کد خبر: 2952 A

مادرم نوروز را جدی می‌گرفت/ گفتگو با فرهاد آییش و مائده طهماسبی

مادرم نوروز را جدی می‌گرفت/ گفتگو با فرهاد آییش و مائده طهماسبی

مادرم یک ماه قبل از فرا رسیدن ایام عید کارهای مختلفی را آغاز می‌کرد. انجام آنها و لحظه تحویل سال برای او بسیار مهم و مقدس بود

ایران آرت:فرهاد آئیش و مائده طهماسبی با فرا رسیدن سال نو از نوروز گفتند.

دیدگاه یک زوج هنرمند به نوروز / آئیش: برای درک زمان نیاز به مراسم داریم / طهماسبی: تهران‌گردی می‌کنم

بسیاری معتقدند همه آدم‌ها انرژی خاصی دارند، انرژی که در بعضی از افراد به راحتی قابل تشخص است و تنها با یک بار دیدن و یا چند جمله حرف زدن به راحتی می‌توان آن را درک کرد. اگر به اطراف خودمان نگاه کنیم اشخاص بسیاری را می‌توان با این خصوصیات پیدا کرد. جامعه هنری نیز از این قضیه مستثنی نیست و هستند افرادی که از چنین ویژگی‌هایی برخوردارند، از جمله این افراد فرهاد آئیش و مائده طهماسبی‌ هستند، هنرمندانی که نیازی به معرفی ندارند. زوج هنرمندی که بازیگری، نویسندگی و کارگردانی می‌کنند. آنها دقایقی به مناسبت ایام نوروز در کنار ما بودند و از دغدغه‌های این روزهای‌شان در تئاتر و نوروز برایمان گفتند. 

 

 

نوروز به عنوان یک آئین ایرانی کهن برای شما از چه جایگاهی برخوردار است؟

فرهاد آئیش: نوروز را دوست دارم، به این دلیل که مادرم آن را دوست داشت و جدی می‌گرفت. او از یک ماه قبل از فرا رسیدن ایام  عید کارهای مختلفی را مانند خانه تکانی، خرید کردن، گل و سبزه کاشتن و ... را آغاز می‌کرد. انجام این کارها و لحظه تحویل سال برای او بسیار مهم و مقدس بود. این مسئله به من هم انتقال یافت. اکنون چهار سال از فوت او می‌گذرد و امسال هم مادر دیگرم یعنی (مادر مائده) در میان نیست و ما دیگر آنگونه عید نخواهیم داشت. البته سفره هفت سین می‌چینم. از کودکی سفره هفت سین، پول نو و تعطیلات نوروز را دوست دارم. من مراسم‌ها را دوست دارم و فکر می‌کنم اینگونه می‌توانیم به وجود و طبیعت انسان آگاه شویم. تفاوت عید ما با بسیاری دیگر از جاهای دنیا این است که اولین روز بهار است. چون طبیعت دور جدید می‌زند. به نظرم این بهترین انتخاب برای آغاز سال است زیرا همه چیز تازه می‌شود. فکر می‌کنم برای درک زمان نیاز به تفکر و گاهی مراسم داریم. مراسم نوروز از جمله مراسم‌هایی است که زمان و طبیعت را نشان می‌دهد.

 

 اجرای نمایش در روزهای تعطیل فروردین به لحاظ فرهنگی هم بسیار تاثیرگذار است؟

مائده طهماسبی: دوستانی آلمانی دارم که موسسه فرهنگی‌اند و توریست به تهران می‌آورند. من از برلین آنها را می‌شناسم. به یاد دارم  با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند به تئاتر بروند و آثار ایرانی را ببیند. هر سال دو گروه در ابعاد کوچک به تهران می‌آمدند. اکنون این اتفاق تبدیل به سالی دوبار شده است. نمایشی را انتخاب و برای آنها ترجمه می‌کنم. به نطرم این اتفاق می‌تواند در ابعاد بزرگ رخ دهد و توریست‌های داخلی و خارجی ما به خصوص در چنین روزهایی به تماشای نمایش و فیلم‌های ما بنشینند. این اتفاقی است که ما می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

آرزوی شما برای تئاتر ایران چیست؟

مائده طهماسبی: ما شاهد باز شدن سالن‌های زیادی هستیم. تا دو سال پیش، داد اصلی ما این بود که سالن برای اجرا نداریم. اجازه  تاسیس سالن‌های خصوصی بسیار خوب و هوشمندانه است. همه نمی‌توانند وارد تئاترشهر شوند، نمی‌توانند از فضای دولتی استفاده کنند چون محدود است. در تمام شهرهای بزرگ دنیا تعدادی صحنه رسمی و دولتی وجود دارد، باقی سالن‌های خصوصی‌اند. این اتفاق خوبی است که کیفیت را بالا می‌برد و مردم هم می‌توانند به دیدن تئاتر عادت کنند. اینکه شما هر شب حق انتخاب داشته باشید و بتوانید به راحتی به تماشای یک نمایش بنشینید بسیار مهم است. من هم امیدوارم شرایط فعلی بهتر شود و هنرمندان بتوانند به راحتی و با آرامش بیشتری فعالیت کنند.

 

نوروز امسال چه کار می‌کنید؟

مائده طهماسبی: همیشه عید تهران‌ام. در گذشته بیشتر به خاطر مادر فرهاد و مادر خودم بود اما حالا هیچ کدام در کنار ما  نیستند. با این وجود تهران خواهم ماند و می‌توانم تهران‌گردی کنم. تهران شهر زیبایی است به خصوص در ایام تعطیلات نوروز که بسیار خلوت است و جاهای دیدنی زیادی دارد. به همرام دوستانم سفری به شیراز هم خواهم داشت و بعد آن هم از هشتم فروردین ماه به صحنه می‌رویم.

سخن آخر؟

مائده طهماسبی: آرزوی سلامتی و خوشحالی برای همه مردم ایران زمین دارم و امیدوارم در سال جدید اتفاقات شیرینی برایشان بیفتد.

 

ایام تعطیلات نوروز زیبایی گردشگری لحظه تحویل سال نوروز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین