کد خبر: 2127 A

گزینه های داغ تئاتر در روزهای سرد زمستان

گزینه های داغ تئاتر در روزهای سرد زمستان

اگر تراژدی برای نوجوانان خواستید و یا اگر دوست داشتید کابوس یک حضرت اشرف واقعی را تماشا کنید، این آخر هفته وقتش است.

ایران آرت  : زمستان می‌تواند یک مشکل اساسی باشد. اگر اهل قدم زدن باشید و از تعطیلات آرامش بخواهید سرما شما را محدود می‌کند، اگر بچه‌دار باشید و اهل پارک و تفریح باز هم معضل سرما شما را آزار می‌دهد و اگر بخواهید به خرید و گردش‌های شهری بروید اغلب با مشکل ترافیک و بارندگی و... روبرو می‌شوید. در این شرایط شاید تئاتر یک آخر هفته ایده‌آل را بسازد. سالن‌های گرم در سطح شهر پراکنده‌اند، اگر اهل هیجان هستید تئاترهای این روزها قصه‌های هیجان‌انگیز کم ندارند و اگر اهل آرامش و تأمل باشید تئاتر را اساساً برای شما ساخته‌اند. حال با توجه به این کارکرد تئاتر می‌توانید از میان نمایش‌هایی که در ادامه متن پیشنهاد شده چندتا را انتخاب کنید و گرما را به سرما تحمیل گردانید.

حضرت اشرف با همراهی لیرشاه مغرور

تماشاخانه ایرانشهر این روزها میزبان سه نمایش است. "کابوس حضرت اشرف" نمایش جذاب حسین پاکدل درباب قوام یکی از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران است که با اجرایی بیان‌گرایانه و پیچیده اجرا می‌شود. در این نمایش که ساعت 19:30 در تماشاخانه استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود بازیگرانی چون حمیدرضا نعیمی، امیر کاوه آهنین جان، مهدی پاکدل، عاطفه رضوی، محمدصادق ملک، سوده شرحی و کوروش تهامی به ایفای نقش می‌پردازند.

در سوی دیگر محمد عاقبتی برای نوجوانان یک تراژدی شکسپیر را اجرا می‌کند که به شدت معاصر شده است و در یک فضای فانتزی و تجربی اتفاق می‌افتد. در این نمایش بازیگرانی چون حسن معجونی و لیلی رشیدی به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر نمایش تماشاخانه ایرانشهر کاری از ندا هنگامی است که نمایشنامه "خانه‌ای در انتهای خیابان بهار" نوشته محمد چرمشیر را به صحنه برده است. لیندا کیانی، نازنین بیاتی، مهسا ایرج پور، شیرین اسماعیلی، معصومه رحمانی بازیگران این نمایش زنانه هستند.

جان گرفتن تئاتر مستند در تئاتر شهر

نمایش‌های "مانوس" و "شلتر" که در تالار قشقایی اجرا می‌شوند دو اثر مستند هستند که در این روزها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند. "شلتر" نوشته ساناز بیان است که امین میری آن را اجرا می‌کند و "مانوس" اثر نازنین سهامی نژاد است که کیوان سررشته و لیلا حکمت‌نیا آن را نوشته‌اند. در "شلتر" الناز اسمعیل زادگان، بهار اعتماد، سمیرا اکبری، سارا بانکی، بهنوش پات، ساناز پوردشتی، ستاره جباری، خدیجه حسانی، ساجده حمیدی، سرور خسروانی، نیلوفر دربندی، مرضیه زهری، امید سلیمی، آنالی شکوری، پریا قانع، مهدیه کوهستانی بازی می‌کنند و تهیه‌کننده نمایش سجاد افشاریان است. اما "مانوس" که به مسئله پناهجویان می‌پردازد بازیگرانی چون احسان بیات فر، ابراهیم عزیزی، السا فیروزآذر، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمیدرضا محمدی، نسرین نکیسا، نرگس نیک سیرت به ایفای نقش می‌پردازند.

اما نمایش‌های "ترن" نوشته و کار حمیدرضا آذرنگ که ساعت 19:30 در تالار اصلی، "دکتر استوکمان" نوشته محمد ابراهیمیان به کارگردانی علی پویان ساعت 20 در تالار چهارسو، "هام" نوشته و کار عباس عبدالله زاده در تالار سایه و "سمنو" اثری آیینی سنتی به کارگردانی نیما شفیعی در پلاتو اجرا تئاتر شهر اجرا می‌شوند.

حرفه‌ای‌ها در سالن‌های خصوصی

اما علاوه بر اجراهای ذکر شده نمایش‌های دیگری از کارگردانان صاحب سبک و با اهمیت تئاتر ایران نیز در تالارهای شهر تهران نمایش‌هایی را به صحنه آورده اند. در تالار وحدت هر شب ساعت 18 اکبر زنجانپور "باغ آلبالو" را اجرا می‌کند. این متن چخوف را زنجانپور با همراهی کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بستان دوست به عنوان بازیگر به صحنه برده است.

در سوی دیگر تئاتر ایران در سالن حافظ ایمان افشاریان با اثری متفاوت پس از موفقیت‌های نمایش "جنایت و مکافات" به صحنه تئاتر بازگشته است. او این بار نمایش "شعله2" را به صحنه آورده است، بله اشتباه نمی‌کنید این شعله اشاره به همان "شعله" معروف هندی دارد. مسعود میرطاهری، حمید رحیمی، سپهر گودرزی، محمد پویا از جمله بازیگران این نمایش هستند که هر شب ساعت 20:15 دقیقه به صحنه می‌رود.

همچنین در تالارهای دیگر شهر نیز نمایش‌های متنوعی اجرا می‌شود که از مهمترین این اجراها در تماشاخانه پالیز نمایش "حرفه‌ای" نوشته دوشان کواچویچ به کارگردانی رضا کیانیان با بازی خود او و هدایت هاشمی و بهاره رهنما و... هر روز در دو نوبت ساعت‌های 17 و 21 اجرا می‌شود. در کنار این نمایش علی سرابی در پالیز "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا را اجرا می‌کند و مهرداد کوروش‌نیا نمایش آشنای خود با نام "آخرین نامه" را به صحنه می‌برد. "خدای کشتار" هر شب ساعت 20 و "آخرین نامه" ساعت 18 اجرا می‌شود. در دیگر اجرای تازه تماشاخانه پالیز هر شب ساعت 19 امیرعلی نبویان با حضور مسعود کرامتی، رامونا شاه، سپند امیرسلیمانی و... به اجرای نمایش "ریش فیدل و غبغب مرکل" می‌پردازد.

افروز فروزند نویسنده برجسته و قابل اعتنای تئاتر ایران هم این روزها نمایش "مافیا" را در تماشاخانه باران اجرا می‌کند که نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان در آن به ایفای نقش می‌پردازند. "من" به کارگردانی فرهاد تجویدی و "هدیه مرموز" به کارگردانی یاسر خاسب اشاره کرد که به ترتیب 19:30 و 18:30در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌روند از دیگر اجراهای تأمل برانگیز این روزهای تئاتر ایران است.

تئاترهای جوانان از نوگرایی تا متون شناخته شده ادبیات نمایشی

جدا از این نمایش‌ها دیگر سالن‌های پایتخت اما در اختیار گروه‌های نوجو و جوان‌تر است. در میان این آثار می‌توان به نمایش" پزشک نازنین" نوشته نیل سایمون به کارگردانی سام فتاحی اشاره کرد که در تالار سه نقطه 19 اجرا می شود. "غروب روزهای آخر پاییز" متن فردریش دورنمات را محمود یوسفی ساعت 19 در تماشاخانه دراما اجرا می‌کند. در تماشاخانه ارغنون نیز "خاله سوسکه" به کارگردانی سینا نورائی ساعت 16، "سونات اشباح" به کارگردانی خشایار خلیل خانی ساعت 17:45، "بازگشت به خانه" به کارگردانی رامین معصومیان 21:15 و "خبرگو" به کارگردانی علیرضا میرزایی نژاد 19:30 اجرا می‌شود. 

نمایش "عبدل میمون لات پاکوتاه" در تماشاخانه فانوس ساعت 20، "سگ خوری" به کارگردانی داود کردبچه ساعت 19 در تماشاخانه تتماج، "جنون یک نویسنده" کاری از پوریا فردرو ساعت 17 در تماشاخانه دراما،  نمایش "اینا همه خوبن" به کارگردانی فربد یوسفی ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی، نمایش "پاپااتللو" ساعت 1930 در سالن کوچک تالار مولوی، نمایش "جیم، جام، جسی" به کارگردانی یسنا پورسینا در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، "برای کلاه آهنی‌ها" به کارگردانی پژمان عبدی ساعت 19 در تئاتر باران، "کله پوک‌ها" اجرایی از محسن ستوده ساعت 19:30 در سالن پرویز پرستویی،  "مدار بسته" کاری از پگاه طبسی‌نژاد ساعت 18:30در تئاتر مستقل تهران، "ماما یرما" بازخوانی نمایشنامه لورکا به کارگردانی فرزین نوبرانی ساعت 18:15  و "کمدی الهی جلد چهارم" به کارگردانی محمدجواد طاهری ساعت 20 در سالن انتظامی خانه هنرمندان، "دستت را به من بده" ساعت 19 به کارگردانی آریان رضایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" بهنام زینعلی ساعت 17:15در تماشاخانه مشایخی، "کلاه گیس" به کارگردانی نگار انسان ساعت 18:30 در تماشاخانه پندار و "واپسین رویا" به کارگردانی سهیل ظهرابی ساعت 19 در تماشاخانه موج نو، نمایش سرشاخ به کارگردانی نیما ذاکر ساعت 19:30 در تماشاخانه بازیگاه، نمایش کلفت ها نوشته ژان ژنه به کارگردانی سپیده صیفوری و فاطمه صارمی ساعت 19:30 در  خانه موزه استاد انتظامی، نمایش "ال نینو" به کارگردانی نسیم افشارپور ساعت 19 تالار ناصرخسرو اشاره کرد.

 

 

حسین پاکدل نمایش کابوس حضرت اشرف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین