کد خبر: 32677 A

میکله پانلا ایتالیایی در تهران

میکله پانلا ایتالیایی در تهران

ایران آرت : میکله پانلا، دبیر فستیوال ترامیدا توره ایتالیا از میهمانان بخش SHOWCASE  یا "نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران" در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. 

او که برای اولین بار است به ایران می آید می گوید:"کل دنیا از فرهنگ و هنر به خصوص تئاتر حمایت دولتی می‌‌شود. من فقط در مورد کانادا و ایتالیا حرف نمی‌زنم، حتی در مورد بوتان، نیجریه و بورکینافاسو هم همین وضعیت حمایتی وجود دارد چرا که فرهنگ یک صنعت به حساب می‌آید. فرهنگ تئاتری می‌تواند زندگی خوبی را برای مردم و حتی دولت شکل دهد."

او به هنرآنلاین گفت:" جشنواره‌ای که من برگزار می‌کنم توسط وزارت فرهنگ ما حمایت می‌شود. تئاتر و اپرا و هرچه به صحنه می‌رود تحت حمایت دولت و شورای شهر هستند. دولت از ما می‌خواهد که این خدمات را به مردم ارائه دهیم. اگر بخواهیم فقط به صورت تجاری کار کنیم و اثرمان رنگ و بوی فرهنگی نداشته باشد، در این حالت است که دولت یا کمتر پول می‌دهد یا اصلاً پولی نمی‌دهد، به این دلیل که قیمت بلیت‌های آثار تجاری بالاست. من‌ نمی‌دانم تقریباً پول بلیت‌های نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر برای مردم شما چقدر است؟! اگر صد تماشاگر بیاید سیصد یورو درآمد خواهید داشت؛ با این پول می‌خواهید هزینه صحنه را بدهید؟ نور را بدهید؟ دستمزد بازیگر را پرداخت کنید؟ بنابراین باید دولت حمایت کند تا بتوانید از پس مخارج برآیید. تئاتر در همه جای دنیا حمایت دولتی می‌شود. من در مورد عراق چیزی نمی‌دانم اما حتی در مصر و لبنان مطمئنم که حمایت دولتی وجود دارد."

پانلا گفت:" فکر می‌‌کنم برنامه‌های ترجمه نمایش‌ها در جشنواره فجر باید بهبود پیدا کند به این دلیل که ترجمه‌ها درست نیست. دراماتورژ باید هر متنی را حداقل به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشد و این راهی برای توسعه و معرفی فرهنگ ایران و هنرمندان کشور شما است. فکر نمی‌کنم سیستم مالی خوبی برای تئاتر در ایران داشته باشید. شنیده‌ام ساپورت دولتی برای گروه‌های تئاتری شما وجود ندارد. در اینجا فرهنگ جهانی وجود دارد، اما این موضوع خیلی ناراحت‌کننده است که حمایت مالی از گروه‌ها صورت نمی‌گیرد!"

 

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میکله پانلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین