کد خبر: 5787 A

عروسک‌ها، زنان ایرانی با آرایش غلیظ و تئاتر زنانه در گفت‌وگو با بهاره رهنما

عروسک‌ها، زنان ایرانی با آرایش غلیظ و تئاتر زنانه در گفت‌وگو با بهاره رهنما

در این کارهای زنانه، انتظار دارم که بیشتر خانم‌ها بیایند و صندلی‌های خالی تئاتر را پر کنند چرا که دغدغه من آسیب‌های اجتماعی زنان است و من 20 سال است که در این باره می‌نویسم و کار می‌کنم

 ایران‌آرت: بهاره رهنما، کارگردان نمایش «دیگری» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، از خالی ماندن صندلی‌های سالن‌های تئاتر انتقاد کرد.

رهنما درباره هدف اجرای نمایش «دیگری» گفت: «هدف بسیار لغت سنگین و غیرعادی است برای اینکه یک نمایش را کار کنیم. به هر حال یک نمایش به فضای ذهنی انسان نزدیک‌تر است و انسان آن را می‌پسندد و کار می‌کند و هدف من در کل، تئاتر کار کردن است.»

او پیرامون کار کردن در نمایش‌هایی با محوریت زن بیان کرد: «این موضوع، دغدغه ذهنی من است و برای من زنانگی یک موضوع قابل تأمل و قابل بحث است که هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن در سرم دارم و دغدغه من است. به همین دلیل، بدیهی است پیرامون موضوعی کار کنم که برایم جذاب است.»

رهنما درباره اجرا یا کارگردانی نمایش‌های تاریخی و قدیمی ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «من هنوز چیزی به ذهنم نرسیده است که بخواهم در این باره اثری را تولید کنم. من باید یک ایده‌ای داشته باشم که به من نزدیک باشد و هنوز چیزی به ذهنم نرسیده است.»

رهنما پیرامون عروسک‌هایی با قد و قامت انسان که در نمایش او، حضور دارند و جای خالی تماشاگران را پر می‌کنند، خاطرنشان کرد: «این کار، برای مردم سؤال است و بیشتر به خاطرشان می‌ماند که به سالن‌های خالی تئاتر فکر کنند و این یک اعتراض به این مسئله است، ما مصرف لوازم آرایش‌مان جزو دو کشوری است که سرانه بیشترین مصرف لوازم‌های آرایشی را دارند. من در این کارهای زنانه، انتظار دارم که بیشتر خانم‌ها بیایند و صندلی‌های خالی تئاتر را پر کنند چرا که دغدغه من آسیب‌های اجتماعی زنان است و من 20 سال است که در این باره می‌نویسم و کار می‌کنم. به همین دلیل این سوال که چرا عروسک مطرح می‌شود، برای من کافی است و خود آن عروسک‌ها یک فضای کاریزماتیکی به اجرا می‌دهند.»

بهاره رهنما در پایان گفت: «من خودم را شاگرد بسیاری از اهالی تئاتر می‌دانم ولی چیزی که برایم مهم دوستی و رفاقتی که در فضای تئاتر هست ولی در فضای سینما نیست و دارد کم کم از فضای تئاتر هم می رود و ما باید با این همدلی، همیاری و اخلاق فرهنگی که در تئاتر وجود دارد، با یکدیگر برخورد کنیم و نگذاریم از بین برود.»

 

بهاره رهنما نمایش دیگری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین