کد خبر: 11863 A

کتاب هنرهای تجسمی معاصر افغانستان منتشر می‌شود

کتاب هنرهای تجسمی معاصر افغانستان منتشر می‌شود

در این مجموعه هنرمندان افغانستان برای نخستین بار از گوشه کنار جهان گرد هم آمده‌اند تا بار دیگر این تن تکه‌تکه‌شده را یکپارچه به صورت یک کل منسجم بیابند

ایران‌آرت: نخستین کتاب هنرهای تجسمی معاصر افغانستان به کوشش مریم کوهستانی زیر چاپ رفت.

به گزارش ایران‌آرت، نخستین کتاب هنرهای تجسمی معاصر افغانستان با عنوان «نیمروز» در استودیو «پرینت فکتوری» با مدیریت مجید فداییان، عکاسی و صفحه‌آرایی شد. این کتاب با حمایت مالی مرکز هنرهای تجسمی توسط بنیاد لاجوردی منتشر می‌شود.

این کتاب به کوشش مریم کوهستانی در یک سال اخیر از آثار سه نسل از هنرمندان مطرح افغانستانی، گردآوری شده است. این کتاب مجموعه‌ای مفید از آثار و اطلاعات این هنرمندان معاصر را شامل شده است.

مریم کوهستانی در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد: «نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان '' نیمروز'' تصویر استمرار و حضور هنرمندانی ست که علی‌رغم طوفان بلایی که جامعه شریف افغانستان را دربرگرفته، تن به سکون نداده و این مسیر سنگلاخ را با سرانگشت‌های زخمی برای نسل‌های آینده می‌گشایند و هموار می‌کنند. در این مجموعه گرچه همه تلاشم را به کار بستم تا بتوانم چیدمان کاملی از آثار هنرمندان مطرح و فعال در حوزه هنرهای تجسمی افغانستان را زیر یک سقف و در کنار هم گردآورم اما با این وجود جای حضور ارزشمند تعدادی از عزیزان تاثیرگذار در هنر چند دهه اخیر این کشور هم‌چنان خالی ست.  بزرگوارانی که دیگر در قید حیات نیستند همچون استاد برشنا، راهی و میمنگی که در طول حیات خود شاگردان بسیاری را پرورش دادند و خدمات ارزشمندی به جامعه هنر این کشور ارایه کردند و همچنین هنرمندان مطرح و ارزشمندی که متاسفانه علی رقم پیگیری‌های بسیار موفق نشدم با ایشان ارتباط برقرار کنم و آثارشان را در این مجموعه داشته باشم.  از سوی دیگر به دلیل ابعاد گسترده این رویداد که هیچ الگوی پیشینی برایش وجود نداشت تا با نظر به آن راه تاریک پیش رو را روشن کنم و اینکه این رویداد کاملا مستقل و بدون حمایت هیچ نهاد و ارگانی و ورای هرگونه رویکرد سیاسی شکل گرفت، خلا ها و کاستی هایی در نحوه اجرا وجود دارد که متاسفانه گریزی در رفع آن نبود».

کوهستانی در ادامه نوشته: «با این وجود مهم‌ترین هدف ''نیمروز'' که احیای شور حیات در کالبدی از هم گسسته است، علی‌رغم تمامی مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت خوشبختانه به شکل قابل قبولی محقق شده است. در این مجموعه هنرمندان افغانستان برای نخستین بار از گوشه کنار جهان گرد هم آمده‌اند تا بار دیگر این تن تکه‌تکه‌شده را یکپارچه به صورت یک کل منسجم بیابند. از منظر آن خود را در جهان پیرامون نظاره کنند، به زخم‌ها و آراستگی‌هاشان آگاه شده و با درک صحیح تری از آنچه هستند به سوی آنچه میخواهند و می توانند باشند قدم بگذارند. قدم‌هایی محکم که از خود رد پایی در برف می‌گذارند و آدمی را به تعقیب خویش ترغیب می‌کنند. ساختن و پرداختن یک امکان در جهانی سخت فرساینده، سخت ناخوشایند و این بزرگ‌ترین خاصیت هنر است».
مراسم رونمایی کتاب، همزمان با گشایش نمایشگاه نیمروز، ۱۲ آبان ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

 

مریم کوهستانی کتاب هنرهای تجسمی معاصر افغانستان کتاب نیمروز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین