کد خبر: 10450 A

سفر به ویرانه‌ها در عکس‌های منزوی/ روایت عکاس از نمایشگاه جدیدش

سفر به ویرانه‌ها در عکس‌های منزوی/ روایت عکاس از نمایشگاه جدیدش

نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با موضوع سفر به ویرانه‌ها به همراه رونمایی از کتاب "گذشته استمراری" در گالری راه ابریشم برگزار شد.

ایران‌آرت: تهمینه منزوی، عکاس اجتماعی است که پیش از این در پروژه های متعدد خود به موضوعاتی از قبیل کنش‌های اجتماعی، نسل جوان و مسائل مرتبط با زنان پرداخته است.

او که آثارش علاوه بر ایران در موزه های بزرگ جهان از جمله موزه هنر مدرن پاریس و موزه ادبیات گرجستان و نمایشگاه‌های پرشماری در فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، سوییس، آمریکا، کره جنوبی، استرالیا و آلمان به نمایش درآمده در سال 1390 توانست برای مجموعه های باغ انگوری و عروسک کوکی جایزه شید را از آن خود کند.

منزوی در تازه‌ترین پروژه خود به سراغ بناهای سنتی که بر اثر تکامل جامعه دچار تخریب و ویرانگی شده اند رفته است و از آن با عنوان سفر به ویرانه ها نام می برد.

منزوی درباره چگونگی شکل گیری ایده ابتدایی این پروژه به خبرآنلاین گفت: «ایده اولیه این مجموعه زمانی که در افغانستان بودم شکل گرفت. قصری را دیدم که در زمان طالبان بمباران شده بود و چند فریم آنجا عکاسی کردم و بعد از برگشت، در تهران تصمیم گرفتم این مجموعه را شروع کنم.»

او افزود: «البته من در یک خانه بسیار قدیمی بزرگ شده بودم همیشه نقش نگارهای زیبای آن خانه و شخصیت آن در ناخودآگاه ام تاثیرات زیادی داشت و به صورت غریزی به تصاویری که در ذهنم نقش مى بست قوت مى داد.»

این هنرمند در توضیح انسان هایی که در عمق عکس ها حضور دارند و به نوعی زندگی را به یاد مخاطب می‌آورند گفت: «این انسانها  همان آدم های محلی در اطراف آن عمارت ها یا مکان ها هستند. آنها بهتر مى توانند در آن مکان جای بگیرند و در آن محیط حل شوند تا آدم‌هایی که از محیط بیرون گذاشته شوند. بیشتر آنها رهگذرهایی بودند که من ازشان خواهش کردم در عکس ها حضور داشته باشند. حضور این انسان ها تاکید بر عنصری است که در زمان سفر کرده و الان به دست ما رسیده و در بعضی از عکس ها دنبال جای خالی حضور انسانی بودم.»

منزوی درباره شهرها و کشورهایی که این عکس ها را در آنها به ثبت رسانده گفت: «دو عکس در افغانستان شهر کابل است و به همراه یک ویدیو،  باقی عکس ها در ایران و شهر هایی از جمله اصفهان ، کاشان، گلپایگان، شیراز و چند شهر جنوب ایران گرفته شده است.»

او درباره بناهای سنتی که بر اثر پیشرفت جامعه به فراموشی سپرده می شوند و به ویرانه هایی تبدیل می شوند بیان کرد: «به نظر من همین مکان های متروکه با معماری های زیبا در عین متروکه بودنشان پر از زیبایی هستند  و متاسفانه این متروکه های زیبا در دهه های آینده یا تبدیل به زمین صافی مى شوند یا برج.»

منزوی درباره گسترش این نمایشگاه که حدود 50 عکس در آن به تماشا گذاشته شده اند و برپایی آن در کشورها یا شهرهای دیگر گفت: «قبل تر در چند نمایشگاه انفرادی در آلمان و اتریش این آثار عرضه شده اند و در ماه آینده در فرانسه نمایشگاهی از این آثار برپا می شود.»

نمایشگاه عکس‌های تهمینه منزوی روز گذشته افتتاح شد و تا 17 مهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

تهمینه منزوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین