کد خبر: 26603 A

انتقاد شدید همسر جرج کلونی از برنده جایزه صلح نوبل

انتقاد شدید همسر جرج کلونی از برنده جایزه صلح نوبل

ایران آرت: امل علم‌الدین از آنگ سان سو چی خواست از دو خبرنگار افشاگر جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا عذرخواهی و آنها را از زندان آزاد کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس‌پرس، همسرجورج کلونی که حالا دیگر با نام امل کلونی شناخته می‌شود و از نامدارترین وکلا در حوزه حقوق بشر است، در سخنرانی خود در نشست آزادی رسانه‌ها در سازمان ملل متحد فرصت را مناسبت دانست و از زندانی شدن دو خبرنگار رویترز درمیانمار به شدت انتقاد کرد.

کیا سو او 28 ساله و وا اون 32 ساله در حالی با اتهام افشای اسرار طبقه‌بندی‌شده دولت میانمار به زندان افتاده‌اند که سوچی و دیگر مسئولان میانماری سال‌هاست نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را آغاز کرده‌اند و بدون توجه به اعتراض‌های جهانی و بین‌المللی به جنایت‌های خود ادامه می‌دهند. خبرنگاران رویترز که متاهل هستند و فرزند هم دارند، ماه گذشته به زندان افتادند و باید هفت سال پشت میله‌ها روزگار بگذرانند.

خانم کلونی در سخنان خود در نیویورک گفت: «دولت میانمار خبرنگاران رویترز را زندانی کرد تا مانع انتشار گزارش کشتار غیررسمی 10 مرد و پسر روهینگیا شود. خانم سوچی که خودش برنده جایزه صلح نوبل شده، زمانی به جوانان میانماری وعده آزادی و احترام به قانون داده بود. او می‌داند قتل عام مسلمانان اسرار دولتی نیست و افشای آن از یک روزنامه‌نگار جاسوس نمی‌سازد. سوچی گفته بود حتی یک زندانی سیاسی هم زیاد است و حالا دو خبرنگار را به زندان انداخته است.»

حدود 700 هزار مسلمان روهینگیا در یک سال اخیر از میانمار به بنگلادش گریخته و آواره شده‌اند. ارتش میانمار با ساکنان عمدتا بودایی از تابستان 2017 متهم به قتل عام و تجاوز وحشیانه به هزاران روهینگیایی است و خانه و کاشانه آنها را هم به آتش کشیده است. با وجود حضور چند نسل از مسلمانان در این کشور آسیایی، قوم روهینگیا در میانمار خارجی محسوب می‌شوند و روند هویت‌زدایی از آنها از سال 1982 آغاز شده است.

امل کلونی جرج کلونی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین