کد خبر: 4970 A

خودکشی مهرداد به خاطر سپیده فقط برای چهار تماشاگر روی صحنه می رود/یک روز و سه سانس

خودکشی مهرداد به خاطر سپیده فقط برای چهار تماشاگر روی صحنه می رود/یک روز و سه سانس

در این نمایش تماشاگران تبدیل به بازیگر می شوند.

ایران آرت : محبوبه عباسی (کارگردان) «برتر از عشق» را نمایشی براساس یک داستان مستند خواند و گفت: این نمایش داستان خودکشی «مهرداد» به خاطر «سپیده»، دختری است که عاشق‌اش بود؛ در این پرفورمنس تماشاگر تبدیل به بازیگر شده و داستان را جلو می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «برتر از عشق» نمایشی به کارگردانی محبوبه عباسی است که در بخش تجربه‌های اجرای بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نمایش داده می‌شود.

محبوبه عباسی با بیان اینکه «سال‌ها پیش دفتر و عکس‌های کسی که خودکشی کرده بود به طریقی به دست من رسید و من با داستان خودکشی «مهرداد» به خاطر «سپیده» آشنا شدم» گفت: این موضوع روی من خیلی تاثیر گذاشت و جلبم کرد و بعد از مدتی این ایده پرفورمنس به ذهنم رسید.

عباسی خاطرنشان کرد: چون داستان مستند بود دوست داشتم اتفاقی که برای خودم در مواجهه با خواندن این دفتر افتاد برای تماشاگر هم رخ دهد. مهرداد از تمام زجرها و دردهایی که کشیده بود در این دفتر نوشته بود، هرچند ازنظر من یکسری اشتباهاتی هم داشت. وقتی این دفتر را خواندم گفتم چه خوب است که آن را با تماشاچی به اشتراک بگذارم. اما نه به این صورت که تئاتری بسازم که همه بیایند بنشینند و بعد بلند شوند بروند؛ دوست داشتم تماشاچی خودش داخل داستان باشد.

او ادامه داد: بنابراین طرحی ریختم که مبنایش «اینتر اکتیو» یا تعاملی بود؛ به گونه‌ای که این نمایش اصلا بازیگر ندارد و تماشاچیان خودشان با طراحی‌ای که من انجام دادم و با توجه به المان‌هایی که برایشان گذاشتم و فرمان‌هایی که داده می‌شود کنش‌محور و بازیگر می‌شوند و کار را جلو می‌برند؛ ما هیچ دخالتی در روند اجرا نداریم.

این کارگردان جوان با بیان اینکه «هر اجرا تنها 4 تماشاچی دارد»، گفت: می‌توانستیم تعدا تماشاگران را بیشتر هم بکنیم اما فکر کردم چون داریم وارد خلوت خصوصی دفتر یک شخص می‌شویم بهتر است این حالت محرمانه و خلوت به تماشاچی هم دست بدهد.

55

عباسی ادامه داد: ما در صحنه نمایش مصالحی تعبیه کردیم که تماشاچی احساس امنیت کند و زمانی که دارد دفتر را می‌خواند و به حرف‌های مهرداد گوش می‌دهد کاملا احساس کند که فقط خودش آنجا حضور دارد. در واقع خود را در امنیت کامل احساس کند. حالا می‌خواهد فیلم‌هایش را ببیند یا حالش بد شود یا گریه‌اش بگیرد هرچه هست خود را در امنیت کامل ببیند. بنابراین چهار تماشاچی انتخاب کردیم که خیلی خوب با موضوع کنار بیایند.

او با اشاره به پیش‌بینی خود از مشارکت چهار تماشاگر هر اجرا در پرفورمنس، گفت: من سال‌ها پرفورمنس کار کردم و خب یکسری تکنیک‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها بتوانیم تماشاچی را وارد بازی کنیم. در واقع بازی‌ای که طراحی کردیم را قبلا تست زدیم، عیب‌هایش را گرفتیم و با اساتید این زمینه که با تجربه‌تر از من بودند مشورت کردیم و ایرادهایش را گرفتیم و تا جایی که من برنامه‌ریزی کردم منتظر این هستیم که تماشاچیان خیلی با میل و رغبت وارد بازی می‌شوند چون همان اول کار هم اتفاقاتی می‌افتد که خودشان هم دوست دارند وارد بازی شوند. همه این مساله بستگی به تکنیک دارد که کار چه طراحی‌ای داشته باشد که تماشاچی خودش مایل باشد بیاید و وارد بازی شود.

نمایش «برتر از عشق» به کارگردانی محبوبه عباسی روز 19 اردیبهشت در ساعت‌های 17- 17.45 و 18.30 در پلاتو شماره 3 پردیس باغ ملی دانشگاه هنر به نشانی خیابان حافظ جنوبی، خیابان سرهنگ سخایی، بعد از خیابان سی تیر اجرا می‌شود.

 

محبوبه عباسی تئاتر دانشجویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین