کد خبر: 12006 A

شو روم کریستیز در لندن شرقی شد/ گزارش ایران آرت از خیابان جیمز چند ساعت مانده به حراج

شو روم کریستیز در لندن شرقی شد/ گزارش ایران آرت از خیابان جیمز چند ساعت مانده به حراج

مهرانگیز قهرمانی از لندن گزارش می دهد : چند ساعت مانده به حراج آثار هنری خاورمیانه در کریستیز لندن خیابان جیمز حال و هوای متفاوتی دارد.

ایران آرت : خیابان جیمز لندن که دفتر مرکزی حراج خانه کریستیز در آن واقع است، امروز حال و هوای متفاوتی دارد، برخلاف روزهای معمول، مقابل ساختمان شماره 8 افراد بسیاری جمع شده اند تا شاید بتوانند یک اثر از هنرمندان خاورمینه را خریده و با خود به خانه ببرند.

این بیست و سومین دوره برگزاری کریستیز خاورمیانه است و از این حیث قابل توجه است که به خلاف همیشه در دبی برگزار نمی شود و دفتر مرکزی این حراجی معتبر بین المللی میزبانی آن را به عهده گرفته است. 

 بنابراین فرصت قابل توجهی برای دیلرها و مجموعه داران اروپایی ست تا از نزدیک آثار شاخص نقاشی،مجسمه از هنرمندان مدرنیست خاورمیانه را مشاهده و چه بسا خرید کنند.

از روز شنبه بخش نمایشگاهی حراج در همین شوروم دایر است و عصرگاه در میان این مکان کوچک، میز حراجی گذاشته می شود و چکش ها به صدا در می آیند. 

براین اساس از ساعت های آغازین امروز که آخرین فرصت تماشای آثار در نمایشگاه است، صفی طولانی مقابل ساختمان کریستیز تشکیل شده است؛ ساختمانی دو طبقه که از سالن کوچک در طبقه اول و سه سالن بزرگ در طبقه دوم تشکیل شده است.

راهنمایان حراج از مقابل در ورودی بازدیدکنندگان را مشایعت می‌کنند تا بتوانند آثار مد نظر خود را پیدا کنند.

طبقه اول ساختمان سالن بسیار کوچکی است که تعداد قابل توجهی از آثار به هنرمندان ایران تعلق دارد.

مینیاتورهای که تصویر گر فرهنگ و تاریخ کهن ایرانند و علاقمندان به هنر شرق با دقت بسیار به آنها می نگرند.

طبقه دوم ساختمان از سه سالن تشکیل شده که دیوارهای آن با فرش های مختلف از سرزمین های دور و نزدیک شرق پر شده است.

گویی بازدیدکنندگان در میان باغ های باشکوه شرق دور گام برمی دارند و در فضای زیبای هنر و فرهنگ این بخش از کره زمین غرق می شوند.

نقش هایی که هر رج آن ریشه در ادبیات و تاریخ سرزمین های آنها دارد.

در یکی از سالن های این طبقه که بزرگترین آنها به شمار می رود، نقاشی های هنرمندان کشورهای مختلف نصب شده است.

تعداد آثار هنرمندان ایرانی در میان آثار دیگر بیشتر به چشم می خورد و سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

دو مجسمه هیچ پرویز تناولی در میان سالن قرار داده شده است که برای مخاطبان بسیار قابل توجه است و به نسبت سه اثر دیگر هنرمندان شرقی مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است.

در کنار این آثار مجموعه محدودی از ابزار و وسایل قدیمی از سرزمین های دور شرق مانند شرق وجود دارد که درون محفظه های شیشه ای قرار داده شده اند.

حال تنها چند ساعت تا آغاز یکی از مهمترین حراج های بزرگ جهان باقی مانده است و با توجه به حضور پررنگ ایران و آثار ارائه شده امید می رود این آثار با قیمت استثنایی به فروش برسند و باز نام ایران را در صدر اخبار هنر جهان قرار دهد و فرصتی برای مجموعه داران به وجود آورد تا بتوانند از این آثار بهره ببرند.

کریستیز لندن

 

 

 

حراج کریستیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین