کد خبر: 13609 A

پرتره‌های واقعی و مناظر خیالی در گالری سیحون/ الهه بصیری عروضی از نمایشگاه آثار خود می‌گوید

پرتره‌های واقعی و مناظر خیالی در گالری سیحون/ الهه بصیری عروضی از نمایشگاه آثار خود می‌گوید

نقاشی‌های الهه بصیری عروضی در گالری سیحون به نمایش درآمده است.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی الهه بصیری عروضی در گالری سیحون برپاست. این هنرمند درباره نمایشگاه خود گفت: حدود 20 تابلوی فیگواتیو که با تکنیک رنگ و روغن روی بوم خلق شده‌اند را به نمایش گذاشته‌ام. این آثار هیچ تم خاصی ندارند و همیشه آن چیزی را که در لحظه مورد توجهم قرار می‌گیرد نقاشی می‌کنم.

بصیری ادامه داد: آثار من به دو بخش منظره و پرتره تقسیم می‌شود و هر زمان به یکی از آنها اشتیاق داشته باشم آن را نقاشی می‌کنم. تابلوهای منظره و دریا را بر اساس آنچه در ذهنم وجود دارد می‌کشم و بازی با رنگ‌ها و حسی که در آن لحظه دارم نقاشی‌هایم را شکل می‌دهد. اما برای نقاشی پرتره و فیگور از مدل زنده یا عکس استفاده می‌کنم.

عروضی بصیری که فارغ‌التحصیل رشته گرافیک دیزاین و نقاشی قرن شانزدهم در پاریس است، درباره تحصیلات خود گفت: دوره 3 ساله نقاشی قرن 16 را با محوریت ونیز گذراندم زیرا ونیز در قرن 16 مهمترین شهر ایتالیا بود و به نقاشی‌های آن دوره هم علاقه زیادی داشتم. در این دوره آموزشی ویژگی‌های آثار هنری را مطالعه می‌کردیم تا به عنوان کارشناس هنر قرن 16 به متقاضیان مشاوره بدهیم و یا اصالت آثار را تایید کنیم. با وجود اینکه من هیچ وقت در این رشته کار نکردم اما از آموختن آن و آشنایی با تاریخ و هنر آن دوره خیلی لذت بردم. مدتی هم به عنوان گرافیست در پاریس مشغول بودم اما گرفتاری‌های زندگی مانع ادامه کارم شد. علاوه بر اینها حدود 3 سال در بوزار پاریس به تحصیل نقاشی پرداختم و پس از آن فقط نقاشی را ادامه دادم.

او در مورد تاثیر آموزش هنر قرن 16 بر نقاشی‌های خود گفت: هیچ تاثیری از آن نقاشی‌ها نگرفتم چون آن دوره بسیار کلاسیک است و دیگر نمی‌توان به آن صورت نقاشی کرد. از سوی دیگر نقاشان آن دوره آنقدر ماهر بودند که هر چیزی را به بهترین شکل نقاشی کردند و دیگر دلیل ندارد کسی بخواهد آن کارها را تکرار کند. ضمن اینکه هر دوره برای خودش ویژگی‌هایی دارد که در هنر آن دیده می‌شود.

عروضی بصیری درباره شباهت بعضی از آثار خود به آثار دیوید هاکنی گفت: من علاقه زیادی به آثار هاکنی دارم و شاید ناخودآگاه تحت تاثیر او قرار گرفته باشم، با وجود این اصلا قصد نداشتم مثل هاکنی نقاشی کنم. یکی از آثار من که عده زیادی می‌گویند شبیه نقاشی هاکنی است، در واقع فضای کارگاه من در امریکا است که استخر و گربه در آن دیده می‌شود و من صحنه‌ای را که هر روز می‌دیدم نقاشی کردم. از قضا هاکنی هم در آثار خود چنین فضاهایی را نقاشی کرده و شاید همین باعث شده چنین شباهتی به نظر مخاطبان بیاید.

او که فعالیت‌هایی هم در زمینه ادبیات دارد و تعدادی داستان‌ به چاپ رسانده است گفت: خودم را نویسنده نمی‌دانم چون بیشتر برای دل خودم می‌نویسم. اما نمی‌دانم ارتباطی میان نوشته‌ها و نقاشی‌هایم وجود دارد یا نه. ممکن است گاه چنین ارتباطی بدون اینکه قصدی داشته باشم به وجود آمده باشد.

الهه بصیری عروضی تاکنون نمایشگاه‌هایی در تگزاس، پاریس و اسپانیا برگزار کرده و در گالری گلستان و سیحون نیز نمایشگاه داشته است. نمایشگاه جدید او تا ۱۵ آذرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 11 ادامه دارد.

 

  •  
 

 

گالری سیحون الهه بصیری عروضی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین