کد خبر: 14079 A

تاج‌های ایرانی با تلفیق شعر و معماری

تاج‌های ایرانی با تلفیق شعر و معماری

خواهران شادرس در یک سال گذشته به تولید تاج‌های عروس پرداخته‌اند که با استقبال زیادی مواجه شده است.

ایران‌آرت: جشنواره  SPARKLING COUTURE INFINITY برند سواروسکی در کشور امارات چندی پیش برگزار شد و خواهران شادرس که به تولید تاج‌های عروس می‌پردازند از جمله شرکت کنندگان در این رویداد بودند. صحبت‌های مهسا شادرس درباره فعالیت‌های آنهار ا بخوانید.

مهسا شادرس هستم فوق لیسانس معماری و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکترای معماری هستم .برند شادرس را از 10 سال پیش به همراه دو خواهر دیگرم شیوا شادرس (لیسانس مدیریت بازرگانی و استاد نقاشی بر روی چینی) و ملیسا شادرس ( فوق لیسانس گرافیک و دانشجوی دکترای گرفیک ) و بعد از گذراندن دوره طلا و جواهر سازی تاسیس نمودیم و تا امروز در خدمت علاقمندان هنر و فرهنگ ایرانی هستیم. 

در ابتدای راه از مس و برنج برای ساخت زیور آلات استفاده می کردیم اما بعد از برگزاری چندین شو و استقبال دوستان و مردم، به سراغ نقره و سپس طلا رفتیم.

یکی از مهمترین هدف های برند شادرس از بدو تولد نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی به همگان بود .اعتقاد ما بر این است که همه ما ایرانی ها موظف هستیم فرهنگ غنی این خاک و بوم را به همه جهان معرفی و نشان دهیم.به همین علت ما هم به عنوان طراح می بایست از طریق طرح هایمان در لباس،کفش ،زیور آلات و جواهر و .....این وظیفه خطیر را انجام دهیم و این فرهنگ را به همه جای دنیا ارسال کنیم.

لذا از همان بدو تولد برند شادرس از معماری،فرم ها،شعر های شعرای ایرانی الهام می گرفتیم و تمامی سعی ما بر این بود که هنر اصیل ایرانی را با شیوه های مدرن و امروزی در سراسر جهان به عرصه در آوریم.

 


حدود یکسال پیش تصمیم به طراحی کلکسیون تاج عروس گرفتیم، تاجی منحصربه فرد برگرفته از المان ها و هنر ایرانی با تلفیقی از اشعارشعرای ماندگار، این طراحی در کنار این مفاهیم و جزییات احتیاج به درخشش و شکوه بیشتر داشت که استفاده از کریستال های پر طرفدار سواروسکی می توانست زیبایی آن را دو چندان کند و اینطور شد که به سراغ این برند رفتیم تا طراحی خودمان را تکمیل کنیم. 

امسال بعد از یکسال برای حضور در نمایشگاه طراحان سواروسکی دعوت شدیم و مجموعه ای که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد از عناصر معماری ایرانی الهام گرفته که بدنه اصلی کار را مقرنس یا آهوپای تشکیل می دهد که در زیبا سازی بناهای ایرانی نقش مهمی دارد ودر این طرح با هنر اصیل گره چینی تلفیق شده است تناسب طلایی که از نکات اصلی طراحی می باشد در کل و جزییات این طراحی رعایت شده است.

گل نیلوفرآبی یا لوتوس در ایران باستان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در اغلب تمدن های شرقی به عنوان نماد همگانی مطرح گردیده است این گل که در نقطه اوج طراحی این تاج به کار رفته است نماد نجابت،رشد معنوی،کمال و چرخه تولد و رشد انسان است که با مفهوم ازدواج همخوانی دارد.

برای تکمیل طراحی، شعر عاشقانه ای از حافظ را برگزیدیم : آن چنان مهر توام در دل و جان جای گرفت.... که اگر سر برود از دل و از جان نرود

این بیت با هنر تایپوگرافی و با استفاده از فونت معلی که مبتکر آن نیز ایرانی است در لا به لای نقوش مقرنس چشم را نوازش می دهد. در آخر با اضافه کردن 120 عدد کریستال درشت رنگی و 300 عددکریستال ریزسفید سواروسکی به طرح زیبایی آن تکمیل کردیم.

 


در کنار این موارد گرایش عروس های ایران زمین به استفاده از لباس های عروس با طراحی و المان های ایرانی ،ما را مصمم‌تر کرد که تاج را که از فرهنگ غرب به ایران آمده بود با هنر اصیل و معماری ایرانی تلفیق کنیم و به کمک فرم ها و اشعار شعرای ایرانی آن را تبدیل به یک تاج عروس ایرانی کنیم . 

در ابتدا شروع به انتخاب اشعار عاشقانه از حافظ، سعدی و مولانا نمودیم که در عین عاشقانه بودن، دارای لغاتی با بار منفی نباشد و سپس به طراحی تاج ها با استفاده از فرم ها و معماری ایرانی پرداختیم که می بایست علاوه بر زیبایی آن درخشندگی و وقار لازم را برای عروس داشته باشد. اجرای این موارد در حدود یکسال به طوا انجامید و ما توانستیم تاج ایرانی را از شهریور ماه امسال به بازار ارائه دهیم.


یکی دیگر از اهداف ما از طراحی و ساخت این تاج ها اهمیت دادن به فرهنگ ایرانیان است، همانطور که می دانید از دیر باز طلا و جواهر هم به عنوان زیور و زینت و هم به عنوان سرمایه استفاده می گردد ، به همین علت از ابتدا به این مسله فکر کردیم که به جای هزینه کردن برای اجاره تاج های عروس که غالبا از کشور چین وارد ایران میشود ،این هزینه به عنوان یک سرمایه دائمی برایشان ماندگار بماند و حتی به عنوان یک هدیه گرانبها از مادری به دختر و یا از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شود. 

لذا به این دلیل می بایست از متریال بسیار خوب برای ساخت این تاج ها استفاره گردد تا قابلیت ماندگاری سالهای طولانی را داشته باشد. برای همین امر این تاج ها از نقره یا طلای خالص 18 عیار ساخته شده اند و علاوه بر آن بر روی آن نگین های اتمی و مرواریدهای اصل سوار می‌شود.

نویسنده : مهیار ویلیانی

شادرس

شادرس

 

شادرسشادرس

سواروسکی شادرس تاج عروس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین