کد خبر: 32804 A

تدوین آیین‌نامه برای قیمت‌گذاری بلیت‌ تئاتر

تدوین آیین‌نامه برای قیمت‌گذاری بلیت‌ تئاتر

مدیر مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرد که افزایش قیمت بلیت در تمام تالارهای نمایشی و تماشاخانه‌ها نظام‌مند خواهد شد.

ایران آرت: قیمت بلیت تئاتر در تهران نظام‌مند می‌شود. زمانی که تماشاگران تئاتر در تماشاخانه‌ها با افزایش ناگهانی قیمت بلیت نمایش‌ها از 15هزار تومان به 25هزار تومان روبه‌رو شدند، فکرش را نمی‌کردند امروز برای تماشای برخی از نمایش‌ها باید تا 250هزار تومان بلیت بخرند؛ بلیت‌های گرانی که در 2سال اخیر باعث نارضایتی تماشاگران تئاتری شده که اغلب مشتری تئاتر هستند و بالا و پایین بودن قیمت‌ها نشان می‌داد که مکانیزمی برای تعیین قیمت بلیت تئاتر وجود ندارد.

به گزارش همشهری، حالا بعد از سال‌ها قرار است افزایش قیمت بلیت در تمام تالارهای نمایشی و تماشاخانه‌ها نظام‌مند شود و به همین منظور آیین‌نامه‌ای از سوی مرکز هنرهای نمایشی تدوین شده است؛ هر چند شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی می‌گوید این آیین‌نامه برای ایام نوروز عملیاتی نمی‌شود. با این حال در شرایطی که مکانیزم قانونی و تدوین شده‌ای برای تعیین قیمت بلیت تئاتر وجود ندارد، این آیین‌نامه و عملیاتی شدن آن می‌تواند برای تماشاگران تئاتر خبری امیدوارکننده باشد. 

یک خلأ قانونی در تئاتر

شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اعلام این خبر که تعیین قیمت بلیت تئاتر نظام‌دار خواهد شد، به همشهری می‌گوید: "به شکل طبیعی در پایان هر سال بر اساس افزایش درآمد‌ها و با توجه به نرخ تورم قیمت بلیت‌ هنرهای مختلف از سینما تا موسیقی و تئاتر افزایش می‌یابد اما این افزایش باید منطقی و معقول باشد که متاسفانه در تئاتر خلأ قانونی داشته و بر اساس اعمال سلیقه مدیران سالن‌ها و سازندگان تئاتر بلیت‌ها قیمت‌گذاری می‌شود."

وی در ادامه به تالارهای نمایشی دولتی اشاره می‌کند: "البته تا جایی که می‌توانستیم روی قیمت بلیت‌های نمایش در تالارهای دولتی نظارت داشتیم اما در این 2 سال شاهد افزایش نامتعارف بلیت‌ها نیز بودیم. از اوایل تابستان سال جاری، شورای مشورتی صنفی، آیین‌نامه‌ای را تدوین کرد که این آیین‌نامه به خانه تئاتر ارائه شد و از آنها خواستیم که نظر خود را هم ارائه کنند تا بعد از انجام کارهای اداری به تماشاخانه‌ها ابلاغ شده و به مرحله اجرا برسد."

کرمی ادامه می‌دهد: "تدوین این آیین‌نامه زمان‌بر بود و در حال حاضر در مرحله حقوقی قرار گرفته که امیدوارم سال آینده عملیاتی شود." این مدیر در ادامه در پاسخ به این سوال که اعضای شورای مشورتی چه کسانی هستند، ‌توضیح می‌دهد: "اعضا در این شورا ترکیب چند نهاد صنفی، دولتی و مدیران سالن‌های نمایشی هستند."

به تالارهای نمایش هویت بدهیم 

جابر رمضانی،‌ کارگردان تئاتر درباره تدوین آیین‌نامه برای قیمت‌گذاری بلیت‌های نمایشی به همشهری می‌گوید: "در همه جای دنیا، سالن‌های نمایشی با توجه به هویتی که دارند قیمت بلیت‌ها را مشخص می‌کنند. اگر هر سالن نمایشی تعریفی از شکل تئاتری که اجرا می‌کند، داشته باشد دیگر نیازی به این همه فکر و بحث سر قیمت بلیت وجود ندارد. هویت‌بخشی به تالارهای نمایشی، اتفاقی است که در میان تالارهای نمایشی تنها در مرکز تئاتر مولوی رخ داده است. با توجه به هویتی که مولوی دارد قیمت بلیت آن نیز مشخص است."  

کارگردان نمایش "موی سیاه خرس زخمی" در ادامه توضیح می‌دهد: "وضعیت تالارهای نمایشی در بخش خصوصی نیز به گونه‌ای است که هر فردی بر اساس صلاحیت، علم و انصافی که دارد یا ندارد، نرخ بلیت را تعیین می‌کند و تعیین این نرخ بیشتر برای درآمدزایی است و اگر تماشاخانه‌های خصوصی هم هویت خود را تعریف کنند به طور حتم وضعیت بهتر خواهد بود."

رمضانی در ادامه به تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تئاتر اشاره می‌کند که در این سال‌ها پا به عرصه تولید تئاتر گذاشته‌اند. وی معتقد است که اگر از ابتدا صنفی برای این امر تشکیل می‌شد و آموزش‌های لازم وجود داشت، تهیه‌کنندگی به شکل امروز نبود،  شکل اشتباهی که باید اصلاح داشت. متاسفانه هنوز تفاوت میان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار را نمی‌دانیم. اگر سیستم ورود تهیه‌کنندگان اصولی بود و صنفی وجود داشت، قیمت بلیت می‌توانست توسط صنف تعیین شود.

با این حال این کارگردان از تدوین و عملیاتی شدن آیین‌نامه استقبال کرده و می‌گوید: "در این اوضاع آشفته،  نظام‌دار شدن قیمت بلیت‌ها می‌تواند به صورت موقت راهگشا باشد."

اصناف در نرخ‌گذاری بهای بلیت مشارکت کنند 

آسـو بهاری، کارگردان تئاتر عملیاتی شــدن آیین‌نامه قیمت گذاری بلیت تئاتر را منتفی می‌داند و به همشهری می‌گوید: "اگر در این آیین‌نامه به جزئیات اشاره نشده و استثناها در نظر گرفته نشود، به طور حتم به مرحله اجرا نمی‌رسد. در حال حاضر تالارهای نمایشی دولتی کم هستند اما تماشاخانه‌های خصوصی زیادی فعالیت می‌کنند که سعی در خصوصی‌سازی دارند. وقتی از این تماشاخانه‌ها حمایت مادی نمی‌شود به طور حتم برای درآمدزایی و تامین هزینه‌هایی که برای تولید تئاتر وجود دارد به سمت گران کردن بلیت می‌روند. در این میان روابطی نیز وجود دارد که مانع عملیاتی شدن آیین‌نامه خواهد شد." 

کارگردان "مرد شده" در ادامه به شورای مشورتی نیز اشاره می‌کند: "به نظر این آیین‌نامه، شورای مشورتی دارد که نمایندگانی از صنفوف مختلف باید در آن حضور داشته باشند. اما سوال پیش می‌آید چرا در این شورا، نماینده‌ای از هنرمندان وجود نداشت و چرا هنرمندان از این موضوع بی‌خبر هستند. با برنامه‌هایی که برای صنوف در خانه تئاتر تدوین می‌شود،  هیچ هیجانی برای کار صنفی ایجاد نشده و به همین دلیل هنرمندان همیشه منفعل در قضایا هستند."

نمایش شهرام کرمی بلیت تئاتر جابر رمضانی آسو بهاری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین