کد خبر: 19717 A

کشف مومیایی در شهرری / خبرها حاکی از پیدا شدن جنازه رضا شاه

کشف مومیایی در شهرری / خبرها حاکی از پیدا شدن جنازه رضا شاه

ایران آرت: جنازه‌ای مومیایی در حرم شاه عبدالعظیم پیدا شده که طبق شنیده‌ها ممکن است متعلق به رضا شاه باشد.

به گزارش ایران آرت، حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تایید خبر کشف جنازه‌ای مومیایی در حرم شاه عبدالعظیم گفت: پس از کشف این جنازه، آن را دوباره دفن کردند و مسؤولان آستان ضمن اطلاع‌رسانی به میراث فرهنگی منتظرند تا کارشناسان این حوزه به بررسی موضوع پرداخته و درباره آن اظهارنظر کنند.

خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفته که این جنازه مومیایی شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است و احتمال داده که این جسد متعلق به رضا شاه باشد.

این در حالی است که مصیب رحیم‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهر ری در این مورد کشف این جنازه اظهار بی‌اطلاعی کرد. روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم نیز خبر کشف جسدی مومیایی در این آستانه در شهرری که آن را به رضا شاه پهلوی نسبت می‌دهند را یک شایعه می‌داند.

با این حال همچنان احتمال می‌رود که این جنازه متعلق به رضا شاه باشد چرا که پیش از این مقبره او در این منطقه قرار داشت.

رضا پهلوی، سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. گفته می‌شد که جنازه مومیایی‌شده او چهار سال بعد، به ایران آورده شده. جنازه رضاشاه را در مقبره بزرگی در شهرری دفن کردند. تا این‌که صادق خلخالی در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ با جرثقیل به سراغ این مقبره در حر حضرت عبدالعظیم رفت و آن را تخریب کرد.

بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران (دی ماه ۱۳۵۷) با خود برده است.

محمدرضا شاه رضا شاه رضا شاه پهلوی پهلوی اول پهلوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین