کد خبر: 31700 A

تشویق گلشیفته فراهانی و گلایه‌های فاطمه معتمدآریا/بزرگداشت پنج هنرمند سینما برگزار شد

تشویق گلشیفته فراهانی و گلایه‌های فاطمه معتمدآریا/بزرگداشت پنج هنرمند سینما برگزار شد

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با تجلیل از پنچ چهره مطرح سینمای کشور در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

ایران آرت: شامگاه سه‌شنبه (۹ بهمن) مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم در پردیس تئاتر تهران با حضور برخی از هنرمندان و سازندگان فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره و نیز جمعی از مردم آغاز شد. اجرای این مراسم را منصور ضابطیان برعهده داشت.

در ابتدای این برنامه جوایز بخش تبلیغات اهدا شد که سیمرغ بلورین بخش عکس با حضور داوران این بخش به حبیب مجیدی برای فیلم "بمب یک عاشقانه" تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین پوستر هم به طاها ذاکر برای فیلم "کوپال" اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین آنونس در جشنواره سی و هفتم فجر هم به روح اله موحدی برای ساخت آنونس فیلم "گرگ بازی" تعلق گرفت که او سیمرغ را به همسرش تقدیم کرد.

در ادامه مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر به پخش کلیپی با آهنگی از همایون شجریان و یادی از هنرمندان درگذشته سینما در یک‌سال اخیر اختصاص داشت.

بزرگداشت عزت‌الله انتظامی با حضور مجید انتظامی 

به گزارش ایسنا، ادامه مراسم به نکوداشت زنده‌یاد عزت الله انتظامی اختصاص داشت که کلیپی از صحبت‌ها، عکس‌ها و تصاویری از نقش‌آفرینی‌های این هنرمند پخش شد.

سپس با حضور وزیر ارشاد،رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر از مجید انتظامی هنرمند و پسر عزت‌الله انتظامی دعوت شد تا به روی صحنه بیاید.

مجید انتظامی در سخنان کوتاهی ضمن تبریک آغاز سال جدید سینمایی کشور گفت: امیدوارم امسال، سال پرباری برای سینمای ایران باشد و از خانه سینما برای زحماتی که در این مدت برای ما کشیدهاند، تشکر می‌کنم.

وزیر ارشاد ترجیح داد در مقابل هنرمندان سخن نگوید

در ادامه منصور ضابطیان گفت: دوست داشتیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چند کلامی صحبت کنند اما ایشان گفتند در جایی که هنرمندان حضور دارند باید بیشتر شنونده باشیم تا گوینده.

بزرگداشت عزیز الله حمیدنژاد / تشویق گلشیفته فراهانی

در ادامه‌ی مراسم افتتاحیه‌، بزرگداشت‌ عزیز الله حمیدنژاد کارگردان سینما با حضور علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و علیرضا شجاع نوری (بازیگر و تهیه‌کننده سینما) برگزار شد.

در ابتدای این بخش از تقدیر، فیلمی که به مناسب بزرگداشت عزیز الله حمیدنژاد ساخته شده بود،پخش شد و نمایش تصویری از گلشیفته فراهانی بازیگر فیلم "اشک سرما"، تشویق حاضران در سالن را در پی داشت.‌

بزرگداشت ابراهیم حقیقی / جای عزت الله انتظامی خالی

بزرگداشت ابراهیم حقیقی در ادامه با پخش فیلم بزرگداشت این هنرمند همراه شد و سپس مجری مراسم از رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی دعوت کرد تا برای این بزرگداشت روی صحنه بیایند.

در ادامه حقیقی گفت: زندگی آدمها همیشه پر از خوشی و حسرت است و خوشی من بودن کنار هنرمندانی همچون خسرو خسروشاهی، عباس گنجوی و فاطمه معتمدآریا است که خوشحالم بسیار کارهای مشترک با او دارم و نیز این سه بزرگوار و آقای شجاع نوری که اینجا حضور دارند و همچنین یاد می کنم از آقای بهشتی که طراحی سیمرغ، زمان ایشان بود.‌

حقیقی افزود: اما حسرتم این است که در بین این تقدیرها جای عزت الله انتظامی خالی است که تفکر و بودنش برای خانه هنرمندان ایران که امسال ۲۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، راهگشا بود.

بزرگداشت فاطمه معتمدآریا / برایم سخت بود اینجا حاضر شوم

بحش بعدی به بزرگداشت فاطمه (سیمین) معتمدآریا اختصاص داشت که برای او کلیپی با صحبت‌هایی از احمد حامد همسرش، همایون اسعدیان، سیف‌الله صمدیان، شبنم مقدمی، کمال تبریزی، حمیدرضا آذرنگ، رضا کیانیان و پانته آ پناهی‌ها آماده شده بود. 

تجلیل این بخش با حضور علیرضا رییسیان، رضا کیانیان و همایون اسعدیان همراه بود. کیانیان در ابتدا گفت: "خوشحالم برای بزرگداشت سیمین اینجا هستم و به نظرم خیلی دیر برای او بزرگداشت گرفته شده که فکر می‌کنم به دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش اینقدر دیر این اتفاق افتاده است." او یادآور شد: من وقتی کارم را شروع کردم، او ستاره‌ای در سینما بود.

معتمدآریا هم پس از صحبتهای همکارانش با این کنایه که "همه را به آقایی قبول دارند" گفت: من خوشحالم به عنوان یک زن می‌توانم گوشه‌ای از احساسات زنانه و مادرانه را با سینما به مردم سرزمینم نشان دهم. برای من سخت بود که بپذیرم در اینجا حضور پیدا کنم. نمی‌خواهم بگویم دلخورم ولی می‌خواهم بگویم جای آقای بیضایی که سهم زیادی در تاریخ فرهنگ این مملکت داشت خالی است.‌ دلم می‌سوزد وقتی آقای شفیعی کدکنی را به کلاس‌اش راه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: باید بگویم ‌باعث افتخارم است که همه تیغ‌های تیز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همه انتقادها از همه سو به سوی سینمای ایران است چون دست یافتنی نیست و هر کسی از هر طرف پیکان تیز انتقاداتش را سمت سینما پرتاب می‌کند ولی ما خانواده‌ای دوست داشتنی، محترم، والا و معتقد به ارزشهای انسانی هستیم. صنعت و هنر سینمای ما بزرگترین سفیر فرهنگی ما است و این دلیل حملات گسترده به سینمای ایران است. 

معتمدآریا گفت: من دلخور نیستم که همیشه هر جا رفتم اولین کاری که با من در این ۴۰ سال کردند این بوده که برایم توقف ایجاد کردند و این‌ها همه باعث رشد و جهش من شد. خوشحالم که وسیله من سینما است و به وسیله همکارانم حمایت شده‌ام‌ نه کسانی که بر مسندی بوده‌اند. من از خانه سینما و همکارانم که در این مجموعه هستند تشکر می‌کنم.

اجرای نمایش محمد رحمانیان

سپس نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان و بازی علی عمرانی، علی تاجمیر، سانیا سالاری، مانیا علیجانی به همراه ۴۰ نفر از دانشجویان تئاتر اجرا شد که درباره دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر و بعد هم شروع جنگ تحمیلی و فیلم‌هایی که در ادوار مختلف جشنواره‌ حضور داشتند و خاطراتی که از هر کدام از فیلمها و بازیگران برای مردم داشتند بود.

بزرگداشت عباس گنجوی با حضور فرمان‌آرا و مسعود کیمیایی

بخش بعدی مراسم به بزرگداشت عباس گنجوی از تدوین‌گران قدیمی و سرشناس سینمای ایران اختصاص داشت که در کلیپی که از این هنرمند پخش شد به سالهای فعالیت و نحوه ورود او به عرصه سینما و تدوینگری اشاره شد.

بهمن فرمان‌آرا و مسعود کیمیایی برای تقدیر از عباس گنجوی روی سن حاضر شدند و حاضران به احترام این هنرمندان ایستاده آنها را مورد تشویق قرار دادند.

فرمان‌آرا ابراز خرسندی کرد که تا زمانی که "عباس گنجوی" سر پا هست، از او تجلیل شد.

بزرگداشت خسرو خسروشاهی / مهران مدیری برای تقلید صدا اجازه گرفت

آخرین بخش بزرگداشت افتتاحیه‌ی فیلم فجر به بزرگداشت دوبلور سرشناس سینما؛ خسرو خسروشاهی اختصاص داشت که او در بخشی از کلیپی که پخش شد به شباهت لحن و صدای مهران مدیری در مجموعه "قهوه تلخ" اشاره کرد و گفت: این اتفاق از سوی عده‌ای با انتقاد روبرو شد و گفتند او کار درستی نکرده که لحن مرا تقلید کرده، در حالی که مهران مدیری برای این کار تماس گرفت و از من اجازه خواست.

مراسم بزرگداشت خسرو خسروشاهی با حضور ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و منوچهر اسماعیلی از هنرمندان عرصه دوبله برگزار شد.

مراسم افتتاحیه‌ی فیلم فجر با پخش کلیپی به مناسبت ایام فاطیمه به پایان رسید.

بهرام بیضایی جشنواره فیلم فجر عزت الله انتظامی مسعود کیمیایی ابراهیم حقیقی گلشیفته فراهانی فاطمه معتمدآریا مجید انتظامی خسرو خسروشاهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین