کد خبر: 32328 A

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه ای هستیم لطفا سنگ نیندازید!

آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه ای هستیم لطفا سنگ نیندازید!

حسین هاشم پور

ایران آرت : حسین هاشم پور : یک: پولاد کیمیایی که به حق از جا به جایی ناعادلانه زمان نمایش فیلمش،معکوس، در سینمای اصحاب رسانه عصبانی بود در گفتاری حیرت انگیز خطاب به فیلمی که زمان اکران فیلمش را بر هم زد گفت:" ما می‌دانیم پول‌های ساخت این فیلم‌ها از کجا می‌آید."

و البته به همین اتهام بسنده کرد و هیچ نگفت پول ساخت این فیلم ها از کجا می آید و او چگونه از این موضوع اطلاع دارد؟

جالب اینکه پولاد کیمیایی چند دقیقه قبل تر یا بعدتر در مواجه با این شائبه که"معکوس" را با پول مشکوک ساخته است، پاسخ داده:" ما این فیلم را با پول تمیزساختیم و پول سالمی برای فیلم آورده شده است و آقای محمد خوشنام، سرمایه گذار فیلم، تاجر و با چین در ارتباط اند."

او روز بعدتر در مصاحبه ای گفته است:" من با تمام سختی ها می روم یک فردی را می آورم که در این سینما سرمایه گذاری می‌کند، ولی طوری عنوان می شود که حتی سرمایه‌گذار فراری شود…"

میانه همین هیاهو سازندگان فیلم" غلامرضا تختی" که  بابت اختلال در نمایش فیلم معکوس از کیمیایی جوان عذرخواهی کرده بودند، بیانیه دادند:" دهان هایی را همچنان گشوده به تکرار تهمت های نخ نما و نامربوط می یابیم.صراحتا اعلام می کنیم بودجه پروژة تختی هشت و نیم میلیارد تومان بوده که شصت درصد آن را سعید ملکان و چهل درصد را بنیاد سینمایی فارابی تأمین کرده اند. صراحتا از هر شخص یا هر رسانه ای که سندی مبنی بر مشارکت نهادها یا افرادی دیگر در تولید این فیلم دارند، می خواهیم اسناد ادعای شان را بدون پرده پوشی منتشر کنند. در غیر این صورت پیگیری قضایی تهمت ها و ادعاهای بدون مبنا و مدرک را بر خود محفوظ می دانیم. "

دو: احتمالا حالا جناب پولاد کیمیایی متوجه شده اند چه کسانی در حال فراری دادن سرمایه گذاران تازه از سینما هستند:" دقیقا خود ما"

گویا جناب پولاد از بی اخلاقی های جامعه کامش بسیار تلخ است و حتی قصد مهاجرت داشتند، خوشحالم که یک نفر، یک هنرمند، به سونامی مهاجرت از ایران علاوه نشد اما آنچه سونامی بداخلاقی در داخل کشور را شکل داده که همه ما از آن به ستوه آمده ایم، دقیقا شخص شخیص خود ما هستیم.

ما که بدون سند، بدون مدرک دیگران را متهم می کنیم و فکر می کنیم کار بد فقط بالا رفتن از دیوار مردم است، برای آبروی آدم ها، حریم خصوصی همکار مان، همشهری مان، هم نوع مان، پشیزی ارزش قائل نیستیم و از سر عصبانیت می گوییم:" ما می‌دانیم پول‌های ساخت این فیلم‌ها از کجا می‌آید"

غافل از اینکه همین قضاوت هایی از سر کینه ورزی یا خشم و حسادت پشت در خانه ما هم نشسته و آسیاب به نوبت است.

آنها که به خاک سیاه نشاندن هنر و هنرمند را در سر می پرورانند خوب جایی انگشت گذاشته اند:" ایجاد شائبه ورود پول مشکوک به هنر" که حالا خود هنرمندان این گلوله برفی را می غلتانند و بزرگ و بزرگ ترش می کنند. لطفا برخی رسانه های اینترنتی و مکتوب را رصد کنید هر روز جشنواره فیلم فجر تیتر یک شان دامن زدن به این شائبه بود، بدون اینکه که یک برگ سند رو کنند. تئوری پردازان این شایعه از سقوط اخلاقی جامعه مان سود می برند و به لطف اظهارات گنگ و مبهم از جنس"ما می دانیم پول های ساخت این فیلم ها از کجا می آید" تیتر سازی می کنند، آن سان که امروز چیزی حدود ده فیلم جشنواره با این اتهام روبرو شده اند.

هدف روشن است فراری دادن سرمایه از هنر، در روزهایی که هنر ایران از هر روز دیگری جیبش خالی تر است… به قول آقای محسن تنابنده که با تعبیر "چاله کردن برای سینما" به این مسئله ورود کرد:" وقتی در خارج از سینما اختلاس‌های مختلف می‌شود و ارقام میلیاردی و پول‌های کثیفی بسیار بیشتر از آنچه در سینما وجود دارد جابجا می‌شود این مسئله درست نیست که ما همه فوکوس خود را روی سینما بگذاریم و بدتر آنکه خودمان در درون سینما برای یکدیگر جفت‌پا بیندازیم… البته من نیز درک می‌کنم که پول‌های ناسالمی بعضاً وارد سینما شده است اما حجم این پول‌ها به اندازه‌ای نیست که به آن پرداخته می‌شود."

سه: پولاد خان کیمیایی در مصاحبه با خبرآنلاین گفته اند:"گلی به جمال خارجی." بله همین طور است چون خارجی به جهت قوانین سخت گیرانه ای که درباره تهمت زدن در کشورش دارد، از زبان و قلمش مراقبت می کند مبادا بدون سند کسی را متهم نکند، چون می داند چه عواقب خطرناکی ممکن است دامانش را بگیرد. رسانه خارجی می داند اگر بنویسد" سریال…. یا پولشویی، حراج… یا پولشویی" تیراژ بالایی بیننده اخذ می کند اما خیلی زود باید آن را در محکمه به اثبات برساند.

چهار: پولاد کیمیایی گلایه دیگری هم دارد :" فقط منم که دارم از رانت بابام استفاده می کنم؟ تمام این مشکل این است که من به عنوان فرزند یک سینماگر ، نجار نشدم آمدم سینما گر شدم؟ چرا چون پسر مسعود کیمیایی بودم و آمدم به سینما؟ بعد الان فقط منم؟ یعنی الان ساعد سهیلی نیست؟ سینا سهیلی نیست؟ ماهور الوند نیست؟ لیلا حاتمی نیست که دارند وارد سینما می شوند و شدند؟ فقط منم؟

بله حق با ایشان است و فهرست آنها که به واسطه نسبت فامیلی به سینما آمده اند بسیار بلند بالاست، از نظر نگارنده چنین ورودی اشکالی هم ندارد، ادامه دادن شغل بزرگان خانواده در همه جای دنیا امری غیرطبیعی نیست. اگر خوب باشی می مانی اما اگر خوب نباشی کنار گذاشته می شوید.

اشکال آنجاست که برای خودت به واسطه آن نسبت فامیلی حق قائل باشی و بگویی:" ببینید چه رفتاری با قدیمی‌های این سینما می‌کنند. بعد یک سری آدم را دارند در برابر آن قدیمی‌ها بولد می‌کنند که یعنی واقعا هیچ نقدی به فیلم‌های‌شان نیست؟ آنها همه فیلم‌های خیلی خوبی می سازند و ما فیلم بد می سازیم؟"

حق بدیهی منتقد، روزنامه نگار و یا هر بیینده اثر هنری این است که بگوید این خوب است، آن بد است، این حق عمومی را که نمی شود از مردم گرفت. تعارف که نداریم چند سالی ست حال آثار هنری قدیمی ها، من می گویم آفرینش های هنری بزرگان مان در سینما خوب نیست، همان طور که طیف گسترده ای از جامعه همین را می گویند؛ پرواضح است در این دهه اصغر فرهادی، محمدحسین مهدویان جوان و سعید روستایی جوان تر و حتی چند نام دیگر، از بزرگان سینمای مان فیلم های ارزشمندتری ساخته اند. چه بسا ارزیابی خود بزرگان هم همین باشد. چون شما پسر و دختر فلان بزرگی که نباید تاییدیه افکارعمومی را در جیب بغل تان داشته باشید.

پنج: انتشار این یادداشت را به پس از جشنواره فیلم فجر موکول کردم تا مبادا برای بازیگر و فیلمساز محترم شائبه تازه ای ایجاد نشود؛ ایشان در مصاحبه مزیور وعده داده اند :" مطمئن باشید روزی اسم پولاد کیمیایی در صدر اخبار جهانی سینما خواهد آمد."

این آرزوی هر ایرانی برای ایشان و همه سینماگران و هنرمندان ایرانی ست.

 

-این یادداشت هم زمان در ایسنا منتشر شده است. 

 

حسین هاشم پور پولاد کیمیایی حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین