کد خبر: 14457 A

ببینید:نوازش‌جنسی،دخول یا فشار!

ببینید:نوازش‌جنسی،دخول یا فشار!

ایران‌آرتدر طول ماه‌های گذشته اخبار زیادی مربوط به آزار جنسی در هالیوود منتشر شد و کار تا آنجا بالا گرفت که دامنه این موضوع به سیاست و ورزش هم کشیده شد. همزمان با انتشار اخبار مربوط به این موضوع اصطلاحاتی نظیر «خشونت جنسی»، «تعرض جنسی»، «آزار جنسی» و... هم زیاد شنیده شد. اما این اصطلاحات ممکن است با توجه به تفاوت‌های فرهنگی برای مخاطب ایرانی چندان معنای مشخصی نداشته باشد. به همین بهانه در گزارش زیر به بررسی اصطلاحات رایجی پرداختیم که انواع خشونت‌های جنسی و تعاریف آن را در آمریکا روشن‌تر می‌کند. به همین بهانه شهاب غدیری در اعتمادآنلاین، مفصلا و به تفکیک در این باره نوشته است که می خوانید:

عبارت «خشونت جنسی» (sexual violence) اصطلاحی جامع و غیر حقوقی است که به جرایمی نظیر حمله جنسی (sexual assault)، تجاوز (rape) و سوءاستفاده جنسی (sexual abuse) اطلاق می‌شود. ما با استناد به اطلاعات مؤسسه RAINN (شبکه ملی تجاوز، سوء استفاده و زنا)، بزرگترین سازمان ضد خشونت جنسی در ایالات متحده، تعریف و توضیح بسیاری از این جرایم را در این گزارش بررسی کرده ایم..

با این حال باید توجه کرد که تعاریف حقوقی این جرایم در نظام حقوقی ایالات متحده در ایالت‌های مختلف متفاوت است. غالباً جرایم و اشکال دیگر خشونت وجود دارند که در کنار جرایم دیگری نظیر حمله جنسی رخ می‌دهند، توضیح این موارد نیز در ادامه متن آمده است.

حمله جنسی

اصطلاح حمله جنسی به تماس یا رفتاری جنسی اطلاق می‌شود که بدون رضایت آشکار قربانی انجام می‌شود. از جمله مصادیق حمله جنسی عبارتند از:

-    اقدام به تجاوز
-    تماس یا نوازش جنسی ناخواسته
-    اجبار قربانی به انجام اعمال جنسی
-    دخول به بدن قربانی، که به نام «تجاوز» شناخته می‌شود

تعریف حقوقی «رضایت»

هیچ تعریف واحد حقوقی از «رضایت» وجود ندارد. هر ایالت تعریف خاص خود را چه در قانون چه در دعاوی حقوقی معین می‌کند. به طور کل، ایالت‌ها به سه روش «رضایت» را در رابطه با اعمال جنسی تحلیل می‌کنند:

-    رضایت مثبت: آیا فرد با تصریح کلامی یا با عملش توافق خود را برای اعمال جنسی نشان داده است؟
-    رضایت آزادانه: آیا فرد آزادانه رضایت خود را نشان داده است، بدون آنکه فریب بخورد، یا با اجبار، خشونت و تهدید به خشونت جنسی رضایت دهد؟
-    ظرفیت رضایت: آیا فرد، ظرفیت یا توانایی قانونی داشته است که رضایت دهد؟

تجاوز چیست؟

تجاوز شکلی از حمله جنسی است، اما تمام حملات جنسی، تجاوز نیستند. اصطلاح تجاوز غالباً در معنای حقوقی مستعمل است و به طور خاص شامل هرگونه مقاربت بدون رضایت می‌شود. 

زور چیست؟

زور همواره «فشار فیزیکی» محسوب نمی‌شود. مجرمان ممکن است از اجبار احساسی، زور روانی یا کنترل روانی با هدف مجبور کردن قربانی به رابطه‌ای جنسی و بدون رضایت، استفاده کنند.

سوء‌استفاده جنسی از کودک

این نوع رفتار نوعی سوء‌استفاده از کودک است که شامل رفتار جنسی با خردسال می‌شود. کودک نمی‌تواند در هیچ زمانی به هر گونه فعالیت جنسی رضایت نشان دهد. زمانی که مجرم درگیر چنین رابطه‌ای با کودک می‌شود می‌تواند آثار ماندگاری بر کودک داشته باشد. ضرورتی ندارد که سوء‌استفاده جنسی از کودک شامل تماس فیزیکی بین مجرم و کودک باشد. برخی از مصادیق سوء‌استفاده جنسی از کودک شامل این موارد می‌شود: 

-    عریان‌گرایی مقابل خردسال
-    نوازش جنسی
-    رابطه جنسی
-    خودارضایی در مقابل خردسال یا مجبور کردن خردسال به خودارضایی
-    تماس‌های تلفنی، پیام‌های متنی یا ارتباط دیجیتالی مستهجن
-    تولید، تملک یا به اشتراک گذاری تصاویر یا فیلم‌هایی از کودکان
-    هرگونه رابطه جنسی با خردسال
-    قاچاق جنسی
-    هرگونه عمل جنسی که به کودک آسیب روانی، روحی یا جسمی وارد کند.

حمله جنسی به مردان و پسران

حمله جنسی برای هر انسانی، فارغ از سن، تمایلات جنسی یا هویت جنسی ممکن است رخ دهد. مردان و پسرانی که مورد حمله یا سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته‌اند ممکن است بسیاری از احساسات و واکنش‌های دیگر قربانیان حمله جنسی را تجربه کنند. با این حال ممکن است به دلیل تمایلات اجتماعی و کلیشه‌های اجتماعی درباره مردان و مذکر بودن چالش‌های مضاعفی را نیز تجربه کنند.

خشونت جنسی علیه همسر

مجرم می‌تواند هرگونه رابطه‌ای با قربانی داشته باشد، و این رابطه شامل نقش شریک نزدیک نیز می‌شود. اصطلاحات بسیاری را می‌توان درباره حمله جنسی مرتکب شده مجرمی به کار برد که با قربانی رابطه‌ای نزدیک دارد، به عنوان مثال: خشونت خانگی، تجاوز جنسی زناشویی، تجاوز به همسر.

زنای با محارم

اصطلاح «زنای با محارم» به رابطه‌ای جنسی میان اعضای خانواده اشاره دارد. قوانین مربوط به این رفتار در ایالت‌های مختلف تفاوت می‌کند و به تعریف مصادیق زنا، سوء استفاده جنسی از کودکان، حمله جنسی، و تجاوز بستگی دارد. بدون توجه به قوانین ایالتی، تماس جنسی ناخواسته از طرف یکی از اعضای خانواده می‌تواند آثار ماندگاری در قربانی داشته باشد. 

حمله جنسی با کمک دارو

این عمل زمانی رخ می‌دهد که برای کاهش توانایی‌های فردی برای رضایت به عمل جنسی از الکل یا دارو (مواد مخدر) استفاده شود. این مواد مجرم را برای ارتکاب حمله جنسی کمک می‌کنند، زیرا نشان می‌دهد که شخص توانایی مقاومت دارد و این مواد او را از یادآوری حمله باز می‌دارد.  

آزار جنسی

آزار جنسی شامل نزدیکی جنسی غیر توافقی، درخواست برای مساعدت‌های جنسی و انواع آزار شفاهی یا فیزیکی با دلالت‌های جنسی است که در محیط کاری یا آموزشی‌ رخ می‌دهند. این محیط‌ها طبق قوانین سازمان فدرالی «کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر» (EEOC) عمل می کنند. 

واژه آزار جنسی همیشه در مورد رفتار جنسی صرف، یا رفتار جنسی‌ با فردی خاص، به کار برده نمی‌شود. به عنوان نمونه، ابراز عقاید منفی درباره گروهی از زنان ممکن است آزار جنسی باشد. آزار جنسی با استفاده از تهدید امنیت شغلی یا ممانعت در کارایی در عملکرد فرد مداخله می‌کند. 

اگرچه قوانین آزار جنسی عموماً شامل سخنان آزاردهنده یا شوخی‌های توهین‌آمیز نمی‌شود، اما چنین رفتارهایی می‌تواند ناراحت کننده باشد و آثار روحی منفی بر جای گذارد.  

تعقیب کردن

بنا بر تعریف دیوان عدالت: «تعقیب کردن (stalking) الگویی رفتاری شامل توجه، آزار، تماس یا هر رفتار ناخواسته‌ای است که متوجه فردی مشخص بوده و باعث می‌شود این فرد سلیم‌العقل احساس ترس کند». موضوع تعقیب کردن، مشابه با جرایم خشونت جنسی و درباره قدرت و کنترل است.

تعاریف حقوقی «تعقیب» در هر ایالت متفاوت است. با این حال می‌تواند در اشکال زیر ظاهر شود:

-    تهدید علیه شخص، یا دوست یا خانواده او
-    ارتباطات غیرتوافقی و مکرر از جمله تماس‌های تلفنی، ایمیل، پیام‌های متنی و هدایای ناخواسته
-    نزدیک شدن جسمی یا دیداری به صورت مکرر از جمله انتظار برای فرد تا به محل خاصی برسد، دنبال کردن فرد یا تماشای وی از راه دور.
-    هرگونه رفتاری که برای تماس، آزار، تعقیب یا تهدید فرد انجام می‌شود.

بهره‌برداری جنسی با کمک صاحب پیشه

این رفتار شامل تمام انواع عمل جنسی میان فرد صاحب پیشه و دریافت کننده خدمات یا درخواست کننده خدمات می‌شود. صاحب پیشه در اینجا شامل پزشکان، تراپیست‌ها، اساتید، مأموران پلیس، وکلا، رهبران مذهبی و هر شخصی می‌شود که ارائه دهنده خدمات است. 

آزار جنسی
حمله جنسی با چند مجرم

این رفتار که گاهی «تجاوز گروهی» نامیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چند مجرم با همکاری یکدیگر مرتکب حمله جنسی به فردی مشخص شوند. از جمله مصادیق این جرم عبارتند از:

-    آغاز عمل به صورت توافقی و وارد کردن افراد دیگر برای مشارکت در فعل مجرمانه، خلاف رضایت یا میل قربانی
-    مشارکت در نقشه‌کشی پیش از انجام حمله جنسی
-    هدف گرفتن قربانی‌ای که در حال حاضر با یکی از مجرمان رابطه‌ای غالباً جنسی دارد.
-    استفاده از دارو (مواد مخدر) یا الکل برای مطیع کردن قربانی. این عمل را نوعی «حمله جنسی با کمک دارو» نیز می‌نامند.
-    استفاده از این نوع حمله جنسی برای ورود یا تقویت عضویت فرد در گروهی خاص از جمله باند، تیم‌های ورزشی یا کلوب.

آزار سالمندان

آزار جنسی سالمند زمانی رخ می‌دهد که مجرم مرتکب هرگونه تماس جنسی بدون توافق فرد شود. برخی از قربانیان سوء‌استفاده جنسی به دلیل مشکلات سلامتی از جمله زوال عقل یا آلزایمر، نمی‌توانند به این عمل رضایت دهند. قوانین تعریف توافق، با توجه به مشکلات پزشکی در ایالت‌های مختلف تفاوت دارد.

برخی از نشانه‌های هشداردهنده این نوع سوءاستفاده جنسی عبارتند از:

-    گزارش سالمند از حمله جنسی یا تجاوز
-    کبودی در نواحی اندام‌های جنسی
-    وجود پارگی، لکه یا خون در لباس‌های زیر
-    خون‌ریزی دستگاه تناسلی
-    بیماری‌های وریدی یا عفونت‌های دستگاه تناسلی

سوءاستفاده از معلولین

اصطلاح «معلولیت» بنا به تعریف دیوان عدالت شامل محدودیت‌های گسترده‌‌ای نظیر حواس (دیداری و شنیداری)، شناختی، مراقبت از خویش و محدودیت‌های حرکتی می‌شود.

تجاوز به زندانی

تجاوز به زندانی شامل انواع خشونت جنسی علیه فرد زندانی می‌شود. مجرم ممکن است زندانی یا حتی خدمه زندان، بازداشتگاه یا ندامتگاه باشد.

ترومای جنسی نظامی

ترومای جنسی نظامی (MST) اصطلاحی است که «دیوان امور کهنه‌سربازان» برای توصیف آثار هر گونه خشونت جنسی اعمال شده بر خدمه نظامی به کار می‌برد.

 

 

iranart

 

 

 

آزار جنسی خشونت جنسی زنای با محارم قاچاق جنسی خودارضایی حمله جنسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین