کد خبر: 38793 A

مهمترین جایزه‌ای که به بهرام بیضایی اهدا شد/ عکس

مهمترین جایزه‌ای که به بهرام بیضایی اهدا شد/ عکس

محمد رحمانیان جایزه جلال ستاری که از سمینار بین‌المللی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به بهرام بیضایی اهدا شد را مهمترین جایزه‌ای دانست که به این هنرمند اهدا شده است.

ایران آرت: هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، بعد از ۲ روز برگزاری در سالن شهرداری شهر قمصر کاشان، عصر امروز (یک شنبه ۲۰ مرداد) طی مراسمی به پایان رسید. اهدای جایزه جلال ستاری به چهار پژوهشگر ایرانی و خارجی از جمله بهرام بیضایی، از جمله بخش‌های این مراسم بود. 

در این مراسم، جایزه جلال ستاری به محمدرضا اصلانی، بهرام بیضایی، آنتونیو سالرنو و محمدحسین ناصربخت، ۴ پژوهشگر حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی تعلق گرفت.

اولین جایزه این مراسم در حضور داود فتحعلی‌بیگی، به محمدرضا اصلانی تعلق گرفت.

در ادامه، دومین جایزه جلال ستاری به بهرام بیضایی اهدا شد.

اردلان با اشاره به فعالیت‌‍‌های بیضایی در حوزه سینما، تئاتر و نمایش‌های ایران یادآور شد: "نکته کلیدی در کارهای بیضایی طرح‌ مساله هویت انسان ایرانی معاصر است که تاکنون کمتر به آن توجه شده و مورد پژوهش قرار گرفته است."

وی از محمد رحمانیان به عنوان یکی از شاگردان بنام و متاثر از  بهرام بیضایی نام برد و از او خواست تا جایزه بیضایی را به نیابت از وی تحویل بگیرد که سودابه فضائلی این جایزه را اهدا کرد.

1

رحمانیان در این زمینه عنوان کرد: "به نظرم این جایزه می‌تواند مهم‌ترین جایزه‌ای باشد که در یک جشنواره به بهرام بیضایی اهدا شود، چون‌ دیدگاهی که بیضایی نسبت به نمایش‌های ایرانی دارد، در این جشنواره‌ موارد توجه قرار می‌گیرد."

وی ادامه داد: "آقای بیضایی در جلساتی که با ما داشت، تلاش می‌کرد تاویل ‌و بازگشت به نقطه اولیه را برای ما توضیح دهد و بارها بر این نکته تاکید داشت که نمایش‌های تقلید و کمدی و تعزیه همگی یک نوع نمایشی هستند، مساله‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. او شاید تنها نویسنده‌ای است که برای بیان فرضیه‌هایش از نمایش‌های ایرانی کمک می‌گیرد."

این کارگردان درباره فعالیت‌های جدید بیضایی یادآور شد: "در حال حاضر بهرام بیضایی در سفر است و مشغول نوشتن نمایشنامه "داش آکل" که براساس داستان صادق هدایت آن را می‌نویسد اما این بار اتفاقات از زبان‌ مرجان روایت می‌شود. همچنین آخرین نمایشنامه استاد، "چهارراه" نام دارد که به زودی توسط انتشارات روشنگران منتشر می‌شود. در این نمایشنامه تمام آنچه درباره قراردادهای نمایش ایرانی نوشته، این‌بار در بستری مدرن و امروزی روایت می‌شود."

2

بهرام بیضایی محمد رحمانیان سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین