجموعه به بازنمایی طبیعت پرداخته و در قاب‌هایی کوچک تصاویری از دشت و دریا را نمایش داده است. اما آنچه در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند این است که در بیشتر تابلوها رنگی وجود ندارد و مناظر به صورت سیاه و سفید نقاشی شده‌اند.

مناظری با کنتراست بالا که با تاش قلم‌های آزاد و سریع به وجود آمده‌اند، طبیعتی بکر و وحشی را نمایان می‌کنند. عارف در این آثار بدون پرداختن به جزییات و نمایش دادن اجزای طبیعت، نماهایی دور دست را در کادری کوچک قرار داده است. دریا سوژه  بیشتر این آثار است و موج‌های سهمگین با تاش‌های رنگ سفید بر روی سیاهی دریا شکل گرفته‌اند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های سعید عارف در نگارخانه والی

عارف در تعدادی از آثار هم رنگ را وارد کارش کرده اما در این موارد نیز رنگ‌ها با آنچه در واقعیت دیده می‌شود تفاوت دارند. آسمان‌های سبز و صورتی با دشت‌های بنفش و زرد، طبیعتی خیالی را به وجود آورده‌اند که پرداخته ذهن هنرمند است و ابزاری برای انتقال حس او به مخاطب به شمار می‌رود.

نمایشگاه نقاشی سعید عارف تا 28 آذرماه در نگارخانه والی واقع در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 میزبان علاقمندان به هنر است

 

گالری گردی رضا بیگناه هنگامه عابدین مجتبی تاجیک سعید عارف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین