کد خبر: 35264 A

اهدای مدالیوم خانه تئاتر به بزرگان هنرهای نمایشی/ نصیریان: پای درخواست بازگشت بیضایی را امضا می‌کنم

اهدای مدالیوم خانه تئاتر به بزرگان هنرهای نمایشی/ نصیریان: پای درخواست بازگشت بیضایی را امضا می‌کنم

علی نصیریان در اختتامیه شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر گفت: یاد کردن از بیضایی در این مراسم به جا بود و من پای درخواست بازگرداندن او را امضا می‌کنم.

ایران آرت: اختتامیه شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، اعضای هیات مدیره خانه تئاتر و هنرمندان پیشکسوت از جمله علی نصیریان و محمدعلی کشاورز در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و البته با دو ساعت تاخیر در آغاز برنامه برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، محمودرضا رحیمی دبیر شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر ضمن عذرخواهی چند باره برای این تاخیر دو ساعته، گفت: در این هفته 210 ساعت زمان داشتیم اما توانستیم 218 ساعت برنامه برگزار کنیم که این مهم به مدد انجمن‌ها و هنرمندان عرصه نمایش به سر انجام رسید. 

وی افزود: 18 برنامه برای انجمن‌های پانزده گانه، 20 کارگاه، نشست‌های تخصصی از جمله نشست با عضو سندیکای هنرمندان آلمان، 8 جلسه گفت‌وگو و 9 اجرا از جمله این 218 ساعت برنامه بود.

شهرام گیل‌‎آبادی نیز در این مراسم با بیان اینکه تئاتر عالی‌ترین گفت‌وگوی انسانی است، اظهار داشت: بدون شک عشق را در سالن‌های آموختیم و این عاشق پیشگی را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که همگرا باشیم می‌توانیم موفق و رو به جلو برویم، تاکید کرد: هنر نمایش اگر امروز زنده و پایا است به دلیل دلدادگی و عشق است که باید به آن کمک کنیم. 

حال تئاتر ایران خوب نیست 

به گزارش ایرنا، نخستین مدالیوم خانه تئاتر به عباس جوانمرد تعلق گرفت که روح‌الله جعفری برای تحویل گرفتن آن به روی صحنه آمد و پیام ارسالی وی را پشت تریبون قرائت کرد.

در پیام جوانمرد آمده بود: «ای عاشقان نمایش و تئاتر، ای کسانی که خود را وقف نمایش کرده اید به راستی خیلی زود دیر می شود و به کوتاهی چشم بر هم زدنی عمر می گذرد؛ باید بدانیم که حال تئاتر ما خوب نیست و باید با عشق و از خود گذشتگی آن را از حال بد خارج کرد. ما همیشه وامدار پیشینیان هستیم. نمی دانم زندگی تئاتر است یا تئاتر زندگی اما می دانم که به مدد رفع معضلات انبوه آن خواهید آمد این حقیقت را نباید فراموش کنیم هنر نمایش به ما، عمر و عطوفت ما نیاز دارد که باید نثارش کنیم.» 

بهرام بیضایی را به کشور برگردانید 

دومین مدالیوم خانه تئاتر به بهرام بیضایی تعلق گرفت که بهزاد فراهانی به نمایندگی از وی به صحنه آمد و گفت: صحبت از بزرگان و پیشکسوتان بسیار سخت است اما این سوال در ذهن همه هنرمندان عرصه نمایش در مورد استاد بیضایی وجود دارد که چرا این شرایط به وجود آمده است؟ این چرایی را چه کسی می تواند پاسخ بگوید؟ 

وی با بیان اینکه ما یکی از بزرگترین هنرمندان قرن را به کشور دیگری تقدیم کرده‌ایم، تاکید کرد: اساتید بزرگی در ایران وجود داشتند اما بیضایی را نمی‌توان با اساتید دیگر مقایسه کرد زیرا اگر زندگی وی را به چالش بیاوریم هیچ ثانیه‌ای جز در راه تئاتر، سینما، هنر و تاریخ نداشته است.

وی افزود: گوهری را از دست داده‌ایم به این معنا که در کنارمان حضور ندارد و در جایی دیگر زندگی می‌کند که جایگزینی ندارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: من از بزرگان اندیشه تقاضا می‌کنم بیضایی را به کشور برگردانید زیرا تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج بدون بزرگانی چون نصیریان، کشاورز، بیضایی و جوانمرد کم رنگ است. 

مدالیوم خانه تئاتر به کشاورز داده شد

در ادامه این مراسم منصور خلج برای دریافت مدالیوم کشاورز به صحنه آمد و بعد از تحویل آن به سمت این هنرمند پیشکسوت رفت و مدالیوم را به در دستان کشاورز قرار داد که نمی توانست از جای خود بلند شود. 

نصیریان: پای درخواست فراهانی را امضا می‌کنم 

چهارمین مدالیوم این برنامه نیز به نصیریان تعلق گرفت که پرویز پورحسینی برای تحویل آن به صحنه آمد. 

وی با بیان اینکه من دو سال عضو خانه سینما و دو سال عضو خانه تئاتر بودم تصریح کرد: هر دو جا را ترک کردم زیرا دلشکسته شدم، فراموش نکنیم اگر کسانی که از جان مایه می‌گذارند دلشکسته شوند جایگزین نخواهند داشت.

نصیریان نیز که برای دریافت مدالیوم به صحنه آمد و گفت: خوشحالم که این خانه و خانواده ما گسترده شده است و هفته تئاتر را تبریک می‌گویم چه هفته‌ای را برگزار کردید و چقدر پُر بار همه برنامه‌ها را پیش بردید. 

وی با بیان اینکه یاد کردن از جوانمرد و بیضایی کار درست و به جایی بود خاطرنشان کرد: جوانمرد از یکی از پایه‌ها و رکن‌های تئاتر جدید ایران است؛ در گذشته یک تئاتر نصر و لاله‌زار داشتیم که لاله زار سبک و شیوه خود را داشت و در آن دوران به تئاتر مدرن نرسیده بودیم. 

به گفته وی، عبدالحسین نوشین نقطه عطف بزرگی برای تئاتر ما است تمرین و تجربه و تئاتر درست را نوشین پایه گذاری کرد و جوانمرد از اولین آدم های همراه وی بود. 

وی خاطرنشان کرد: یاد کردن از آنها به جا بود و حرف‌های فراهانی نیز به حق بود من هم درخواست دارم که بیضایی را برگردانند و پای درخواست فراهانی را امضا می‌کنم. 

وی تاکید کرد: اختتامیه و هفته بسیار خوبی برگزار شد البته منهای دو ساعت تاخیر در آغاز برنامه به وجود آمد. 

 

بهرام بیضایی علی نصیریان شهرام مکری محمدعلی کشاورز شهرام گیل آبادی عباس جوانمرد مرکز هنرهای نمایشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین