کد خبر: 2621 A

بازیگر نمایش ال‌نینو از ساختار اجرایی آثار نیل سایمون می‌گوید

بازیگر نمایش ال‌نینو از ساختار اجرایی آثار نیل سایمون می‌گوید

روژان ایرجی، بازیگر نمایش «ال نینو» برگرفته از نمایشنامۀ «پابرهنه در پارک» نوشتۀ «نیل سایمون» است که این روزها در تالار ناصر خسرو مجموعۀ تئاتر مولوی تهران روی صحنه رفته است.

ایران‌آرت: روژان ایرجی، بازیگر نمایش «ال نینو» برگرفته از نمایشنامۀ «پابرهنه در پارک» نوشتۀ «نیل سایمون»  که این روزها در تالار ناصر خسرو مجموعۀ تئاتر مولوی تهران روی صحنه رفته است، در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به این امر که متن فضایی کمدی و فانتزی دارد و داستان روزمره زندگی انسان‌ها را روایت می‌کند، گفت:  آثار نیل سایمون، ساختاری بسیار قوی و محکم برای اجرا دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به این امر که سابقۀ آشنایی دیرینه‌ای با کارگردان اثر داشته است، افزود: نسیم افشارپور از دوستان قدیمی و صمیمی من است که بدون شک کار ایشان در حوزۀ تئاتر را  بسیار قبول دارم و برایم قابل اعتماد است.

این بازیگر در ادامه با اشاره به این امر که  روحیه و انرژی اثر و متفاوت بودن نقش به لحاظ این امر که شخصیت دارای رگه های کمدی و فضایی به دور از جدیت موجب شده است که ایفای نقش در این اثر را بپذیرد، ادامه داد: رفتارهای کمدی گونۀ شخصیت اثر موجب شد که سعی بر آن داشته باشم خود را محک بزنم.

وی در ادامه انرژی زیاد، تلاش در باور پذیری نقش برای مخاطب و تسلط روی نقش را از مهم ترین ویژگی های یک بازیگر موفق برشمرد و ادامه داد: بازیگر تئاتر می بایست انرژی مثبت خود را به مخاطب انتقال دهد.

 

تلویزیون کمترین کمک و بیشترین کم لطفی را به تئاتر می کند

ایرجی ضمن ابراز خرسندی از حضور پر رنگ رسانه های دیجیتال و به ویژه خبرگزاری ها در حوزۀ پوشش خبری تئاتر اظهار داشت: رسانه های دیجیتال می توانند بیشترین تاثیر را بر روی آگاهی مردم  نسبت به هنر تئاتر داشته باشند، اما متأسفانه تلویزیون کمترین کمک و بیشترین کم لطفی را به تئاتر می کند.

بازیگر نمایش «ال نینو» در حوزۀ نقد تئاتر نیز، ضمن تأکید بر این مفهوم که مهم ترین ویژگی نقد سازنده این است که به رشد و اعتلای یک اثر نمایشی کمک کند، تصریح کرد: نقد می بایست تلاش کند تا عوامل سازنده بتوانند ضعف ها را از دید یک کارشناس بهتر ببینند.

 

«تبلیغات درست» مهمترین عنصر معرفی و گرایش به تماشای تئاتر است

ایرجی بر همین اساس، نقد و سلیقه را دو واژۀ منفک از هم دانسته و ضمن تأکید بر این امر که یک منتقد باید سلیقه شخصی خود را کنار گذاشته تا نقد درستی را برای هر چه بهتر شدن یک اثر نمایشی ارائه دهد، تأکید کرد: «تبلیغات درست» مهمترین عنصر معرفی و ایجاد انگیزه برای مردم در جهت گرایش به تماشای تئاتر است و این موضوع تنها مهمی است که امروز بسیار کم به آن بها داده می شود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به این امر که امروز تئاتر هم مثل بسیاری از حوزه های دیگر باندبازی‌های خاص خود را دارد، گفت: بسیاری از بازیگران قدیمی تر تئاتر، امروز با ترس از دست دادن جایگاهشان با ورود افراد جدید به این حوزه، به جای رشد و پرورش دادن خود، مانع ورود افراد جدید می شوند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این امر که مسائل و موضوعاتی که در قالب هنر تئاتر به روی صحنه می رود، حتما نباید از فیلتر روشنفکرانه با پایان باز گذرانده شود، افزود: شاید این تاثیر استاد سمندریان روی من است چرا  که ایشان معتقد بودند که صحنه باید خود زندگی باشد تا تماشاچی بتواند باورپذیرانه به تماشای یک اثر نمایشی بنشیند.

این بازیگر تئاتر در حوزۀ آموزش تئاتر، با تکیه بر این امر که آموزش و پرورش نقش مهمی را در حوزۀ شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای تئاتری در کشور ایفا کند، ادامه داد: در عصر حاضر در حوزۀ آموزش و پرورش امروز کافی است به همان مقدار که به طور جدی به دروسی مثل ریاضیات و محاسبات توجه می شود روی هنر هم این توجه و جدیت را لحاظ کنند.

ال نینو

اعتمادی به جشنواره ها ندارم

ایرجی تلاش مکرر برای رسیدن به هدف اصلی و دوری از حواشی را از مهم ترین رموز ماندگاری در جایگاه مطلوب در بازیگری دانسته و اظهار داشت: امروز با تکرار مکرر تقلب، خرید جایزه و سفارشی شدن رتبۀ برای آثار خاص دیگر اعتمادی به جشنواره ها ندارم و تنها برای آینده تئاتر آرزوی رشد و ماندگاری دارم.

بازیگر نمایش «ال نینو» در پایان خطاب به مدیران سالن های نمایش، با اشاره به این امر که اکثر مدیران سالن‌های تئاتر علاوه بر این که رابطه خوب و حمایت کننده ای با گروه های جدید و مستعد و خلاق ندارند و بیشتر به فکر شو دادن و یا تکمیل ویترین سالنشان با بازیگران چهره هستند، تصریح کرد: متاسفانه نیمی از همین نمایش هایی که بهترین سالن ها و موقعیت اجرایی در اختیار آن ها قرار داده می شود چیزی جز یک پز روشنفکری و تراوشات بی منطق ذهن کارگردان را در بر ندارند و اکثر تماشاگران هم معمولاً بعد از دیدن نمایش هایی با پایان کاملا باز دستاوردی به همراه نخواهند آورد و چیزی متوجه نخواهند شد.

وی در پایان ادامه داد: مخاطب نمایش امروز  با ذهنی پر از سوال، ولی در ظاهر به به و چه چه گویان سالن را ترک می کنند چرا که اکثر مدیران سالن های تئاتر به جای کمک به رشد و اعتلای هنر تئاتر، معمولاً به فکر منفعت مالی بیشتری هستند.​

 

نسیم افشارپور نمایش ال‌نینو روژان ایرجی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین