کد خبر: 21940 A

تب فوتبالی در بازار کتاب

تب فوتبالی در بازار کتاب

منتقد گاردین نوشت: کتاب "داستان جام جهانی" نوشته برایان گلنویل مطمئن‌ترین راه برای دانستن تاریخچه این رقابت‌هاست.

ایران آرت: نویسنده کتاب «شماره ۱۰ کامل» و تحلیلگر ارشد بخش ورزش گاردین در آستانه آغاز جام جهانی روسیه پنج کتاب برگزیده خود را با موضوع فوتبال معرفی کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، ریچارد ویلیامز در یادداشتی در گاردین با اشاره به اینکه هیچ ورزشی به اندازه فوتبال زشتی و زیبایی را با هم ترکیب نکرده، نوشت: «فوتبال دوره‌گردهای خرده‌پا را به میلیونر تبدیل کرد و به بچه‌های شهرها و روستاهای دورافتاده این توان را داد تا توانایی‌های درونی خود را روی یک صحنه جهانی به نمایش بگذارند. آخرین نمایش بزرگ این ورزش بازی پایانی فصل گذشته در اروپا بود؛ جایی که یکی با رفتار زیرکانه بهترین بازیکن لیورپول را زمینگیر کرد و در آن سوی میدان، بازیکنی دیگر با حرکتی شگفت‌انگیز توپ را به گوشه دروازه فرستاد تا جام قهرمانی به خانه مادرید برود. این چهره‌های متنوع فوتبال تا یکی دو روز دیگر دوباره به ما روی می‌آورند و بازیکنان 32 تیم حاضر در بیست و یکمین دوره جام جهانی برای به دست آوردن جام قهرمانی با هم مبارزه می‌کنند.»

ویلیامز در ادامه یادداشت خود سراغ پنج کتاب برتر درباره فوتبال رفته و این آثار را چنین معرفی کرده است: «کتاب «داستان جام جهانی» نوشته برایان گلنویل مطمئن‌ترین راه برای دانستن تاریخچه این رقابت‌هاست و درباره هر مسابقه در ادوار جام جهانی اطلاعات دقیق ارائه می‌دهد. «کریستیانو و لئو» کتاب تازه‌منتشرشده جیمی برنز ظهور و اوج‌گیری ستاره‌های رئال و بارسا و پرتغال و آرژانتین را در یک دهه اخیر روایت و آنها را با دیه‌گو مارادونا مقایسه می‌کند؛ اعجوبه‌ای که در 1986 یک‌تنه آرژانتین را به قهرمانی جام جهانی مکزیک رساند.»

«می‌اندیشم، آنگاه بازی می‌کنم» خودزندگینامه آندریا پیرلو است؛ بازیکنی که امضای خود را پای جام جهانی انداخته و تاثیر خود را بر آن گذاشته است. او یک بازیساز مدرن با توانایی‌های خدادادی، فرستنده پاس‌های مرگبار و زننده ضربه‌های آزاد دقیق بود که آخرین ضربه پنالتی منجر به قهرمانی ایتالیا را در جام جهانی 12 سال پیش در ورزشگاه المپیک برلین به تور دروازه فرانسه دوخت. پیرلو که امسال بازنشسته شد، لحظه‌های منتهی به بوسه توپ به تور را در کتاب خود با دقتی وصف‌ناپذیر توصیف کرده است.

تحلیلگر ورزشی گاردین چهارمین کتاب برگزیده فوتبالی خود را چنین معرفی می‌کند: «اگر خودزندگینامه پیرلو روایتی جسورانه از زندگی ورزشی یک پسر طلایی است، آنچه ایمن دانفی در «فقط یک بازی؟» آورده، روایت یک بازی زندگی و مرگ است از آنچه در دیدار ایرلند و اسپانیا برای راهیابی به جام جهانی 1966 انگلیس بر بازیکنان ایرلند گذشت. این کتاب نخستین بار در 1976 منتشر شد و بازیکن وقت میلوال و یورک‌سیتی در بخشی از آن به فشار مرگبار روی هر بازیکن در زمانه شکست و ناکامی اشاره و آن را با تلاش برای نشان دادن فوتبال به عنوان یک بازی گروهی مقایسه کرده است.»

جام جهانی بزرگ‌ترین منبع مالی فوتبال است؛ سازمان‌دهندگان جام جهانی برزیل 2014 از درآمد چهار میلیارد و 800 میلیون دلاری و سود دو میلیارد و 600 میلیون دلاری در آن زمان خبر دادند. آن دوره جام جهانی و نتایجی که بعدها به بار آورد، در کتاب «سقوط خانه فیفا» نوشته دیوید کان آمده است؛ ورزشی‌نویس ارشد گاردین که جزو 10 چهره برجسته رسانه‌های ورزشی بریتانیا به شمار می‌رود. او در کتاب خود به فساد موجود در دستگاه فیفا، سپ بلاتر و دیگر مقام‌های رسمی فدراسیون جهانی فوتبال پرداخته و مطالبی شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده در اختیار خوانندگان قرار داده است.

ریچارد ویلیامز داستان جام جهانی جیمی برنز برایان گلنویل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین